صفحه
فیسبوک حوریه
گاف
سنگزاد
خوشحال
باش و فقط برای خودت زندگی کن
ویلیام
شکسپیر
·
اگر منظور شکسپیر و حریف، همان باشد که ما حدس می زنیم،
یعنی اگر منظورش بی اعتنا به نظر و قضاوت این و آن زندگی کردن باشد، می توان گفت
که در قرون وسطی فئودالی ایران نیز همین نظر را اهل طریقت و ریاضت و عرفان
نمایندگی کرده اند.
1
·
روایت می کنند:
·
شمس تبریزی از روستائی گذر داشت که مردم از فرط علاقه و احترام
به دنبالش افتاده بودند.
·
مراد اهل طریقت متوجه می شود.
·
بعد می ایستد و پای درختی به ادرار می پردازد.
·
مردم با مشاهده شیوه رفتار شمس روی برمی گردانند و پی کسب
و کار خود می روند.
·
شمس زیر لب می گوید:
·
کسانی که به پنداری به دنبال کسی می روند، به ادراری از
او روی برمی گردانند.
·
(نقل به مضمون)
2
خوشحال
باش و فقط برای خودت زندگی کن
·
کسی که در سنت اهل طریقت و ریاضت و عرفان، «فقط برای خودش زندگی کند»، هرگز نمی تواند «خوشحال
باشد.»
·
حتما ویلیام و یا حریف می خواهد بداند، به چه دلیل ما به این نظر
رسیده ایم.
3
·
دلیل ما تجارب شخصی روزمره ما ست:
·
ما دیری است که قید «زندگی کردن» را ـ چه برای خود و چه
برای کسی دیگر ـ بطور کلی زده ایم، تا حتی المقدور از حقیقت عینی دفاع کنیم.
·
نتیجه اش این شده که جز تف و توهین و پارس و پرخاش از هر
رهگذری چیزی به نصیب نمی بریم.
·
دیری است که حتی لبخند بی رمقی بر لب خشک خود ندیده ایم،
چه رسد به خوشحالی.
4
خوشحال
باش و فقط برای خودت زندگی کن
·
کسانی که ـ بر خلاف ما ـ «زندگی می کنند»، اگر به اندرز
شکسپیر و یا حریف، عمل کنند، باید از گرسنگی بمیرند.
·
فرض کنیم که پاسبانی و یا ژاندارمی با لباس آشپزی و یا کارمند
بیمه و یا بانکی با لباس عمله ای به سر کار برود. یعنی «فقط برای خودش زندگی کند.»
·
مستخدم کلانتری و ژاندارمری و بیمه و بانک حتی به محوطه کلانتری
و ژاندارمری و بیمه و بانک راهش نمی دهد، چه رسد به خود کلانتری و ژاندارمری و بیمه
و بانک.
5
·
عکس اینهم صادق است و حریف ظرفشوئی به چشم خود دیده است.
·
زنی آواره از
خطه شوراها برای ظرفشوئی در رستورانی با کفش و لباس و سر و وضع مرتبی می رود.
·
طرف فکر می کرد که اگر کسی شیک بپوشد، در متروپول های سرمایه
داری عزت و احترام خارق العاده درو می کند.
·
حریفبه چشم خود دیده است که نه عزت و احترام، بلکه طعنه و تمسخر
درو می کرد.
·
اکنون باید از خود پرسید که ایراد بینشی ویلیام کجا ست
که دچار این خبط و خطا شده است؟
6
فقط
برای خودت زندگی کن
·
ایراد بینشی ویلیام فراموش کردن دیالک تیک فرم و محتوا و
نقش تعیین کننده ی محتوا در این دیالک تیک است.
·
بعضی ها فکر می کنند که دیالک تیک مارکسیستی ـ لنینیستی فقط
برای پوز دادن است و بعضی های دیگر حتی تصور می کنند که فقط برای تغییر جامعه و
جهان است.
·
یکی در این میان که از جانش سیر شده باشد، بهتر است به
این جماعت خرفت و خر بگوید که عمر خود را با این خیالات توخالی تلف نکنند.
·
به جای خیالبافی، دیالک تیک ماتریالیستی را تمرین کنند و
بیاموزند و بکار بندند تا مثل آدمی زاد زندگی کنند و مثل خر نمیرند.
7
فقط
برای خودت زندگی کن
·
اگر ویلیام و یا حریف از دیالک تیک فرم و محتوا خبر داشت،
می دانست که فرم زندگی را محتوای آن تعیین می کند.
·
کسی با بی اعتنائی به محتوای زندگی اش نمی تواند فرم
دلبخواهی برای آن تعیین کنند و ضمنا خوشحال هم باشد.
·
به قول حکیم مارکسیست ـ لنینیستی به نام گئورگ لوکاچ، سرچشمه
هر خریت و خیانت و خبط و خطا و نهایتا شکستی در بی اعتنائی به دیالک تیک ماتریالیستی
است.
·
فرق نمی کند که این فرد ادوارد برنشتاین باشد و یا
ادوارد شیوادناتزه.
·
هستی بطور کلی شهر هرت نیست تا هر کس «برای خودش زندگی
کند» و سرخوش و خوشحال باشد.
·
آزادی در شناخت ضرورت است.
·
اختیار در شناخت جبر است.
·
به قول به آذین، «زندگی در لا به لای دیوارهای جبر و یا
ضرورت صورت می گیرد.»
·
آزادی هر کس به اندازه شناخت او از قوانین و قانونمندی
های عینی (جبر و یا ضرورت) هستی است.
·
ذره ذره هستی قانونمند است.
·
بهتر هم همین است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر