۱۳۹۲ اسفند ۱۷, شنبه

نقل قول هائی از این و آن (130 )

سرچشمه: 
صفحه فیسبوک سونیا

ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺍﺯ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﭘﺮﺳﯿﺪ
ﺑﻨﻈﺮ ﺷﻤﺎ ﭼﻪ ﭼﯿﺰ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺯﯾﺒﺎ ﻣﯿﮑﻨﺪ؟
ﻫﺮ ﯾﮏ ﺟﻮﺍﺑﯽ ﺩﺍﺩﻧﺪ
ﯾﮑﯽ ﮔﻔﺖ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺭﻧﮕﯽ
ﺩﻭﻣﯽ ﮔﻔﺖ ﻗﺪﯼ ﺑﻠﻨﺪ
ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﮔﻔﺖ ﭘﻮﺳﺘﯽ ﺳﻔﯿﺪ
ﺩﺭﺍﯾﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﺳﺘﺎﺩ 2 ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﮐﯿﻔﺶ ﺩﺭﺍﻭﺭﺩ ﯾﮑﯽ ﺯﯾﺒﺎ ﻭ ﺑﻠﻮﺭﯾﻦ ﻭ
ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺳﺎﺩﻩ ﻭ ﺳﻔﺎﻟﯽ
ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﻫﺮ ﯾﮏ ﭼﯿﺰﯼ ﺭﯾﺨﺖ ﻭ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﮔﻔﺖ :ﺩﺭ ﻟﯿﻮﺍﻥ
ﺯﯾﺒﺎ ﻭ ﺑﻠﻮﺭﯾﻦ ﺯﻫﺮ ﺭﯾﺨﺘﻢ ﻭ ﺩﺭ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺳﻔﺎﻟﯽ ﺁﺑﯽ ﺗﺎﺯﻩ ﻭ ﮔﻮﺍﺭﺍ
ﻭ ﺍﺯ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﮐﺪﺍﻡ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﯿﮑﻨﯿﺪ؟
ﻫﻤﮕﯽ ﺑﻪ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺳﻔﺎﻟﯽ ﺭﺍ !
ﺍﺳﺘﺎﺩ ﮔﻔﺖ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯿﺪ؟ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺩﺭﻭﻥ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺘﯿﺪ
ﻇﺎﻫﺮ ﺑﺮﺍﯾﺘﺎﻥ ﺑﯽ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺷﺪ...
بنجامین فرانکلین



بنجامین فرانکلین (1706 ـ 1790)
دانشمند، نویسنده، تئوریسین سیاسی، سیاستمدار، فعال مدنی، 
از روشنگران امریکا
از بنیانگذاران امریکا

  ابومحمد مُصلِح بن عَبدُالله
معروف به سعدی
(  ۶۰۶ – ۶۹۱ هجری قمری)
شاعر،  نویسنده‌، فیلسوف، پدر دیالک تیک خودپو
خدای نظم و نثر آهنگین، دلنشین و نیرومند
استاد سخن مستدل
آثار:
بوستان در بحر متقارب
گلستان
غزلیات
مواعظ

صورت زیبای ظاهر هیچ نیست
تا توانی سیرت زیبا بیار
سعدی

·        سعدی شیرازی و بنجامین فرانکلین، هر دو بظاهر،  ایده واحدی را بر زبان می رانند.
·        فرق سعدی با بنجامین اما این است که دیالک تیکی اندیش است.

1
·        در دیالک تیک نمود و بود، در دیالک تیک پدیده و ماهیت و یا ظاهر و باطن، نمود و پدیده و ظاهر و صورت تعیین کننده نیست.
·        تعیین کننده در تحلیل نهائی بود، ماهیت و یا باطن هر چیز است.

2
·        ولی هرگز نباید فراموش کرد، که نمود (پدیده، ظاهر، صورت)  چیزها هیچکاره و هیچ واره هم نیست.

الف
·        بدون نمود، ماهیتی، بدون ظاهر باطنی وجود ندارد.

ب
·        رابطه نمود و ماهیت، رابطه ظاهر و باطن، رابطه ای دیالک تیکی و لذا ناگسستنی است.
·        حتی با بمب اتم نمی توان نمود چیزی را از ماهیت آن، ظاهر چیزی را از باطن آن جدا کرد.

ت
·        بدون نمود و پدیده و یا ظاهر هر چیزی اصلا نمی توان به شناخت بود و ماهیت و باطن آن چیز آغاز کرد:

1
·        این نمود و ظاهر هر چیز است که از ماهیت و باطن آن خبر می دهد.

2
·        این نمود و ظاهر هر چیز است که آغازگاه حرکت به سوی شناخت ماهیت و باطن آن چیز محسوب می شود.

3
·        این نمود و ظاهر هر چیز است که نشانه های ماهیت و باطن آن را به هزار زبان تبیین می دارد.

4

·        این نمود و ظاهر سیب است، به زبان عامیانه، این فرم و رنگ و بو و عطر و طعم و سفتی و نرمی و شادابیو پلاسیدگی سیب است که از محتوا و ماهیت آن خبر می دهد.

5
·        از ظاهر سیب حتی می توان دریافت که باطن آن در چه وضعی است.

6
·        مثلا سیب گندیده نه عطری خوشایند، بلکه چه بسا بوی تعفن انگیزی متصاعد می سازد.

7
·        از این رو، هرگز نباید به ظاهر چیزها، پدیده ها، سیستم ها (انسان ها)  و روندهای هستی کم بها داد و به بهانه نقش تعیین کننده ی ماهیت و باطن، به تحقیر آنها پرداخت و یا بمراتب بدتر، از آنها صرفنظر کرد.
·        این طرز نگرش، طرز نگرشی ضد دیالک تیکی (متافیزیکی) خواهد بود و به گمراهی، خطا، شکست و رسوائی منجر خواهد شد.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر