سعدی شیرازی
( ۵۶۸ - ۶۷۱ هجری شمسی)
حکایت دوازدهم
(گلستان با ب اول، ص 32 ـ 33)
تحلیلی
از شین میم شین
چو
دارند گنج، از سپاهی دریغ
دریغ
آیدش دست بردن به تیغ
·
سعدی در این بیت، چندین دیالک تیک بسیار مهم را برای
تبیین اندیشه و اندرز خود به خدمت می گیرد:
1
·
او قبل از همه، دیالک تیک داد و ستد را به شکل دیالک تیک
گنج و رنج بسط و تعمیم می دهد:
·
در قاموس سعدی، پیش شرط رزم سپاهی، دریافت حقوق و مستمری
است.
·
بدون دادن گنج به سپاهی، طبقه حاکمه نباید از او انتظار
تحمل رنج و شرکت در جنگ داشته باشد.
2
·
قانون دیالک تیکی داد و ستد در قاموس سعدی قانونی طبیعی
و صرفنظرناپذیر است.
·
حتی خدا از این قانون تبعیت می کند:
·
کسی که احسان و انفاق نکند و در روز محشر تهیدست باشد،
از بهشت و نعمات بهشتی خبر نخواهد بود.
·
به همین دلیل در فلسفه سعدی طبقات اجتماعی فقیر را به صدها
فرسنگی بهشت هم راه نمی دهند و راهی دوزخ می سازند.
3
·
سعدی در بیت شعر معروف خود نیز همین دیالک تیک داد و ستد
را به شکل دیالک تیک رنج و گنج بسط و تعمیم می دهد:
نابرده
رنج، گنج میسر نمی شود
مزد
آن گرفت، جان برادر که کار کرد.
·
پیش شرط دریافت دستمزد (ستد، گنج)، کارکردن (تحمل رنج) است.
4
چو
دارند گنج، از سپاهی دریغ
دریغ
آیدش دست بردن به تیغ
·
سعدی در این بیت، ضمنا دیالک
تیک لذت و ریاضت را به شکل دیالک تیک گنج و جنگ بسط
و تعمیم می دهد:
·
دریغ داشتن گنج از سپاهی (لذت، رفاه)، همان و امتناع او
از جنگ و جانسپاری (ریاضت)، همان.
·
دیالک تیک ریاضت و لذت خود فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک داد و ستد است.
5
·
سعدی حکیمی بی طرف نیست.
·
او ایدئولوگ تمامعیار و سرسخت فئودالیسم و طبقه حاکمه فئودالی
است.
·
سعدی بسان همه ایدئولوگ های همه طبقات اجتماعی، حلقه
واسط میان دولت و خلق است.
·
او در این حکایت ـ کمافی السابق ـ به هیئت و طبقه حاکمه
رهنمودهای استراتژیکی می دهد و پادشاه را به خطرات سیستم شکن آگاه می سازد.
·
پادشاهی که سربازان (رعایا) و جنگاوران کشور را گرسنه نگه دارد، در روز جنگ نباید
انتظار دست بردن به تیغ از آنها داشته
باشد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر