سرچشمه:
صفحه قیسبوک بهمن
محصص
تحلیلی
از شین سین
با سپاس از شهره و حسین رزاقی
سؤال اول
طبقه حاکمه برای آدمیت زدائی بشریت از کجا شروع به کار می
کند
و چه طرق و
ترفندهائی را به خدمت می گیرد؟
ادامه
6
·
تصویر ششم، فراگمنت مرکب، بغرنج و
پیچیده دیگری است که اگر حریفانی بسان امداد غیبی ـ به تصادفی ـ به دادمان نرسیده بودند، چیز زیادی در کله و چنته نمی
داشتیم.
1
داوید
فریدریش کاسپار (1774 ـ 1840)
نقاش
آلمانی
از
نمایندگان رمانتیسیسم در اوایل قرن نوزدهم
·
بزعم حریفی، «پیش
زمینه ی این نقاشی بهمن محصص، آسمان فاقد عمق است که تا افق پائین کشیده شده و آدمی را به یاد آثار داوید فریدریش کاسپار و نقاشی های سبک رمانتیسیسم
می اندازد.»
2
·
حریف بر آن بوده که بهمن محصص در این فراگمنت اثر خویش، «شرایطی را تصور و
تصویر می کند که به مرگ معنویت و سوبژکتیویته دلالت دارد.»
3
·
اگر برداشت حریف درست باشد، این به معنی سیطره شرایط بی روح (به قول فریدون
مشیری، به معنی «مرگ آدمیت») است و ضمنا به
معنی تداوم تصورات و تصاویر پیشین بهمن محصص است:
·
چون شرایط بی روح، روح خاص خود را طلب، تولید و بازتولید می کند.
·
می توان گفت که ایدئولوژی های منحط ذکر شده در بخش های پیشین، روح شرایط بی
روح اند.
·
بشریت در هر صورت
نمی تواند بدون روح و شعور بسر برد.
·
اگر روح و شعور علمی و انقلابی در دسترس نباشد، به روح و شعور وارونه و خرافی از
قبیل مذهب، سکس، فوتبال و هر خرافه منحط دیگر چنگ می زند تا گلیم خویش از امواج
حوادث بدر برد.
3
·
بزعم حریف تیز
بین ژرف اندیش، «فانوس دریایی که روزی ـ روزگاری راهنما بود، در پس زمینه بی رمق و
بی فونکسیون و خامش و کمرنگ افتاده است.
·
چون دیگر کسی اعتنائی
و نیازی بدان دارد.»
4
·
اگر استنباط حریف درست باشد، این به معنی بی اعتبار و بی مصرف و بی فونکسیون گشتن
تئوری های علمی و انقلابی رهگشا و رهنما ست.
5
·
این ضمنا علت و معلول همزمان رواج ایدئولوژی های منحط از هر نوع است.
·
چون در صورت خاموشی فانوس دریائی، در صورت بی اعتبار گشتن تئوری های علمی و
انقلابی رهگشا و رهنما، سرگردانی بنی بشر تعمیق می یابد و بنی بشر سرگردن به هر
بنجل ایدئولوژیکی چنگ می یازد تا بلکه نجات یابد و ضمنا گرفتاری در تارهای ضخیم ایدئولوژی
های منحط به بی اعتباری هر چه بیشتر فانوس دریائی (تئوری های علمی و انقلابی رهنما)
منجر می شود.
6
·
حریف دیگری آسمان تیره و تار با زمینه های آبی تک و توک را به معنی بحران
ئوکولوژیکی (زیستمحیطی) تفسیر می کند.
·
این بدان معنی است که طبقه حاکمه با متوقف کردن زورکی روند طبیعی توسعه ی جامعه
بشری، بشریت را در سراسر سیاره زمین با بحران یونیورسال دست به گریبان کرده است.
·
بحران محیط زیست یکی از بحران های بیشمار است و حیات کل بشریت را به خطر می
اندازد.
·
این به معنی حفر دره عمیقی میان ناتورالیسم و هومانیسم است.
·
این به معنی تشدید تضاد انسان با طبیعت مادر است و می تواند خیلی گران تمام
شود.
·
آلترناتیو همیشه دوسویه است:
·
بشریت می تواند به سوی آینده ای بهتر سیر کند و یا به قهقرای بربریت سقوط کند.
·
احساس مسئولیت اکید از سوی تک تک اعضای جامعه بشری بطور کلی به همین دلیل است.
7
·
یکی دیگر از اجزای این فراگمنت، جنگ در همه فرم های دریائی، صحرائی و غیره آن است.
·
خاموشی فانوس دریائی، مرگ معنویت و زوال فرهنگ و جنگ سراسری طریق و ترفند دیگر
طبقه حاکمه در زمینه آدمیت زدائی بشریت است.
8
کورتزیو
مالاپارته (1898 ـ 1957)
نویسنده،
خبرنگار، نمایش نامه نویس، دیپلمات ایتالیائی
مؤلف کتب آنتی
فاشیستی موسوم به
«فن کودتا» و پوست (ترس جان)
·
محصص ضمنا مترجم اثری
از کورتزیو مالاپارته تحت عنوان «پوست» (ترس جان) بوده است که از فجایع بویژه انسانی،
اخلاقی و فرهنگی جنگ پرده برمی دارد.
·
ترجمه ای دقیق و
عمیق و ستایش انگیز و از طرازی بکلی دیگر.
9
·
محصص بهتر از هر کس می داند که جنگ، دیالک تیک بربریت است:
·
جنگ علت و معلول همزمان بربریت است.
·
جنگ پیامد آدمیت زدائی بشریت و در عین حال بهترین طریق و ترفند برای آدمیت زدائی
بشریت است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر