اثری از مجید افسر
پروفسور
دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
·
استفاده از متد تجزیه و تحلیل ـ به مفهوم وسیع کلمه ـ برای
شناخت پدیده ای باید شروط زیرین را برآورده سازد:
شرط
اول
همه جانبه
بودن تجزیه و تحلیل
·
تجزیه و تحلیل باید همه جانبه باشد:
1
·
تجزیه و تحلیل نباید فقط جنبه و یا جانبی از پدیده ای را
در نظر گیرد، بلکه باید همه جوانب و جنبه های آن را مورد توجه قرار دهد.
2
·
به قول ولادیمیر لنین، به عنوان مثال، مارکس در اثر خود تحت عنوان «سرمایه» کالا را بمثابه یک
رابطه اجتماعی مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و برای این کار هم تجزیه و تحلیل
استنتاجی، هم تجزیه و تحلیل استقرائی، هم تجزیه و تحلیل منطقی و هم تجزیه و تحلیل
تاریخی را به خدمت می گیرد.
·
(کلیات لنین، جلد 38، ص 319)
·
مراجعه کنید به دیالک تیک منطقی ـ تاریخی، استنتاج،
استقراء در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
·
اشاره لنین هم مبنی بر
اینکه مارکسیسم برای اثبات حقانیت هر راه حل، هم تجزیه و تحلیل دقیق واقعیت
اقتصادی، هم تجزیه و تحلیل دقیق اوضاع و احوال سیاسی و هم تجزیه و تحلیل دقیق
اهمیت سیاسی خود این راه حل را می طلبد، حاوی این شرط
است.
·
(کلیات لنین، جلد 23، ص 59)
·
(لنین در اینجا دیالک تیک سیاست و اقتصاد، دیالک تیک شرایط
اوبژکتیف و شرایط سوبژکتیف را در نظر دارد. مترجم)
شرط
دوم
وحدت تجزیه و
تحلیل و ترکیب
·
لنین شرط دوم برای تجزیه و تحلیل همه جانبه را وحدت تجزیه و
تحلیل و ترکیب می نامد و آن را بمثابه عنصر دیالک تیک ارزیابی می کند.
·
(کلیات لنین، جلد 38، ص 212)
شرط
سوم
امتحان نتایج
حاصل از تجزیه و تحلیل در کردوکار عملی
(به محک
پراتیک زدن تئوری)
·
لنین امتحان نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل در کردوکار عملی را
به عنوان صفت ممیزه تجزیه و تحلیل مارکسی کالا
به شرح زیر عمده می کند:
·
«امتحان نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل در پرتو حقایق امور، در کوره
پراتیک... اینجا (در اثر مارکس تحت عنوان «سرمایه») در هر گام تجزیه و تحلیل»
انجام می گیرد.
·
(کلیات لنین، جلد 38، ص 319)
XII
شالوده
عینی برای تجزیه و تحلیل
·
شالوده عینی برای کردوکار تجزیه و تحلیلی انسان ها به
شرح زیر است:
1
·
تنوع فرم های حرکتی و فرم
های ساختاری ماده وحدتمند
2
·
وجود منفرد در عام
3
·
وجود تفاوت در هویت.
·
وحدت دیالک تیکی منفرد و عام، وحدت و تنوع، هویت و تفاوت
شالوده ی عینی برای وحدت تجزیه و تحلیل و ترکیب را تشکیل می دهند.
· مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام، دیالک تیک
وحدت و تنوع، دیالک تیک هویت و تفاوت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
·
همانطور که منفرد و عام مجزا و منفصل از یکدیگر وجود
ندارند، به همان سان نیز تجزیه و تحلیل و ترکیب، پیوند ناگسستنی با هم دارند:
الف
·
ضمیر انسانی در روند شناخت با توسل به ترکیب، منفرد را در
عام منعکس می کند.
ب
·
ضمیر انسانی در روند شناخت با توسل به تجزیه و تحلیل به
انعکاس عام در منفرد نایل می آید.
·
از این رو تفکر به نظر کلاسیک های مارکسیسم به شرح زیر
است:
1
·
اولا «تجزیه چیزهای موجود در ضمیر بشری به عناصر متشکله
شان (تجزیه و تحلیل)
2
·
ثانیا پیوند دادن عناصر متعلق به هم و تشکیل یک کل واحد
(ترکیب)
3
·
بدون تجزیه و تحلیل هرگز نمی تواند ترکیبی وجود داشته
باشد.»
·
(کلیات مارکس و انگلس، جلد 20، ص 39)
ت
·
سرمشق نمونه وار برای کاربست متد تجزیه و تحلیلی و متد ترکیبی
را می توان در اثر مارکس تحت عنوان «سرمایه»
یافت.
1
·
به قول ولادیمیر لنین، «مارکس
در اثر خود تحت عنوان «سرمایه»، در وهله اول به تجزیه و تحلیل ساده ترین، معمولی
ترین، اساسی ترین، توده گیرترین، روزمره ترین رابطه جامعه (کالائی) بورژوائی، یعنی
مبادله کالا می پردازد که میلیاردها بار مورد
مشاهده قرار می گیرد.
2
·
مارکس در این ساده ترین پدیده (در این سلول جامعه بورژوائی)
کلیه تضادهای (نطفه های همه تضادهای) جامعه مدرن را کشف می کند و سپس توسعه این تضادها (هم رشد و هم حرکت این تضادها) و
این جامعه را در مجموعه اجزای منفرد آن از آغاز تا پایان به ما نشان می دهد.»
·
(کلیات لنین، جلد 38، ص 340)
·
مراجعه کنید به ترکیب (سنتز)،
جزء، کل در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر