سرچشمه:
صفحه فیسبوک
شهین حیدری
منبع
صفحه فیسبوک
بریان پیرگروسی
هرچه بیشتر
خرد کسب کنی و هر چه آگاهتر گردی،
به همان میزان ـ در نظر این
و آن ـ دیوانه تر جلوه خواهی کرد.
سنگزاد
نگار
حقیقتی تلخ
·
به چه دلیل حقیقت، نگار؟
1
·
کسی که از این جور حرف ها می زند ـ
خواه و ناخواه ـ خود را خیلی خردمند و خیلی آگاه تصور می کند و بقیه همنوعان خود
را بی خرد و نادان.
2
·
خودخواهی (اگوئیسم، منگرائی) فقط
نوعی بیماری طبقاتی و ایدئولوژیکی نیست، بلکه چه بسا نیازی درونی و ضروری است.
·
به همین دلیل هم ـ همه از دم ـ خود
را خردمند و آگاه تصور می کنند.
3
·
خودخواهی نیازی درونی و ضروری از
این بابت است که آدمی باید بالاخره بتواند در آئینه ی ضمیر خویش، نظر کند و از
دیدن خویشتن خویش شرمنده نگردد.
·
اراجیفی از این گونه چه بسا از پسیکولوژی
ژرف بشری سرچشمه می گیرند و به عنوان بلبل خوشخوان (حقیقت تلخ و در حقیقت، شیرین
تر از شهد) خرید و فروش می شوند.
·
حالا حتما در ته دل، دلیل تجربی و
یا منطقی می طلبید.
4
·
دلیلش این است که ارزیابی مثبت
و یا منفی این و آن از آن و این، مثلا عاقل و یا دیوانه محسوب داشتن آن و این، تحقیر
و یا تحبیب کسی ربطی به میزان سرمایه ی کسی از شناخت و شعور ندارد.
·
بلکه چه بسا عوامل مادی، طبقاتی و ایدئولوژیکی
نامرئی عمیقتری در کار اند.
5
·
بنظر اکثریت افراد بشری، عاقل کسی
است که مثل خود آنها و یا با متد و اسلوب فکری خود آنها و یا در راستای منافع مادی، طبقاتی
و ایدئولوژیکی خود آنها می اندیشد.
·
به همین دلیل است که پاک ترین و پارساترین
افراد ـ صرفنظر از میزان خرد و آگاهی شان ـ دیوانه تلقی می شوند و به لجن کشیده می شوند.
6
·
مثال، آخوندیت که سرسخت ترین مبلغان
دروغ و ریا و خرافه اند، خود را نه تنها به عنوان حاملین بی همتای خرد تصور می کنند، بلکه علنا
و در ملأ عام جار می زنند تا به عنوان مراجع عقل کل جا بزنند.
7
·
قابله ای به هر دلیلی می آید و می
گوید که سید علی وقتی از شکم مادرش بیرون آمد، شعار «یا علی» بر لب داشت.
·
سید علی هم ـ به مثابه عقل کل ـ هیچ
اعتراضی به صحت وسقم این دروغ ندارد.
·
شاید هم قابله را مورد تقدیر قرار
می دهد و خلعتش می بخشد.
8
·
این تجلیل و تقدیس دروغین امام
جماران چه ربطی به میزان خرد و آگاهی امام و قابله دارد؟
·
قابله بدبخت یا به یارانه نیاز
دارد و یا یاران امام او را بر سر دو راهی حیات و ممات و یا حتی بدتر از ممات قرار
داده اند و به تکرار مکرر این دروغ مجبورش کرده اند.
9
·
ما و خیلی های دیگر ـ در نهایت حیرت
ـ به چشم خود دیدیم و دیدند که چگونه عکس کسانی در آئینه ماه رؤیت شد.
·
چگونه کسانی به مقام رهبری ارتقا داده
شدند.
· این تشبثات قبل از اینکه علت معرفتی
(میزان شناخت و شعور طرف) داشته باشند، علل مادی، طبقاتی و ایدئولوژیکی دارند.
·
ضمنا این چیزها مهم هم نیستند.
·
حالا چه فرقی می کند، اگر کسی را کسی
دیوانه و یا عقل کل تصور کند؟
·
این تصورات چه ربطی به حقیقت تلخ و
یا شیرین دارند؟
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر