فصل ششم
متافیزیک
پروفسور
دکتر هانس هاینتس هولتس
برگردان
شین میم شین
بخش
دوم
متافیزیک فلسفه کلاسیک بورژوائی
·
متافیزیک در سرتاسر قرون وسطی لخت
و لخت در دامن تئولوژی افتاده بود.
·
چون تا زمانی که علوم در اسارت
سیستمی از موازین شرعی بسر می بردند، مسائل متافیزیکی مربوط به اصول جهان، منشاء
جهان و کل جهان توسط تئولوژی پیشاپیش حل شده بود و مسائل متافیزیکی در هر حال از
طریق تفسیر آیات و احادث مذهبی حل و فصل می شدند و نه در خارج از این آیات و
احادیث.
1
·
تاریخ فلسفه اسکولاستیکی را می
توان به مثابه تاریخ مبارزه در راه رهایش تدریجی مسائل متافیزیکی از قید و بند
موازین تئولوژی (فقه) تلقی کرد.
2
آنسلم فون کانتربری (1033 ـ 1109)
فیلسوف و تئولوگ قرون وسطی
بنیانگذار اسکولاستیک
نماینده اصلی اسکولاستیک آغازین
·
این مبارزه را می توان از فرمول
آنسلم فون کانتربری تا تعالیم قرون وسطی واپسین راجع به حقیقت دوگانه دنبال
کرد:
الف
·
فرمول آنسلم فون کانتربری به شرح
زیر بود:
·
«عقیده برای اثبات خود به دنبال عقل می گردد.
·
عقیده و عقل ضمنا می توانند با
یکدیگر تضاد داشته باشند.»
ب
·
تعالیم قرون وسطی واپسین دو نوع
حقیقت را نمایندگی می کرد:
1
·
حقیقت عقیدتی
2
·
حقیقت عقلی مستقل
3
·
متافیزیک در نقش خویش به مثابه
«فلسفه اولین» زمانی بکار بسته می شود که علوم طبیعی، جهانتصویر تئولوژیکی سنتی را
منفجر می کنند و فرضیه های علمی سربلند بیرون آمده از کوره آزمون و آزمایش را به
هسته مرکزی (مغز) متدئولوژی پیشرفت شناخت بدل می سازند.
4
گالیله ئو گالیله ای (1564 ـ 1642)
فیلسوف، ریاضی دان، فیزیکدان، ستاره شناس
کاشف کشفیات خارق العاده در رشته های مختلف علوم طبیعی
·
این گذار به تعقل ذاتی ـ جهانی را
که به مثابه روندی تاریخی حدود 200 سال طول می کشد، می توان بر پژوهشگری نمونه وار
متمرکز ساخت که نماینده نقطه اوج این جنبش بوده است و تحول کیفی بلحاظ متدئولوژیکی
و جهان بینی در او به واضح ترین طرزی تجسم می یابد.
·
اسم این پژوهشگر گالیله ئو گالیه
ای است.
5
·
نقش گالیله در تشکیل متافیزیک
فلسفه کلاسیک بورژوائی و طرز تفکر دیالک
تیکی تشکیل یابنده در آن در اثری که در مسکو تحت عنوان «تاریخ دیالک تیک (قرن 14 ـ
قرن 18)» به سال 1974 منتشر شده، مورد برسی قرار نگرفته است.
·
(گیمونات، «گالیله ئو گالیله ئی»، 1979)
6
·
گالیله به اقدامات مهم زیر دست می
زند:
الف
·
او بر تعیین ریاضی فرم طبیعت تأکید
می ورزد.
ب
·
او متد و یا اسلوب آزمایشی را
توسعه می دهد.
ت
·
او خواهان توضیح واقعیات امور
طبیعی بر اساس شرایط طبیعی می شود.
·
این به معنی توصیه روش ذاتی ـ
جهانی (ضد روش ماورای جهانی) است.
7
·
این اقدامات بسیار مهم گالیله،
فلسفه را به توسعه مفهوم جهانی موظف می سازد.
·
مفهومی که با این تعقل طراز نوین
علمی انطباق دارد و می تواند به مثابه افق تصور و راهنمای تصور، خادم پیشرفت علوم
منفرد و پیشرفت تکنولوژیکی باشد.
·
مراجعه کنید به علم، فلسفه، علوم
منفرد، علوم طبیعی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر