پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
برگردان شین میم شین
7
مفهوم «جبر» در فلسفه بورژوائی واپسین
مفهوم «جبر» در فلسفه بورژوائی واپسین
·
در فلسفه بورژوائی، در نیمه دوم
قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم، مفهوم جبر رفته
رفته به باد فراموشی سپرده می شود و جای خالی آن با اتکا بر نظرات هیوم و امثالهم، با نظرات سوبژکتیویستی
پر می شود:
1
·
بدین طریق، امپیریوکریتیسیسم فقط جبر منطقی را می پذیرد.
2
برتراند
آرتور ویلیام راسل (۱۸۷۲ – ۱۹۷۰)
فیلسوف، منطقدان، ریاضیدان، و قرن بیستم
فعال صلح و خلع سلاح بریتانیایی
لیبرال، راسیونالیست، پوزیتیویست
مؤلف (در همکاری با وایتهد) اصول ریاضیات
در زمینه مقدمات ریاضی
یکی از مهمترین آثار قرن بیستم
از اساتید دانشگاه های زیر:
کامبریج، هاروارد، پکن، مدرسه اقتصاد لندن
برنده جایزه نوبل (1950)
فیلسوف، منطقدان، ریاضیدان، و قرن بیستم
فعال صلح و خلع سلاح بریتانیایی
لیبرال، راسیونالیست، پوزیتیویست
مؤلف (در همکاری با وایتهد) اصول ریاضیات
در زمینه مقدمات ریاضی
یکی از مهمترین آثار قرن بیستم
از اساتید دانشگاه های زیر:
کامبریج، هاروارد، پکن، مدرسه اقتصاد لندن
برنده جایزه نوبل (1950)
·
نئوپوزیتیویسم (برتراند راسل، کارناپ، ویتگنشتاین و غیره) و ایدئالیسم باصطلاح فیزیکی
(ژان، وایتسزکر، جردان و غیره) نیز به همان سان، به انکار جبر عینی، حداقل در عرصه مربوط به فیزیک کوانتومی برمی خیزند.
3
·
مشخصه جامعه شناسی بورژوائی و
تئوری های رویزیونیستی جناح راست سوسیال ـ دموکراسی، عبارت
می شود از انکار و تحریف مفهوم جبر و قانونمندی
های توسعه اجتماعی.
·
فلسفه مارکسیستی ـ
لنینیستی با پذیرش وجود عینی ماده در حال حرکت و پیوند کلی میان کلیه فرم های ماده
و فرم های حرکت ماده، وجود عینی جبر را به عنوان فرم خاصی از پیوند میان
چیزها، روندها و سیستم های جهان مادی نتیجه می گیرد.
1
·
خصلت عینی جبر، بدان معنی است، که پیوندهای موجود در طبیعت و
جامعه، نه ناشی از شعورند و نه ناشی از یک منشاء غیر مادی، بلکه مستقل از شعور،
اندیشه، خواست و امیال انسان ها وجود دارند و این امر مانع آن نمی شود، که انسان ها
آنها را بشناسند و در کردوکار عملی خود مورد استفاده قرار دهند.
2
·
حوادث، روندها، پیوندها
و غیره وقتی جبری و یا ضرور نامیده می شوند، که در سیستمی از شروط معین، بوسیله
حوادث و روندهای دیگر بدون هیچ قید و شرطی تعیین شوند، یعنی تحت شرایط معینی، فقط
چنین و نه طور دیگر، تحقق می یابند.
3
·
از آنجا که حوادث و
روندها و غیره، تحت شرایط یکسان، همواره به شکل یکسانی بروز می کنند و یا جریان می
یابند، می توان گفت که جبر در عین حال یک عام بالقوه است.
4
·
لنین در این رابطه
می نویسد:
·
«جبر و عام پیوند
ناگسستنی با هم دارند»
·
و «عام وجود»، «عام در
وجود است.»
·
(لنین، «مجموعه آثار»، جلد
38، ص 72، 251)
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر