نیمایوشیج
(1274 ـ 1338)
تحلیل
واره ای از
گاف
سنگزاد
11
مفهوم «پرهیزگاری»
به
همان گونه که طبیعی بود که مردی با آن بینش و فراست و وسعت نظر
و پرهیزگاری تن به
قبول دروغ و سیاهی ندهد.
·
مفهوم «پرهیزگاری» یکی از مفاهیم
مذهبی است و سیاوش آن را ـ به احتمال قوی ـ به تقلید از احسان طبری بکار می برد.
·
احسان طبری می کوشد که بسیاری از واژه
های مذهبی و قرون وسطائی را با محتوای دنیوی مدرن پر کند.
·
این حدس ما اگر درست باشد، باید
مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
·
نیما به نظر سیاوش مردی پرهیزگار
بوده است.
·
مرد پارسا در ترمینولوژی مذهبی به
مردی خداترس می گویند که از ترس دوزخ و بازجوئی الهی از ارتکاب گناه، یعنی از تخطی
از فرامین الهی پرهیز می کند.
·
دشواری کار ده چندان می شود، وقتی
که عالمی بسان سیاوش برای تبیین منظور خویش به مفاهیم مذهبی و قرون وسطائی توسل
جوید.
·
منظور سیاوش شاید این باشد که نیما
تن به فساد و آلودگی نمی دهد و پاک می زید، بر کسی ستم روا نمی دارد، نان از رنج
مغز و بازوی خویش می خورد و نه از رنج غیر.
12
مفهوم «دروغ»
به
همان گونه که طبیعی بود که مردی با آن بینش و فراست و وسعت نظر
و پرهیزگاری تن به
قبول دروغ و سیاهی ندهد.
·
نیما بنظر سیاوش، تن به قبول دروغ
نمی دهد.
·
زیرا انسانی بینش مند، فراست مند،
دور نگر و پرهیزگار است.
·
برای درک معنی دروغ باید ضد دیالک
تیکی آن را پیدا کرد.
·
ضد دیالک تیکی دروغ (باطل)، حقیقت
است.
·
بدین طریق، بزعم سیاوش، نیما
طرفدار بی چون و چرای حقیقت عینی و تاریخی است و لذا تن به قبول ضد حقیقت (دروغ)
نمی دهد.
·
حقیقت پرستی یکی از سجایای ماهوی
طرفداران پیشرفت اجتماعی در سراسر تاریخ بوده است.
جوردانو
برونو (1548 ـ 1600)
فیلسوف، شاعر و
کشیش انقلابی و پرشور ایتالیائی
که از سوی دستگاه
تفتیش عقاید کلیسای کاتولیک به مرگ در تل آتش محکوم شد.
نظریات اتیکی
جوردانو برونو در مبارزه بر ضد اتیک تئوسانترال و دگم های اخلاقی کلیسای کاتولیک
از اهمیت چشمگیری برخوردارند.
او از حقانیت اخلاقی مبارزه عقل بر ضد
عرفانگرائی مذهبی و بر ضد اوتوریته کلیسا سخن می راند و از آن با شناخت علمی مبتنی
بر حقیقتگروی به دفاع برمی خیزد.
·
چه بسا حقیقت پرستان غیوری از جنس
جوردانو برونو در دفاع از حقیقت، جزغاله شدن بره وار در تلی از آتش را ـ حتی ـ
ریسک می کنند.
·
به قول مارکسیست آلمانی معاصر:
·
«کمونیست ها تنها دگمی که دارند، حقیقت عینی
است!»
·
حقیقت اما آنتی تز همه دگم ها و
جزم ها ست.
·
پای بندی به «دگم» حقیقت، به معنی
آنتی دگماتیسم بی چون و چرا ست.
13
مفهوم «سیاهی»
به
همان گونه که طبیعی بود که مردی با آن بینش و فراست و وسعت نظر
و پرهیزگاری تن به
قبول دروغ و سیاهی ندهد.
·
مفهوم «سیاهی» به معنی تحت اللفظی
اش ضد دیالک تیکی روشنائی است.
·
در ادب پارسی اما در مفهوم سیاهی، همه
چیزهای مادی و فکری ناپسند تجرید می یابند.
·
نیما دشمن سیاهی به معنی فلسفی آن بوده
است.
·
نیما طرفدار نور به معنی فلسفی آن بوده
است!
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر