اثری از مجید افسر
شین
میم شین
من سایه را جز از طریق شعرهای او نمی شناسم و
هیچ اطلاعی بیش از آنچه که شعرهایش
می گویند، ندارم و این کاملاً طبیعی است با در نظر گرفتن دیکتاتوری حاکم بر کشور ما.
و
اما شما چه میزان از درون ایشان اطلاع دارید؟
نصرالله
1
·
ما نه روانشناس هستیم و نه روانکاو
تا به تحلیل روندهای روانی کسی خطر کنیم.
·
ما در این مطلب مورد نظر شما، فقط
نقل قولی از ایشان را مورد تأمل عینی قرار داده ایم.
·
همین و بس.
2
·
مارکسیسم ـ لنینیسم علمی از جنس علوم
طبیعی است.
·
مارکسیست ـ لنینیست ها در تحلیل نهائی به همان سان نظری را مورد تجزیه
و تحلیل قرار می دهند که زیست شناسی لجنی را زیر میکروسکوپ قرار می دهد و باکتری
های آن را ایزوله و شناسائی می کند.
3
·
مارکسیست ـ لنینیست ها بلحاظ اسلوب
بررسی چیزی کمتر از علمای علوم طبیعی ندارند.
·
فرق آنها با علمای علوم طبیعی این
است که اسلوب شان نه عمدتا امپیریستی (مبتنی بر تجربه گرائی)، بلکه دیالک تیکی است.
·
مثلا امیزه ای از حسی ـ عقلی و
تجربی ـ نظری (سنسوئال ـ راسیونال و امپیریکی ـ تئوریکی) است.
4
·
مارکسیسم ـ لنینیسم همه اسالیب همه
علوم را در خود جذب کرده و توسعه داده است.
·
اسلوب دیالک تیکی ـ ماتریالیستی
غنی ترین و همه جانبه ترین اسلوب بررسی در همه عرصه ها ست.
5
·
اگر کسی به شاهکار مارکس تحت عنوان
«سرمایه» نظری بیندازد، متوجه می شود که او نه فقط سرمایه و جامعه سرمایه داری را
بررسی رادیکال می کند، بلکه ضمنا مفاهیم و
مقولات و اسلوب و یا متد بررسی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی را توسعه می دهد.
·
بخشی از مفاهیم، مقولات و قوانینی را که ما ترجمه و
منتشر می کنیم، مارکس شخصا و در همان اثر بزرگ خود توسعه داده است.
6
شما
می دانید که بدون فاکت، سخن از تحلیل دیالکتیکی
و
آنهم در مورد یک فرد ممکن نیست.
·
منظور از فاکت چیست؟
·
فاکت چه ربطی به اسلوب دیالک تیکی دارد؟
6
آیا
می دانید قوانین دیالکتیکی در طبیعت بگونه ای
و در جامعه انسانی به
گونه دیگر عمل
می کند؟
·
ما نمی دانیم، این ادعای از ریشه
نادرست متعلق به کیست.
·
ولی از همین جمله معلوم می شود که او
نه معنی و موضوع ماتریالیسم دیالک تیکی را
می داند و نه قوانین دیالک تیکی را می شناسد:
الف
·
موضوع ماتریالیسم دیالک تیکی کل
هستی است.
·
موضوع ماتریالیسم دیالک تیکی عام
ترین قوانین و قانونمندی های همه فرم های حرت ماده (طبیعت، جامعه، تفکر) است.
ب
·
مفاهیم و مقولات و قوانین ماتریالیسم دیالک تیکی
شامل حال همه پدیده های طبیعی، اجتماعی و فکری می شوند.
مثال
·
دیالک تیک فرم و محتوا که سعدی در
صدها فرم بسط و تعمیم می دهد.
·
کسی نمی تواند در هیچکدام از فرم
های حرکتی ماده (طبیعت، جامعه و تفکر) موردی پیدا کند که این قانون ماتریالیستی ـ دیالک
تیکی (به قول امیر نیک آیین) در آن اعتبار نداشته باشد و صادق نباشد.
ت
·
موضوع ماتریالیسم تاریخی ـ به
مثابه دومین ستون فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی ـ عام ترین قوانین و قانونمندی های جامعه
بشری بطور کلی است.
·
یعنی ماتریالیسم تاریخی عام ترین قوانین
و قانونمندی های همه فرماسیون اجتماعی ـ
اقتصادی (جامعه اشتراکی آغازین، برده داری، فئودالیسم و الی آخر) را موضوع بررسی خود دارد.
·
مفاهیم و مقولات و قوانین ماتریالیسم تاریخی بسط
و تعمیم مفاهیم و مقولات و قوانین ماتریالیسم
دیالک تیکی بر جامعه بشری است.
پ
·
موضوع تئوری شناخت مارکسیستی ـ
لنینیستی ـ به مثابه سومین ستون فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی ـ عام ترین قوانین و قانونمندی
های تفکر بشری است.
7
آیا می دانید قوانین دیالکتیکی در طبیعت
بگونه ای
و در جامعه انسانی به گونه دیگر عمل می کنند؟
·
منظور مدعی از قوانین دیالک تیکی چیست؟
·
ما قوانین دیالک تیکی ترجمه و منتشر
کرده ایم:
·
قوانین اساسی دیالک تیک به شرح زیرند:
·
وحدت و «مبارزه» اضداد
·
کیفیت و کمیت
·
نفی نفی.
·
ماهیت تئوری توسعه دیالک
تیکی را می توان در سه قانون اصلی زیرین خلاصه کرد:
الف
قانون
وحدت و «مبارزه» اضداد
·
بنا بر قانون وحدت و «مبارزه» اضداد، نیروی محرکه حرکت و توسعه چیزها و پدیده ها تضادهای
درونی آنها ست، به عبارت دیگر حرکت یعنی خود جنبی.
ب
قانون
گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی و یا بر عکس
·
بنا بر قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی و یا بر عکس، توسعه
نه به معنی تغییرات کمی ساده، یعنی اوولوسیون، بلکه وحدت کمیت
و کیفیت، اوولوسیون و روولوسیون (انقلاب)،
پیوست و گسست است.
ت
قانون
نفی نفی
·
بنا بر قانون نفی نفی، توسعه به معنی ارتقاء به مرحله عالی تر فهمیده می
شود، نه به معنی نابودی و تخریب کهنه.
·
به عبارت دیگر توسعه یعنی روند دیالک
تیکی نفی که در طی آن کهنه مغلوب می گردد، ولی در عین حال جوانب مثبت و
توسعه یابنده آن حفظ و توسعه داده می شوند.
8
آیا می دانید قوانین دیالکتیکی در
طبیعت بگونه ای
و در جامعه انسانی به گونه دیگر عمل
می کند؟
·
کدامیک از این سه قانون دیالک تیکی
در طبیعت به گونه ای و در جامعه به گونه دیگر عمل می کند؟
·
ضمنا منظور از مفهوم «عمل کردن به
گونه دیگر» چیست؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر