پروفسور
گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
2
تضاد
در فلسفه کوزانوس
نیکولاس کوزانوس (1401 ـ 1464)
فیلسوف، تئولوگ، ریاضی دان، کاردینال
از نخستین هومانیست های آلمانی
در دوره گذار از قرون وسطای واپسین به عصر جدید آغازین.
·
در تعالیم کوزانوس موسوم به انحلال اضداد،
این افکار نو ـ برای اولین بار ـ مورد بررسی فلسفی قرار می گیرند.
·
حرکت و سکون، «شدن» و «فنا شدن» (تشکیل
و زوال)، مقاومت و تلاش نشانگر تضادمندی همه چیزها
محسوب می شوند.
·
وحدت واقعی اضداد در طبیعت، پذیرفته می شود و در مثال های زیر
نشان داده می شود :
1
·
وحدت اضداد (دیالک
تیک) خط منحنی ـ خط مستقیم
2
·
وحدت اضداد (دیالک
تیک) چند گوشه ـ دایره
3
·
وحدت اضداد (دیالک
تیک) نور ـ ظلمت
4
·
وحدت اضداد (دیالک
تیک) گرما ـ سرما
·
کوزانوس گذار فراتر رونده از
توان تفکر بشری و فراتر رونده از «قانون تناقض ممنوع»،
اضداد «پایان مند» به «بی پایان» و وحدت نهائی
آنها را موازی با وحدت همه اضداد در ذات حق (مطلق)
تلقی می کند.
·
بنظر او در ذات حق، کلیه اضداد بر هم انطباق می یابند و منحل می شوند.
·
(با اندیشه خالی از
تضاد بودن ذات حق در فلسفه سعدی هم مواجه
می شویم:
بری
ذاتش از تهمت ضد و جنس
غنی
ملکش از طاعت جن و انس
(دکتر حسین رزمجو، «بوستان
سعدی» ، ص 1 ـ 3)
·
مترجم)
·
تعریف کوزانوس
از انطباق اضداد، بدین طریق، ماهیتا در راستای آشتی اضداد
واقعی جهان در ذات حق است و لذا حاوی ناپیگیری های تئولوژیکی ـ عرفانی است.
·
اما علیرغم آن در فلسفه کوزانوس
ـ برای اولین بار در تفکر فلسفی عصر جدید ـ دیالک تیک واقعی چیزها و تضادمندی
واقعی آنها مطرح می شود.
·
(فلسفه کوزانوس در اثری تحت عنوان «خرد ـ انسان
ـ تاریخ» مفصلا مورد بحث قرار گرفته است.
·
مراجعه کنید به خرد ـ انسان ـ تاریخ
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری. مترجم)
3
تضاد
در فلسفه جوردانو برونو
جوردانو
برونو (1548 ـ 1600)
فیلسوف، شاعر و
کشیش انقلابی و پرشور ایتالیائی
که از سوی
تفتیش عقاید کلیسای کاتولیک
به مرگ در تل
آتش محکوم شد.
نظریات اتیکی (اخلاقی)
جوردانو برونو در مبارزه بر ضد اتیک
تئوسانترال
و دگم های اخلاقی کلیسای کاتولیک از اهمیت چشمگیری برخوردارند.
او از حقانیت اخلاقی مبارزه عقل بر ضد
عرفانگرائی مذهبی و بر ضد اوتوریته کلیسا سخن می راند
و از آن با شناخت علمی مبتنی
بر حقیقتگروی به دفاع برمی خیزد.
·
جوردانو برونو به دنبال کوزانوس، از اندیشه انطباق
اضداد، درک و استنباط دیگری ارائه می دهد، که به واقعیت نزدیکتر بوده است:
·
یکی از دو ضد همیشه
اصل ضد دیگر است.
·
تغییرات دایره
وارند، زیرا هر دو ضد بالاخره بر هم انطباق می یابند.
·
بدین طریق عشق، نوعی
نفرت است و بر عکس.
·
پزشک، پادزهر را از
زهر تهیه می کند و الی آخر.
·
«هرکس بخواهد به ژرفترین اسرار
طبیعت پی ببرد، باید حداقل و حداکثر را در اضداد مورد توجه و
بررسی قرار دهد.
·
کشف اضداد پس از یافتن نقطه
وحدت، جادوی ژرفی است.»
·
(جوردانو برونو، «راجع به علت،
اصل و یگانه»، ص 190)
·
درک برونو
از انطباق اضداد نیز سرانجام به جوهر الهی ختم می
شود.
·
در ذات خدا همه اضداد در هم ذوب و یکی می شوند، یعنی منحل می شوند.
·
با این تفاوت که انطباق و
انحلال اضداد در جوهر الهی، ذاتی آن اند و بطور پانته
ئیستی مطرح می شوند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر