پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
1
مفهوم «جبر» در مکتب دموکریت
دموکریت (460 ـ 371 ق.
م.)
فیلسوف
ماتریالیست یونان باستان
از فلاسفه
پیشاسقراطی
شاگرد لویکیپ و
بزرگترین فیلسوف فلسفه طبیعت
نماینده
ماتریالیسم اتمیستی
او کل طبیعت را
متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.
شعار اصلی او:
چیزها فقط به
ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخند.
در واقع فقط
اتم ها وجود دارند، در فضای خالی!
·
به نظر دموکریت تحقق همه چیزها بنا بر جبری صورت می گیرد.
·
به نظر دموکریت،
حرکت و پیوند اتم ها، بنا بر جبر اجتناب ناپذیری صورت می گیرد و هیچ گونه تصادفی در آن دخیل نیست.
2
مفهوم «جبر » در مکتب اپیکور
اپیکور (341 ـ 271 ق. م)
از فلاسفه یونان باستان
مؤسس مکتب اپیکوریسم
·
تعالیم اپیکور،
اما انحراف احتمالی اتم ها از مسیر سقوط آزاد و مستقیم را می پذیرد و به وجود عینی تصادف نیز اذعان می
کند.
3
مفهوم «جبر » در مکتب ارسطو
·
به نظر ارسطو،
جبر و تصادف به یکسان در جهان مادی وجود دارند.
·
اما از آنجا که بنظر او، ماده
بوسیله فرم ـ و در آخرین تحلیل به اراده خدا، که عالی ترین فرم بی نیاز از محتوا
ست ـ تعیین می شود، مفهوم جبر طبیعی ارسطوئی حاوی نطفه های طرز تفکر ایدئالیستی ـ عینی و تله
ئولوژیکی است.
·
جبر و تصادف در مکتب ارسطو سرانجام در مرتبه ای پایین تر از مفهوم آماج رده بندی می شوند.
·
مراجعه کنید به دیالک
تیک ضرورت و تصادف، آماج، تله ئولوژی (غائیت)، دیالک تیک فرم و محتوا در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری .
4
مفهوم «جبر » در مکتب تومیسم
·
درفلسفه کاتولیکی قرون وسطی،
موسوم به تومیسم مفهوم «جبر» جای خود را به جزم (دگم) مشیت الهی می
دهد.
5
مفهوم «جبر» در مکتب لایب نیتس
·
لایب نیتس نیز جبر را در آموزش هارمونی (هماهنگی) از قبل تعیین شده به همان سان مورد توجه قرار می دهد.
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر