ولادیمیر ایلیچ لنین (1870 ـ 1924)
در باره اعتصاب (1899)
وظايف جوانان انقلابی (1903)
دين ازديد لنين (1912)
لیبرال ها و روحانیون (1912)
جنبش اعتصابی و حقوق ها (1912)
روحانیت و سیاست (1912)
يک سيستم علمی عرقریز (1913)
سه منبع و سه جزء مارکسيسم (1913)
حق ملل در تعيين سرنوشت خويش (1916)
وظايف پرولتاريا
در انقلاب ما (1917)
دولت و انقلاب (1917)
به شهروندان
روسیه! (1917)
انقلاب پرولتری و کائوتسکی مرتد (1918)
سخنرانی در باره برنامه حزب (1919)
کارزار دروغ پردازان در مورد کرونشتات (1921)
حقيقت طبقاتی در مورد
کرونشتات (1921)
چهارمين سالگشت
انقلاب اکتبر (1921)
نامه های لنین:
(دیالک
تیک تداوم و شکست، استمرار و انقطاع)
پروفسور
دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
I
پیوست
و گسست در فلسفه ماقبل مارکسیستی
ادامه
8
اثری از مجید افسر
گئورگ ویلهلم فریدریش هگل (1770 ـ1831)
آثار هگل به 14 بخش طبقه بندی می شود:
آثار آغازین (جوانی)
آثار انتقادی ینا
طرح های سیستمی ینا
فنومنولوژی روح
منطق (کوچک و بزرگ)
فلسفه طبیعت
روح سوبژکتیف
روح اوبژکتیف (خطوط اصلی فلسفه
حقوق)
فلسفه تاریخ
آثار مربوط به سیاست روز
فلسفه هنر
فلسفه مذهب
فلسفه و تاریخ فلسفه
دایرة المعارف
علوم فلسفی
پیوست
و گسست در فلسفه هگل
·
تنها هگل است که با
تجزیه و تحلیل آنتی نوم های کانت اعلام می کند که «هیچ کدام از این تعین ها به تنهائی حقیقت ندارد، آنچه حقیقت دارد وحدت
آنها ست.»
1
·
خصلت ایدئالیستی دیالک تیک هگل
اما مانع آن می شود که او پیوست و گسست را
گشتاورهای همتراز واقعیت بداند:
·
در حالی که او پیوست را بمثابه تعین ماهوی مکان و زمان
می داند، گسست را تنها بمثابه نفی انتزاعی پیوست قلمداد می کند.
2
·
محدودیت درک هگل راجع به رابطه پیوست و گسست حاکی از این
نیز است که به نظر او تحولات کیفی ناشی از تغییرات پیوسته کمی نیستند:
· بنظر هگل، «پیوست عبارت است از خودمانندی، خودمانندی
خیلی ها که به مستثنی کننده بدل نمی شود.»
·
«پیوست عبارت است از «جریان ... جریانی که به کیفیت بدل نمی شود.»
·
(هگل، «منطق»، ص 180، 182، 191)
II
پیوست و گسست در فلسفه ماتریالیسم
دیالک تیکی
·
ماتریالیسم دیالک تیکی علاوه بر وحدت دیالک تیکی پیوست و گسست بر عینیت (خصلت عینی) این دو مشخصه متضاد فرم های وجودی، ساختاری،
حرکتی و توسعه ای ماده تأکید می ورزد:
·
به قول لنین، «حرکت ماهیت مکان و زمان است.
·
دو مفهوم اساسی حاکی زیر از این ماهیت اند:
الف
·
پیوست (تداوم، استمرار، بی پایانی، لایتناهیت)
ب
·
نقطه ایت (نقطه وارگی، گسست، پایانمندی)
1
·
حرکت وحدت پیوست و گسست است.
2
·
حرکت وحدت پیوست مکان و زمان و گسست مکان و زمان است.
3
·
حرکت تضاد است.
4
·
حرکت وحدت اضداد است.»
·
(کلیات لنین، جلد 38، ص 244)
5
·
حرکت از سوئی پیوسته است.
·
زیرا حاکی از گذار ماده از حالتی به حالتی
دیگر است.
6
·
حرکت از سوی دیگر گسسته است.
·
زیرا، این گذار میان حالات و کیفیات (اوضاع
و احوال کیفی) مختلف سرحد و مرز برمی کشد، حالات کیفی مختلف را
مرزبندی می کند.
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر