۱۳۹۳ مهر ۱۶, چهارشنبه

تحلیل دیالک تیکی ضرب المثل ها (15)


شین میم شین
کس نخارد پشت من،
جز ناخن انگشت من
ادامه

احمد رضا

کس نخارد پشت من جزناخن انگشت من
قسمتی ازپشتم شروع به خارش کرد
که هیچ کدام ازانگشتام بهش نرسید
 وهرچه تلاش کردم، کمتر نتیجه گرفتم
شما میگید بااین ضرب المثل چکارکنم؟

سقراط پویش

از یه وسیله ای کمک بگیر

·        راه حل سقراط، علمی ترین و عام ترین راه حلی است که می توان پیشنهاد کرد.
·        اگر مارکس هم بود، بی کمترین تردید همین راه حل را پیشنهاد می کرد، اگرچه با سقراط میانه خوبی نداشت.

1
·        چون سقراط فیلسوف محبوب «با همه چیزان»  بوده و است.
·        در حالیکه مارکس ـ دور از چشم امیر دهقانان ـ از نوک پا تا فرق سر، طرفدار بود، طرفدار «بی همه چیزان»  بود.
·        واژه ی «بی همه چیز» حتی در قاموس «با همه چیزان» دشنام مستهجنی است، چه رسد به خود «بی همه چیز» و چه رسد بمراتب بدتر، به طرفدار «بی همه چیز.»

2
از یه وسیله ای کمک بگیر

·        دلیل اینکه پیشنهاد سقراط علمی ترین پیشنهاد است، این است که برای نیل به هر آماجی به وسیله ای نیاز مبرم و بی چون و چرا هست:
·        دیالک تیک وسیله و آماج.
·        دیالک تیک وسیله (سیستم) ـ ساختار ـ فونکسیون

·        وسیله اما چیست؟

3
·        وسیله واسطه است، همان واسطه ای که در بازار خرید و فروش گاو و خر و هر چیز دیگر، میان مشتری و فروشنده رابطه برقرار می کند و داد و ستد را امکان پذیر می سازد.
·        اگر در پله عام تری بیندیشیم، یعنی اگر فلسفی (عقلی) بیندیشیم، وسیله، پلی است، که دو طرف رودخانه را به هم وصل می کند و عبور از طرفی به طرف دیگر را امکان پذیر می سازد.

4
·        وسیله پلی میان اوبژکت و سوبژکت است.
·        وسیله واسطه ای میان سوبژکت و اوبژکت است.
·        تبر ـ به عنوان مثال ـ وسیله ای است که میان دهقان و تنه درخت پل می زند، رابطه برقرار می کند.

·        منظور سقراط هم همین است:
·        برای خاراندن پشت خویش به فکر وسیله باش.
·        بدون وسیله نمی توان به انجام هیچ کاری نایل آمد:
·        بدون وسیله نیل به آماج محال است.

5
عیسی صفا
باید ازدواج کنید!

·        عیسی صفا هم ـ اگر تیز بنگریم، یعنی اگر فلسفی بیندیشیم ـ همین پیشنهاد سقراط را کرده است:
·        عیسی مفهوم وسیله را به شکل مفهوم زن بسط و تعمیم داده است.
·        عیسی عام را به شکل خاص و یا منفرد بسط و تعمیم داده است.
·        نیت بدی نداشته است.
·        ولی عملا زن را وسیله واره کرده است.
·        به عبارت دقیقتر، ناخن انگشت واره کرده است تا پشت احمد رضا را بخاراند.

·        این طرز نگرش یکی از مکاتب مدرن مد روز در فلسفه طبقه حاکمه (امپریالیسم) است و اینسترومنتالیسم (ابزارگرائی) نام دارد که خود یکی از شعبات گرایش بغایت ارتجاعی دیر آشنای دیرین دیگر است که پراگماتیسم نام دارد.

·        مؤسس هر دو گرایش از ایالات متحده امریکا هستند.  

·        مراجعه کنید به پراگماتیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

6
احمد رضا

استاد صفا راه پرهزینه ای را داداش پیشنهاد میدی 
ادم که یک دکمه پیدا میکنه نمیره کت وشلوار بدوزه

·        احمد رضا متوجه قضیه نیست.
·        البته مخالفت اصولی با پیشنهاد عیسی ندارد.
·        مشکل احمد رضا قیمت وسیله ی پیشنهادی عیسی صفا ست.
·        عیسی صفا قیاس به نفس می کند و فکر می کند هر کس دگمه ای دارد، همه می توانند کت و شلوار بپوشند.

·        سعدی شیراز ولی بهتر از عیسی صفا می دانست:

کسی را که همت بلند اوفتد
مرادش کم اندر کمند اوفتد

·        احمدرضا اما در حرف مخالف سرسخت وسیله است:

7
احمد رضا
سقراط جان کمک بگیری وابسته میشی

·        احمد رضا نمی اند که دست هم در تحلیل نهائی وسیله ای است.
·        دست هم واسطه ای است میان دهقان و تنه درخت.
·        دست ابزار است.
·        فرق دست با تبر این است که دست ابزاری ارگانیک است، انگشت هم به همین سان.

·        به قول حریفی به نام مارکس، وسیله، مکمل دست است.
·        تبر (وسیله عینی)  کیفیت و کمیت دست (وسیله ارگانیک و یا عضوی) را بالاتر می برد.
·        می توان گفت که هر کاری در دیالک تیک سه عضوی سوبژکت ـ وسیله ـ اوبژکت (مثلا دیالک تیک دهقان ـ تبر ـ درخت) انجام می یابد.
  
8
سقراط جان کمک بگیری وابسته میشی

·        احمد رضا ـ هر چند به شوخی ـ فکر می کند که استفاده از تبر، کسب و کار مذمومی است.
·        چون استقلال او را به خطر می اندازد.

·        استقلال اما چیست؟

9
·        استقلال یا خودمختاری (سوه ره نیته) یکی از  مفاهیم فلسفه کلاسیک بورژوائی بوده است:
·        خودمختاریت (استقلال) اگر تیز بنگریم با مختاریت (اختیار، آزادی) در رابطه است.
·        اگر مقوله اختیار (مختاریت، آزادی) را بسط و تعمیم دهیم، به مفهوم «خودمختاری» (استقلال) می رسیم.
·        در مقوله اختیار، چیزهای مختلفی تجرید یافته اند، یکی از آن چیزها، خودمختاری است.
·        می توان گفت که رابطه خودمختاری با اختیار، فرمی از رابطه منفرد و یا خاص با عام است:
·        مثل رابطه سرو با درخت است.
·        سرو بیانگر منفرد و خاص است و درخت بیانگر عام.
·        در مفهوم درخت، علاوه بر سرو، سپیدار و صنوبر و  سیب و سنجد و غیره و میلیون ها درخت دیگر هم تجرید یافته اند.

10
سقراط جان کمک بگیری وابسته میشی

·        احمد رضا دیالک تیکی نمی اندیشد و لذا فکر می کند که خودمختاری به تنهائی معنی دارد.
·        خودمختاری اولا در دیالک تیک منفرد (خاص) و عام وجود دارد:
·         در دیالک تیک اختیار و خودمختاری وجود دارد.
·        پیش شرط خودمختاری، اختیار است.
·        در غیاب اختیار و یا آزادی (عام)  نمی توان به خودمختاری و یا استقلال (خاص) دست یافت.
·        به همین دلیل است که مبارزه بر ضد استبداد قاجار با مبارزه بر ضد تزار گره می خورد:
·        دیالک تیک مبارزه بر ضد قاجار و مبارزه بر ضد تزار بسط و تعمیم دیالک تیک اختیار و خودمختاری (آزادی و استقلال)  است.    

11
 سقراط جان کمک بگیری وابسته میشی

·        علاوه بر این، خودمختاری در دیالک تیک خودمختاری و هیرارشی (سلسله مراتب) وجود دارد.
·        دیالک تیک خودمختاری و هیرارشی در هر سیستم زنده ای از نبات تا جانور حاکم است:
·        در اندام هر موجود زنده به مثابه سیستم سیبرنتیکی نیز همین دیالک تیک خودمختاری و هیرارشی حاکم است.
·        قلب و معده و سلول و غیره اندام زنده هر کدام به نوبه خود، خودمختار هستند، ولی در عین حال تابع هیرارشی عینی اند.
·        مثلا تابع مرکز فرماندهی یعنی  مغز هستند.

·        همین دیالک تیک خودمختاری و هیرارشی در هر نهاد و حزب و سازمان و تشکیلات سیاسی و نظامی و اقتصادی و فرهنگی و خانوادگی و غیره نیز حاکم است.
·        در غیر این صورت سیستم مربوطه فرو می پاشد.

ادامه دارد.

۱ نظر:

  1. ویرایش:
    عیسی صفا قیاس به نفس می کند و فکر می کند هر کس دگمه ای دارد می تواند کت و شلوار بپوشد.

    پاسخحذف