۱۳۹۳ تیر ۱۹, پنجشنبه

جفنگیات اجنه در « جهان» جیم و جاک (25)


صفحه فیسبوک حوریه
گاف سنگزاد 

قبل از اینکه بنویسی، فکر کن
ویلیام شکسپیر

·        از همین فرمان اخلاقی شکسپیر می توان به طرز تفکر متافیزیکی (ضد دیالک تیکی)  او پی برد.

·        چرا و به چه دلیل؟

1
قبل از اینکه بنویسی، فکر کن

·        به این دلیل که واژه، فرم مادی اندیشه است.
·        به این دلیل که واژه، همزاد اندیشه است.
·        واژه جفت دیالک تیکی اندیشه است.
·        فکر به محض تشکیل شدن البسه کلام (واژه، زبان) می پوشد.
·        نه اندیشه ی بی واژه می تواند وجود داشته باشد و نه واژه ی تهی از اندیشه و بی معنا.

2
قبل از اینکه بنویسی، فکر کن

·        به همین دلیل حکیم زحمتکشان می گوید:
·        روح همیشه سایه ی ماده را بالای سر خود داشته است.
·        دیالک تیک ماده و روح اگر بسط و تعمیم یابد به دیالک تیک کلام و فکر، زبان و تفکر، واژه و اندیشه می رسد.
·        به همین دلیل نمی توان بدون تفکر، نوشت.
·        شکسپیر بیشک از این حقیقت امر خبر دارد.

·        پس منظور او از این اندرز چیست؟

3
قبل از اینکه بنویسی، فکر کن

·        منظور او احتمالا این است که جفنگ ننویس.
·        پرت و پلا تحویل خلایق نده.
·        چون خیلی ها که دست به قلم می برند، قادر به تفکر علمی نیستند و لذا یاوه تحویل خلایق می دهند و به تخریب شعور جامعه دست می زنند.

قبل از اینکه طلب بخشش (مغفرت) کنی، ببخش

·        در این اندرز شکسپیر هم طرز تفکر متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) و غیر علمی او نمودار است:

1
·        اولا کسی که طلب بخشش می کند، گناهی مرتکب شده و محتاج بخشش دیگری است.
·        چنین کسی نمی تواند در عین حال ببخشد.
·        توصیه بخشش به چنین کسی ابلهانه است.
·        این بدان می ماند که به گدائی اندرز احسان و انفاق دهی.

2
·        ثانیا بخشش و طلب بخشش مثل هر چیز دیگر، در داربست دیالک تیکی اش وجود دارد:
·        در دیالک تیک گناه و بخشش
·        در دیالک تیک ارتکاب گناه و طلب بخشش

قبل از تنفر، عشق بورز

·        عشق و نفرت از دیرباز، به مثابه دو جفت دیالک تیکی مطرح می شوند:
·        دیالک تیک عشق و نفرت
·        به همین دلیل هم مثل هر جفت دیالک تیکی دیگر می توانند به یکدیگر تبدیل شوند.
·        نه عشقی بدون نفرت وجود دارد و نه نفرتی بدون عشق.
·        تنفر از پدیده ای همزمان به دلیل عشق به ضد آن پدیده است.
·        تنفر از جلاد به دلیل عشق به قربانی است.
·        تنفر از ستمگر به دلیل عشق به ستمدیده است.
·        برای این چیزها نمی توان تقدم و تأخر تعیین کرد.

زندگی این است
احساسش کن، زندگی کن و لذت ببر

·        این دیگر جفنگ به تمام معنی است:
·        لذت بردن از زندگی نمی تواند فرمایشی باشد.
·        از زندگی وقتی می توان لذت برد که حاوی کیفیت لذت بخشی باشد.
·        در جهنم نمی توان زندگی کرد و ضمنا لذت برد.
·        پیش شرط لذت از زندگی، تبدیل دوزخ به جنت است.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر