مزدک و
سوسیالیست تخیلی
کیانوش دل زنده
سرچشمه:
مجله هفته
رهگذر
«مزدک
و سوسیالیست تخیلی»
من هنوز خود پژوهش نویسنده محترم را نخوانده ام.
فقط همین عنوان مطلب نظرم را جلب و به ابراز نظر مجبور کرده است.
از همین عنوان مطلب می توان شرط بست که پژوهشگر محترم با ادبیات مارکسیستی آشنائی مقدماتی فرمال حتی ندارد.
چون در این صورت، عنوان مطلب خود را به شرح زیر فرمولبندی می کرد:
«مزدک و سوسیالیسم تخیلی »
من هنوز خود پژوهش نویسنده محترم را نخوانده ام.
فقط همین عنوان مطلب نظرم را جلب و به ابراز نظر مجبور کرده است.
از همین عنوان مطلب می توان شرط بست که پژوهشگر محترم با ادبیات مارکسیستی آشنائی مقدماتی فرمال حتی ندارد.
چون در این صورت، عنوان مطلب خود را به شرح زیر فرمولبندی می کرد:
«مزدک و سوسیالیسم تخیلی »
بهرنگ
ISM و IST ربطی به مارکسیزم ندارد در نهایت
و در بهترین
حالت مربوط به ادبیات و زبان سیاسی میشود!
در ضمن این کامنت شما هم اصلا رفیقانه و مارکسیستی نبود.
در ضمن این کامنت شما هم اصلا رفیقانه و مارکسیستی نبود.
رهگذر
·
مگر کسی ادعا کرده که ایسم و ایست
ربطی به مارکسیسم دارد؟
1
·
اصولا و اساسا باید نظری را رد و یا
قبول کرد که نمایندگی شده است و نه توهمات و تخیلات خود را.
2
·
ضمنا کامنت را از کی تا حالا به رفیقانه
و خصمانه طبقه بندی می کنند؟
3
·
کامنت در قاموس رهگذران به ابراز
نظر عینی (اوبژکتیف) اطلاق می شود.
·
ابراز نظر عینی هم به ابراز نظری
اطلاق می شود که بی اعتنا به سوبژکت مورد نظر، مثلا بی اعتنا به نویسنده این مطلب،
بی اعتنا به هوا و هوس خویش صورت گیرد.
4
·
رهگذر اصلا برایش مهم نیست که
نویسنده مطلب کیست.
·
او نسبت به سر تیتر مطلب ابراز نظر
کرده و در آئینه همین فرم فرمولبندی سطح نازل دانش مارکسیستی حریف را دیده است.
5
·
ضمنا از کی تا حالا کامنت مارکسیستی
ـ لنینیستی به معنی کامنت رفیقانه بوده است؟
6
·
مارکسیسم ـ لنینیسم تئوری انتقاد
است.
·
تئوری دفاع بی رو در بایستی از
حقیقت عینی است.
·
شیوه زیست و رفتار مارکس و انگلس و
لنین در این زمینه نمونه وار است:
·
برای آنها دستی بالاتر از حقیقت
وجود ندارد.
7
·
به قول حریفی تیزاندیش، «تنها «جزمی»
که مارکسیست ـ لنینیست ها دارند، حقیقت است
و بس.»
·
جزمی که نافی هر جزمی، نافی هر فرم جزم
اندیشی (دگماتیسم)، نافی هر طرز تفکر جرمگرا ست.
8
·
«جزم» حقیقت برای کمونیست ها قابل مقایسه است با جزم «قولو لا
اله الا الله، تفلحو»، برای مسلمانان.
9
·
میدان بحث ایدئولوژیکی که بازار
خرید و فروش گاو و گوساله نیست (هانس هاینتس هولتس) تا قبل از اندیشیدن به نظر به
صاحبنظر چراغ سبز زده شود.
10
·
حتما دلیل می خواهید.
·
می توان همه این خیال بافی ها را
تحلیل دیالک تیکی کرد و نشان داد که این چیزها نه ارزش خواندن دارند و نه ارزش انتشار.
11
·
به عنوان مشتی نمونه خرواری:
الف
·
حریف اصلا نمی داند که «سوسیالیسم اوتوپیکی»
و به قول ایشان «تخیلی» اولا مفهومی فلسفی است.
ب
·
ثانیا سوسیالیسم و کمونیسم اوتوپیکی
مفصلا در تارنمای دایرة المعارف روشنگری و احتمالا در مجله هفته توضیح داده شده
است.
ت
·
ثالثا سوسیالیسم اوتوپیکی یکی از
رهاوردهای جنبش انقلابی در نظام مابعد فئودالی (یعنی سرمایه داری) بوده است.
پ
·
رابعا سوسیالیسم اوتوپیکی یکی از
منابع بسیار مهم مارکسیسم بوده است.
ث
·
به جرئت می توان گفت که حریف از
محتوای واژه «سوسیالیسم اوتوپیکی» خبر ندارد.
ج
·
خامسا و به همین دلیل، مزدک هرگز نمی تواند سوسیالیست تخیلی قلمداد
شود.
·
حتما می خواهید بدانید، پس مزدک چی
بوده است.
12
·
مزدک و مزدکیون و حکیم طوس و
بیشک بابک خرم دین نه از طرفداران سوسیالیسم اوتوپیکی بلکه از پیکارگران سرسخت و رادیکال
سوسیالیسم آغازین (کمون اولیه، جامعه اشتراکی آغازین) بوده اند که فقط فاز واپسینش
به قول مرگان ـ باستان شناس و محقق امریکائی ـ سی هزار سال طول کشیده است.
الف
·
مزدک، پیروان ایدئولوژی مزدک، حکیم
طوس و بیشک بابک خرم دین حاضر به صرفنظر از فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی اشتراکی
اولیه نبوده اند.
ب
·
یعنی به نظام برده داری و اشرافیت بردار
و روحانی و دین توجیه گر آن نظام تمکین نکرده اند.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر