فصل پنجم
ایدئالیسم
پروفسور
دکتر اندراس گدو
برگردان
شین میم شین
بخش
پنجم
معمای
حیات به مثابه موضوع وحشت انگیز فلسفه
قسمت اول
هرمه
نویتیک حیات:
دیلتی
ادامه
·
فلسفه حیات به اصطلاح «تاریخی ـ
فکری» هرمه نویتیکی دیلتی بدون تأثیرپذیری از نیچه تشکیل شده بود.
·
فلسفه حیات دیلتی قبل از آشنائی او
با نیچه تشکیل شده بود.
·
سبک تفکر دیلتی با سبک تفکر نیچه
فاصله داشته است.
1
·
آثار دیلتی با این نیت تدوین می شد
که از طریق سلسله استدلالات مبتنی بر تفکر مفهومی به نتایج اثبات شده و ناگزیر دست
یابد.
·
دیلتی اندرز نامه نمی نوشت.
·
او می خواست ـ برخلاف نیچه که
فرامین فلسفی ـ ضد فلسفی صادر می کرد و آیات بی ربط مذهبی واره نازل می نمود ـ بررسی
هائی مبتنی بر تحلیل تاریخی و تأملات منظم عرضه کند.
·
«ما طبیعت انسانی را از طریق درونگرائی درک
نمی کنیم.
·
تحمیق خارق العاده نیچه از این
قرار بوده است.»
·
(همانجا، جلد 7، ص 250، 1927)
2
·
اما میان نیات دیلتی و نتایج او
دره دوگانه ای دهن باز کرده بود.
·
دره دوگانه ای که دیلتی قسما و
جزئا بدان واقف بود، بی آنکه بتواند آنها را پر کند:
الف
·
دیلتی جوان اولا متوجه می شد که
نظراتش ـ علیرغم ضد متافیزیکی بودن شان ـ به صورت سیستم در می آیند.
·
دیلتی در سال 1868 می نویسد:
·
«بی اعتنا به میل من و علیرغم سختگیری های
عمدی من، در کله ام بتدریج پیوند جهان نگرانه ای تشکیل می شود.»
·
(کلارا میش، «دیلتی جوان. زندگی تصویر دیلتی
بر اساس نامه ها و خاطرات او» (1852 ـ 1870)، ص 262، 1960)
·
دیلتی بیش از یک سال بعد می نویسد:
·
«بی اعتنا به میل من که از سیستم بیزارم،
امروزه در کله من چیزی تشکیل می شود که متأسفانه شباهت زیادی به سیستم دارد.»
·
(همانجا، ص 274)
ب
·
دیلتی ثانیا خود از قهقرای خوفناک
نتایج زیرین نوشتجات منظم و تحلیل های تاریخی خود به هراس می افتاد:
1
·
از عواقب نهائی رلاتیویسم معرفتی ـ
نظری تاریخی ساز
·
مراجعه کنید به رلاتیویسم (نسبیتگرائی)
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
2
·
از تقدم قایل شدن بی دلیل و
غیرمنطقی به «حیات» ضدعقلی (ایراسیونال)
3
·
از شهود بطور مفهومی غیرقابل حل
·
مراجعه کنید به الهام، شهود در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
4
·
از گرفتاری در چنگ جن موسوم به «حیات
انسانی» که به قول خود دیلتی «همه ما را با احساس شکنندگی، قدرت غرایز تیره و عذاب
الیم در ظلمات» پر می کند.
·
(دیلتی، «مجموعه آثار»، جلد 7، ص 150)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر