۱۳۹۲ بهمن ۱۴, دوشنبه

سیری در گلستان سعدی (106)


 سعدی شیرازی 
 ( ۵۶۸ - ۶۷۱ هجری شمسی)
حکایت نهم
(گلستان با ب اول، ص 29) 
تحلیلی از شین میم شین

آنگه مرا گفت:
«از آنجا که همت درویشان است و صدق معاملت ایشان، خاطری همراه من کنند که از دشمنی صعب، اندیشناکم.»
گفتمش:
«بر رعیت ضعیف، رحمت آور، تا از دشمن قوی زحمت نبینی.

·         سعدی در این حکم، دیالک تیک فراز و فرود را به شکل دیالک تیک طبقه حاکمه و رعایا بسط و تعمیم می دهد و به نقش تعیین کننده فرود (رعایا) اشاره می کند.
·        سعدی به تضاد آشتی ناپذیر اشرافیت بنده دار و فئودال با رعایا و بندگان و به خصومت آشکار ملوک و رعایا واقف است.
·        سعدی اما راهی برای حل این تضاد و برابرنهادی برای نظام فئودالی نمی شناسد.
·        از این رو خواهان سبکتر کردن حتی المقدور بار استثمار و ستم بردوش رعایا و حفظ نظام فئودالی از گزند انفجار درونی است.
·        نیروی اجتماعی ئی که می تواند نظام فئودالی را از درون متلاشی سازد، بنظر سعدی طبقه «ضعیف رعایا»  ست.
·        سعدی بارها و بارها هشدار می دهد که این طبقه ضعیف رعایا را به سه دلیل زیر نباید دست کم گرفت:

1
دلیل اول

·        رعیت می تواند بطور منفعل ملک اربابی را ترک کند و با این کار تولید ثروت اجتماعی را مختل سازد:

الف
« چون رعیت کم شد، ارتفاع ولایات نقصان پذیرفت
و خزانه تهی ماند، دشمنان زور آوردند.»
(گلستان با ب اول، ص 25.)

ب
وفا در که جوید، چو پیمان گسیخت؟
خراج از که خواهد، چو دهقان گریخت؟
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص 31.)  

2
دلیل دوم

·        رعیت ناراضی می تواند به سپاه مخالفان ملک بپیوندد، رژیم او را براندازد و ملک عادلتری به جای او بنشاند:

الف
« بسی بر نیامد که بنی عم سلطان، به منازعت خاستند
و به مقاومت لشکر آراستند و ملک پدر خواستند.
قومی که از دست تطاول سلطان به جان آمده بودند و پریشان شده،
 بر ایشان گرد آمدند، تا ملک از تصرف این بدر رفت
و بر ایشان قرار گرفت.»
(گلستان با ب اول، ص 25.)

ب
عدو را به کوچک نباید شمرد
که کوه کلان دیدم از سنگ خرد

نبینی که چون با هم آیند مور
ز شیران جنگی بر آرند شور؟

نه موری که موئی کزان کمتر است
چو پر شد، ز زنجیر محکمتر است.
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص 27.)

3
دلیل سوم

·        فرزندان رعایا سربازان سپاه ملک را تشکیل می دهند که در صورت نارضایتی می توانند از مبارزه بخاطر منافع ملک خودداری کنند:

« با رعیت صلح کن وز جنگ خصم، ایمن نشین
زانکه شاهنشاه عادل را رعیت لشکر است.»
(گلستان با ب اول، ص 25.)  

·        این راه حل رئالیستی سعدی است، در جامعه ای که هنوز نیروهای مولده آنقدر توسعه نیافته که بتوان نظام فئودالی را بوسیله سیستم سرمایه داری جایگزین کرد.
·        این رهنمود اندیشیده و کنسرواتیو (محافظه کارانه) سعدی به معانی زیر است:

الف
·        حفظ سیستم موجود و حراست از آن تا وضع وخیمتر نگردد.

ب
·        حفظ سیستم حاکم از گزند انفجار درونی و تلاشی جامعه به دلیل فقدان آلترناتیو بهتر.

ت
·        گشودن دورنمای جدید برای توسعه همه جانبه نیروهای مولده.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر