14
مفهوم «با سلیقه خویش»
و با سلیقه خویش بر ستم بشورد و یا چراغش را در تک سیاهی ها فروزان نگاهدارد
و به هر ترتیب چاره جوی روز بزرگ بماند.
مفهوم «با سلیقه خویش»
و با سلیقه خویش بر ستم بشورد و یا چراغش را در تک سیاهی ها فروزان نگاهدارد
و به هر ترتیب چاره جوی روز بزرگ بماند.
·
سیاوش با مفهوم «به سلیقه خویش»،
شورش نیما را شورشی نیمائی، شورشی خاص نیما تلقی می کند.
·
منظور سیاوش از این مفهوم چیست؟
1
·
هرکس خواه و ناخواه در دیالک تیک
منفرد (خاص) و عام عمل می کند:
·
هرکس از سوئی به سلیقه خود (منفرد
و خاص) و از سوی دیگر، بسته به شرایط عینی و ذهنی رئال (عام) بر ضد ستم می شورد.
2
·
شورش هم در داربست دیالک تیک عینی صورت
می گیرد.
3
·
شورش نمایندگان طبقات
اجتماعی واپسین (فاشیسم و فوندامنتالیسم) از
بیغوله های ایراسیونالیسم (خردستیزی) سر برمی کشد و سر در می آورد.
4
·
ما باید در روند تأمل بر روی تحلیل
سیاوش به منظور حقیقی او پی ببریم.
15
مفهوم «شورش بر ستم»
و با سلیقه خویش بر ستم بشورد و یا چراغش را در تک سیاهی ها فروزان نگاهدارد
و به هر ترتیب چاره جوی روز بزرگ بماند.
مفهوم «شورش بر ستم»
و با سلیقه خویش بر ستم بشورد و یا چراغش را در تک سیاهی ها فروزان نگاهدارد
و به هر ترتیب چاره جوی روز بزرگ بماند.
·
سیاوش احتمالا با به خدمت گرفتن مفهوم «شورش
بر ضد ستم»، حقیقت امر بمراتب غنی تر از ستم ستیزی نیما را در مد نظر
دارد.
1
·
مبارزه بر ضد ظلم و ستم ـ به مثابه
محتوا ـ می تواند فرم های مختلفی داشته باشد.
2
·
ستم ستیزی نیما به نوعی عصیان بر
ضد ستم سرشته است، به نوعی جنون انقلابی عجین شده است، جنونی که در قطعه
تئودوراکیس تحت عنوان «زوربای یونانی» و یا در مصرعی از شعر طبری تحت عنوان «جنون
قهرمانان عین عقل زندگی باشد»، تبیین می یابد:
·
زوربا می گوید:
·
«برای گسستن زنجیرها و رهایش، به جنون نیاز
است!»
3
·
اصولا عمل انسانی در دیالک تیکی از
عقل و جنون صورت می گیرد، روندی که گاه عقل دست بالا دارد و گه جنون.
·
ای کاش چنین نمی بود و جنون هرگز
دست بالا نمی داشت!
16
مفهوم «فروزان نگاهداشتن چراغ»
و با سلیقه خویش بر ستم بشورد و یا چراغش را در تک سیاهی ها فروزان نگاهدارد
و به هر ترتیب چاره جوی روز بزرگ بماند.
مفهوم «فروزان نگاهداشتن چراغ»
و با سلیقه خویش بر ستم بشورد و یا چراغش را در تک سیاهی ها فروزان نگاهدارد
و به هر ترتیب چاره جوی روز بزرگ بماند.
·
سیاوش مفهوم «فروزان نگاهداشتن چراغ» را در رابطه با مبارزه نیما
بر ضد دروغ و سیاهی به خدمت می گیرد.
·
برای مبارزه بر ضد ظلمات باید هم
چراغ خود را فروزان نگه داشت.
·
اما منظور سیاوش از این استعاره
چیست؟
·
این استعاره را می توان با توسل به
فانتزی خویش تفسیر کرد و از کسب بی امان آگاهی، از روشنگری علمی و انقلابی،
از پاسداری خلل ناپذیر از امید کوشا، از
ژرفکاری خستگی ناپذیر و شناخت هرچه دقیقتر و بهتر جامعه و جهان، از تشکیل و حفظ و
تقویت و تحکیم هسته و سازمان و حزب انقلابی توده ها سخن گفت، ولی برغم آن، نمی
توان منظور حقیقی سیاوش را کشف و ابلاغ کرد.
17
مفهوم «در تک سیاهی»
و با سلیقه خویش بر ستم بشورد و یا چراغش را در تک سیاهی ها فروزان نگاهدارد
و به هر ترتیب چاره جوی روز بزرگ بماند.
مفهوم «در تک سیاهی»
و با سلیقه خویش بر ستم بشورد و یا چراغش را در تک سیاهی ها فروزان نگاهدارد
و به هر ترتیب چاره جوی روز بزرگ بماند.
·
اکنون صراحت بیشتری در مفهوم
«فروزان داشتن چراغ» جاری می شود:
·
چراغ نیما باید در تک سیاهی ها ـ
چه بسا ـ فروزان نگه داشته شود.
·
اعجاز انرژی مند و نیرومند کلام
سیاوش در همین فرمولبندی های سنجیده او ست:
·
چراغ رهائی بخش باید در تک سیاهی
ها فروزان نگه داشته شود.
·
در تک سیاهی ـ به همان سان که در
تک دوات مرکب ـ غلیظ ترین سیاهی ته نشین شده است.
·
سیاوش با این مفهوم ساده از حدت و شدت
اختناق و سرکوب و فشار حاکم بر جامعه پرده برمی دارد.
18
مفهوم «چاره جوئی روز بزرگ»
مفهوم «چاره جوئی روز بزرگ»
و
با سلیقه خویش بر ستم بشورد و یا چراغش را در تک سیاهی ها فروزان نگاهدارد
و به هر ترتیب چاره جوی روز بزرگ بماند.
و به هر ترتیب چاره جوی روز بزرگ بماند.
·
سیاوش نیما را در بستر دیالک تیکی
شورش بر ضد ستم و فروزان نگه داشتن ضمنی چراغ
به نیت چاره جوئی روز بزرگ تصور و تصویر می کند.
·
·
روز بزرگ در قاموس سیاوش بی تردید
طلوع آفتاب جهان افروز و پایان دادن به سیطره ظلمت است.
·
چراغ نیما، سمبل و نماد تئوری انقلاب اجتماعی است و برای طلوع آفتاب جهان افروز صرفنظرناپذیر است.
· روز بزرگ نیما، سمبل و نماد انقلاب اجتماعی است.
· ·
ادامه دارد.
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
پاسخحذف