۱۳۹۳ مرداد ۱۶, پنجشنبه

تفکر (1)


 پروفسور الفرد کوزینگ
برگردان شین میم شین

·        تفکر به عالی ترین فرم کردوکار روانی انسان اطلاق می شود.

1
·         ماهیت تفکر را انعکاس مفهومی اشیاء و روندهای عام، ماهوی و قانونمند واقعیت عینی تشکیل می یابد. 

·        مراجعه کنید به انعکاس، مفهوم، واقعیت عینی، قانونمندی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

2
·        در تجربه ی حسی، عام و منفرد، ماهوی و غیرماهوی (اصلی و فرعی)، ضروری و تصادفی در فرم های مختلف در هم آمیخته اند.
·        تفکر مواد حاصل از تجربه ی حسی را مورد حلاجی قرار می دهد.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام، دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت)، دیالک تیک ضرورت و تصادف، دیالک تیک تجربی و نظری (امپیریکی ـ تئوریکی)، دیالک تیک حسی و عقلی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

3
·        تفکر از تلنبار درهم برهم بی تمایز حاصل از تجربه ی حسی، بکمک سلسله ای از عملیات تجزیه ـ تحلیلی ـ ترکیبی (آنالیزی ـ سنتزی)  و قبل از همه بکمک انتزاع و تعمیم، به عمده کردن عام، ماهوی و قانونمند دست می زند و آنها را درقالب مفاهیم مجرد (انتزاعی) می ریزد.

·        مراجعه کنید به انتزاع (تجرید)، تعمیم، دیالک تیک مجرد و مشخص در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

4
·        تفکر از واقعیت عینی، بویژه بکمک انتزاع و تعمیم، تصاویر معینی در ضمیر انسان ها پدید می آورد.

5
·        تفکر عبارت است از شناخت عقلی و با واسطه (غیرمستقیم) بکمک مفاهیم، قضاوت ها، تئوری ها و غیره.

·        (شناخت حسی بیواسطه و مستقیم است.
·        در شناخت حسی، حواس انسانی از جمله حواس پنجگانه،  چیزها، پدیده ها و سیستم ها را مستقیما و بدون واسطه در آئینه ضمیر انسانی منعکس می کنند.
·        شناخت عقلی و یا تفکر اما به واسطه نیاز دارد و غیرمستقیم است.
·        شناخت عقلی و یا تفکر با خود چیزها، پدیده ها و سیستم ها تماس مستقیم و بیواسطه ندارد.
·        در شناخت عقلی و یا تفکر، مفاهیم، مقوله ها، قضاوت ها، قوانین، قانونمندی ها، تئوری ها و غیره به مثابه واسطه معرفتی به خدمت گرفته می شوند.
·        از این رو ست که برای تفکر و یا شناخت عقلی،  آشنائی ژرف با واسطه های معرفتی یاد شده، یعنی با مفاهیم، مقوله ها، تئوری ها و غیره ضرورت مبرم دارد. 
·        ساده لوحانی که فکر می کنند، بدون فلسفه و یا به قول هگل، بدون خرد می توان اندیشید، آب در هاون می کوبند.
·        مترجم)

6
·        تفکر ابزار تعیین کننده ی شناخت است.

7
·        چون تنها تفکر است که قادر به کشف عام، ماهوی و قانونمند از انبوه درهم برهم داده های حسی است.

8
·        تفکر بخدمت گرفتن دم افزون نیروهای طبیعی و هدایت آگاهانه و مبتنی بر نقشه تحولات اجتماعی را برای انسان ها امکان پذیر می سازد.

9
·        مسئله ی شالوده، ماهیت، طبیعت و فونکسیون تفکر با پاسخ به مسئله اساسی فلسفه و با درک معینی از شعور در نتیجه این پاسخ در پیوند تنگاتنگ قرار دارد.

10
·        در حالی که ماتریالیسم بالاعم و ماتریالیسم دیالک تیکی بالاخص، تفکر را روندی طبیعی (مارکس) و فونکسیون مغز انسانی می دانند، جریانات مختلف ایدئالیستی تفکر را بمثابه کردوکار روح غیرمادی تلقی می کنند.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک ماده و روح (وجود و شعور)، مسئله اساسی فلسفه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری    

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر