پروفسور
دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
VII
هگل
اثری از مجید افسر
گئورگ ویلهلم فریدریش هگل (1770 ـ 1831)
·
پیونددیالک تیکی میان تجزیه و تحلیل و ترکیب برای اولین
بار توسط هگل مطرح می شود.
1
·
هگل تجزیه و تحلیل و ترکیب را در وحدت تضادمند شان،
بمثابه دو متد برای کشف حقیقت می داند.
2
·
به نظر هگل، امپیریسم (تجربه
گرائی) با تلخیص (تقلیل) شیئ (موضوع) واحد به تعین های مجزا از هم، تجزیه و تحلیل را
مطلق می کند.
3
·
متد تجزیه و تحلیلی، متدی است که «مشخص موجود را تجزیه می کند.
4
·
تفاوت های آن را منفرد می سازد و به آنها فرم
عامیت انتزاعی (مجرد) اعطا می کند.
5
·
و یا مشخص را بمثابه
اصل حفظ می کند و با صرفنظر (انتزاع) از خواص غیرماهوی ظاهری، به عمده کردن عام مشخصی، نوعیتی و یا قوه و قانونی مبادرت می ورزد.»
·
(هگل، «دایرة المعارف»، پاراگراف 227)
6
·
ترکیب را نباید بمثابه جمع ساده نتایج حاصل از تجزیه و
تحلیل تلقی کرد.
7
·
ترکیب باید با حرکت از عام به شناخت منفرد در ضرورت و عامیتش نایل آید.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام، دیالک تیک
ضرورت و تصادف در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
8
·
ترکیب بمثابه وحدت تز و آنتی تز و به مثابه نفی دیالک
تیکی تز و آنتی تز،
بمعنی مرحله عالی تر دانستن (دانش) خواهد بود.
VIII
نئوپوزیتیویسم
·
نئوپوزیتیویسم به مطلق کردن ایدئالیستی ـ ذهنی کردوکار تجزیه
و تحلیلی می پردازد.
1
·
نئوپوزیتیویسم تنها فرم مجاز (مشروع) تجزیه و تحلیل را تجزیه
و تحلیل منطقی ـ سمانتیکی قوانین علمی می داند.
2
·
از نقطه نظر نئوپوزیتیویسم، فلسفه
تئوری علمی ئی با موضوع پژوهشی خاص خود نیست.
3
·
فلسفه تنها در کردوکاری تحت این عنوان خلاصه می شود.
4
·
اگرچه پوزیتیویسم در دهه های اخیر، خدمت ارزنده ای به
تکوین تجزیه و تحلیل منطقی ادا کرده، ولی باید دعاوی زیر برخی از نمایندگان آن را
رد کرد:
الف
·
اولا این ادعای آنان را که گویا کلیه مسائل فلسفی از
طریق تجزیه و تحلیل منطقی قابل حل اند.
ب
·
ثانیا این ادعای آنان را که مسائلی که از طریق تجزیه و
تحلیل منطقی قابل حل نباشند، مسئله واره اند.
5
·
سلسله ای از مسائل اصلی تعیین کننده جهان بینی فلسفی،
مثلا مسئله رابطه میان ماده و روح (وجود و شعور) و امثالهم را نمی توان تنها از
طریق تجزیه و تحلیل منطقی توضیح داد و تعیین کرد.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک ماده و روح (وجود و شعور) در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر