۱۳۹۳ تیر ۶, جمعه

تصویرتئوری (تئوری انعکاس) (1)


پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
پروفسور مانفرد بور
پروفسور گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین

بخش اول
تصویرتئوری بطور کلی

·        تصویرتئوری آموزشی است که بنا بر آن، شناخت یعنی تصویرسازی از واقعیت عینی و یا انعکاس واقعیت عینی در ضمیر انسانی.

1
·        تصویرتئوری در فرم ماتریالیستی ـ دیالک تیکی اش، هسته مرکزی تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی را تشکیل می دهد.

2
·        این تئوری بر آن است که موضوع شناخت، یعنی واقعیت عینی، مستقل از سوبژکت شناسنده و در خارج از او، یعنی مستقل از انسان اجتماعی وجود دارد و در روند بغرنج شناخت بوسیله او بر بنیان پراتیک درک می شود و بصورت تصاویر فکری، یعنی به صورت احساس ها، ادراکات، مفاهیم، احکام، تئوری ها و غیره انعکاس می یابد.

3
·        این بدان معنی است که چیزهای مادی در کارخانه مغز انسانی به چیزهای فکری مبدل می شوند و یا به قول مارکس، «ترجمه» می شوند.

4
·        پاسخ ماتریالیستی به مسئله اساسی فلسفه بلحاظ معرفتی ـ نظری (یعنی در رابطه با تئوری شناخت) همزمان ـ به نحوی از انحاء ـ  تصویرتئوری را نیز شامل می شود.

I
سیر تاریخی تصویرتئوری

·        در تاریخ فلسفه، فلاسفه مختلفی هر کدام در تکوین تصویرتئوری علمی سهمی ادا نموده اند که خود گامی در جهت ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی بوده است.

1
دموکریت

 دموکریت (460 ـ 371 ق. م.)  
فیلسوف ماتریالیست یونان باستان
از فلاسفه پیشاسقراطی
شاگرد لویکیپ و بزرگترین فیلسوف فلسفه طبیعت
نماینده ماتریالیسم اتمیستی
او کل طبیعت را متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.
شعار اصلی او:
چیزها فقط به ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخ اند.
در واقع فقط اتم ها در فضای خالی وجود دارند و لاغیر!

·        تصویرتئوری در فرم ابتدائی اش را دموکریت بنیانگذاری کرده است.
·        به نظر او همه چیزها از بهم پیوستن اتم ها پدید می آیند، اتم هائی که بلحاظ فرم، نظام، جایگاه، بزرگی و وزن با هم تفاوت دارند.


·        همه چیزها بطور لاینقطع گروه های اتمی (ایدولا) از خود آزاد می سازند که تصاویر کوچک و نامرئی چیزها هستند و در برخورد با اعضای حسی ما شناخت حسی را بوجود می آورند.

2
هوبس و جان لاک

·        حسگرائی ماتریالیستی انگلیس و ماتریالیسم فرانسه در قرن هجدهم که پیرو حسگرائی انگلیس بوده، به نوسازی و توسعه بعدی تصویرتئوری همت می گمارد.

·        مراجعه کنید به حسگرائی (سنسوئالیسم) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

·        تصویرتئوری شناخت با نظریات هوبس و جان لاک راجع به کیفیت های اولیه و ثانویه پیوند تنگاتنگی داشته که موجب ناپیگیری های مختلفی در کل تئوری شناخت شده است.

الف
هوبس


توماس هوبس (1588 ـ 1679)
ریاضی دان، تئوریسن دولتی و فیلسوف انگلیسی در
عصر جدید آغازین
مؤلف «هیولا»  

·        هوبس ادراکات (ایده ها) را تصاویر اجسام مادی در ضمیر انسانی می داند، ولی احساس رنگ، نور، گرما و صدا ـ به نظر او ـ سراب واره های فریبائی اند که از تأثیر ابژکت ها بر اعضای حسی ما پدید می آیند.
·        (هوبس، «آموزش مربوط به اجسام»، 4، ص 25)

ب
جان لاک

  جان لاک (1632 ـ 1704)
فیلسوف انگلیسی
نماینده اصلی امپیریسم (تجربه گرائی)
از شخصیت های برجسته روشنگری انگلیس
از تئوریسین های قرارداد اجتماعی
اعلامیه استقلال آمریکا، قانون اساسی آمریکا و انقلاب فرانسه تحت تأثیر فلسفه سیاسی او بوده اند.
جان لاک در نظریه خود راجع به ماهیت چیزها میان ایدئالیسم و ماتریالیسم در نوسان بود.
جان لاک در نظریه  خود راجع به امکان شناخت ماهیت راستین چیزها 
به ندانمگرائی (اگنوستیسیسم) گرایش داشت.

·        جان لاک هم ادراک کیفیت های اولیه اجسام را به همان سان تعبیر می کند.
·        کیفیت های اولیه مثلا بزرگی، فرم، تعداد، جایگاه و حرکت به نظر او تصاویر واقعیت عینی اند.
·        ولی او کیفیت های ثانویه مثلا رنگ، صدا، بو، مزه و غیره را بمثابه تأثیر کیفیت های اولیه بر اعضای حسی ما می داند.
·        (جان لاک، «راجع به فهم بشری»، 2، ص 8)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر