۱۳۹۳ مرداد ۱۳, دوشنبه

تفاوت (2)


پروفسور گونتر کروبر 
برگردان شین میم شین

·        حرکت و تغییر ـ بمثابه شیوه هستی ماده ـ  در رابطه با تفاوت به دو معنی زیر است:

الف
·        به معنی امحا و ایجاد مستمر این تفاوت ها ست.

ب
·        به معنی وساطت تنوع متفاوت در وحدتی است.
·        وجود تفاوت های عینی ـ واقعی میان اوبژکت ها، سیستم ها و غیره ی جهان مادی، پیش شرط مهمی برای شناخت واقعیت عینی توسط انسان ها ست.

1
·        تشخیص هویت و تفاوت اوبژکت ها، سیستم ها و غیره بخش عمده هر کردوکار معرفتی است.

2
·        اگر بود و نمود (ماهیت و پدیده) یکسان می بودند و میان آندو تفاوتی وجود نمی داشت، هرعلمی زاید می شد.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت)  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

3
·        شناخت اما به تمیز تفاوت ها بطورکلی قناعت نمی ورزد، بلکه خصلت ماهوی و یا غیرماهوی، داخلی و یا خارجی تفاوت ها را مورد پژوهش قرار می دهد.

4
·        در کردوکار معرفتی (شناختین) ـ بویژه ـ از شناخت تفاوت های هر اوبژکت، به شناخت تضادهای درونی آن، راه گشوده می شود و ضمنا از دو طریق زیر:

الف
·        از طریق تجزیه اوبژکت واحد شناخت (موضوع شناخت) به بخش های متضاد آن.   

ب
·        از طریق بررسی اجزای متضاد موضوع شناخت در وحدت و تضادشان.   

·        مراجعه کنید به دیالک تیک آنالیز و سنتز (تجزیه و تحلیل و ترکیب) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5
·        بسته به اینکه عدم انطباق بر کدام یک از خواص و یا مشخصات اوبژکت ها مربوط می شود، می توان از تفاوت های زیرین سخن گفت:

الف
·        تفاوت های داخلی یا خارجی

ب
·        تفاوت های ماهوی یا غیر ماهوی

ت
·        تفاوت های کمی یا کیفی

پ
·        تفاوت در جایگاه، موقعیت (مقام)

ث
·        تفاوت در نظام

ج
·        تفاوت در زمان

ح
·        تفاوت در فرم و یا محتوا

·        مراجعه کنید به دیالک تیک فرم و محتوا در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

خ
·        تفاوت در ساختار و یا فونکسیون و غیره

·        مراجعه کنید به تریاد ماده ـ مکان ـ زمان، دیالک تیک کمیت و کیفیت، دیالک تیک داخلی و خارجی، دیالک تیک پدیده و ماهیت (نمود و بود)، دیالک تیک ساختار و فونکسیون در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر