تحلیلی از شین میم شین
غزّه
سه
تا چند پذیرای و کُنای ستم اید؟
و این گونه دچارِ وحشت و سوگ و غم اید؟
غزّه
سه
تا چند پذیرای و کُنای ستم اید؟
و این گونه دچارِ وحشت و سوگ و غم اید؟
·
شاعر در این بیت، میان ستمگری و ستمکشی
و وحشت و سوگ و غم ـ خواه و ناخواه ـ رابطه علی برقرار می کند:
·
چون موشک و شیر مظهر ستمگری و
ستمکشی اند، بنابرین، دچار وحشت و سوگ و غم اند.
1
·
وقتی از بینش سوبژکتیویستی شاعر
سخن می رود، به همین دلیل است:
·
شاعر چیزها، پدیده ها، سیستم ها و
روندهای اجتماعی را نه با توجه به شرایط عینی، بلکه با توسل به خصوصیات سوبژکتیف (ستمگر
و ستمکش بودن) «توضیح» می دهد:
·
اگر موشک و شیر مظهر ستمگری
وستمکشی همزمان نباشند، فاتحه وحشت و سوگ و غم آنها هم خوانده خواهد شد.
2
·
راه حل شاعر همان راه حل «علمای» حوزه
های «علمیه» قم و نجف و نطنز است:
·
اصلاح اعضای جامعه پیش شرط تشکیل
بهشت برین بر پهنه زمین است.
·
تغییر سوبژکتیف اعضای جامعه پیش
شرط تغییر جامعه است:
·
روح تعیین کننده ماده است.
·
شعور (به معنی فلسفی آن) تعیین
کننده وجود است.
·
شعور اجتماعی تعیین کننده وجود اجتماعی
است.
·
طرز تفکر تعیین کننده طرز زندگی
است.
·
اگر فویرباخ ـ نماینده ماتریالیسم آنتروپولوژیکی
ـ بشنود، سر بر سنگ لحد می کوبد.
3
·
این موضعگیری نظری شاعر، به معنی طرفداری
از جهان بینی ایدئالیستی است.
·
بینش ایدئالیستی، بینشی پا در هوا
ست.
·
بینش ایدئالیستی، بینشی وارونه است
و به همین دلیل فقط می تواند راه حل وارونه عرضه کند.
·
واقعیت این است که تضاد ایدئولوژیکی
به دلیل تضاد طبقاتی است.
·
تضاد نظری افراد جامعه و جهان به
دلیل تعلقات طبقاتی متضاد آنها ست.
·
شیوه زیست، شیوه تهیه نان سفره
تعیین کننده شیوه تفکر است و نه برعکس.
·
کوخ نشینی و کاخ نشینی نه به این دلیل
است که کوخ نشین طرز تفکر درخور کوخ نشینی دارد و کاخ نشین طرز تفکر درخور کاخ
نشینی.
·
بلکه درست برعکس.
·
کوخ نشین به دلیل کوخ نشینی طرز
تفکر خاص خود را دارد و کاخ نشین به دلیل کاخ نشینی.
4
تا چند پذیرای و کُنای ستم اید؟
و این گونه دچارِ وحشت و سوگ و غم اید؟
تا چند پذیرای و کُنای ستم اید؟
و این گونه دچارِ وحشت و سوگ و غم اید؟
·
درک شاعر از جامعه (تاریخ) درکی
است که به درک ایدئالیستی تاریخ معروف است:
·
درکی وارونه است.
·
شاعر آخرین کسی است که از وارونگی جهان
بینی خود بی خبر باشد.
·
به همین دلیل به موعظه آخوند واره
قناعت نمی ورزد، بلکه ضمنا به تبلیغ نظام سرمایه داری موسوم «اقتصاد بازار» می
پردازد.
·
به همین دلیل بسان آخوندها ضمن تکثیر
و توزیع قرآن و رساله و مفاتیح الجنان به تکثیر و توزیع و تبلیغ افکار «علمای» امپریالیسم
می پردازد.
5
تا چند پذیرای و کُنای ستم اید؟
و این گونه دچارِ وحشت و سوگ و غم اید؟
تا چند پذیرای و کُنای ستم اید؟
و این گونه دچارِ وحشت و سوگ و غم اید؟
·
غریو طبل بیگانگی شاعر با واقعیت عینی
در این بیت را حتی کرهای مادر زاد نمی
توانند نشنوند:
·
شاعر خودش را چنان به کوچه امیر
پرویز «چپ» زده که هر خواننده ی حتی خرفتی از خود می پرسد:
·
واقعا قضیه از این قرار است که شاعر
تصور و تصویر می کند؟
·
واقعا نتان یابو به همان اندازه «دچار
وحشت و سوگ و غم» است که میلیون ها فلسطینی آواره در جهان و آواره در وطن ویرانتر
از جهان؟
·
واقعا فلسطینی ها به همان اندازه
بر اسرائیل ستم کرده اند و ستم می کنند که اسرائیل بر آنها؟
·
مگر می توان در جهان کنونی زیست و
این چنین نسبت بدان بیگانه بود؟
·
اگر دلیل این تحریف مبرهن ترین حقایق
عینی، ایدئولوژیکی نیست، پس چیست؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر