۱۳۹۲ دی ۲۶, پنجشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (97)


فصل پنجم
 ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش سوم
تاریخ پیدایش فلسفه حیات و پوزیتیویسم:
خردستیزی

قسمت هشتم
اعلام جزم (دگم) پوزیتیویستی  
کومته
ادامه

24
·        این محتوای معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) بنیادی مستور خاص پوزیتیویسم، توهماتی را هم تأیید می کند و هم تار و مار می سازد که پوزیتیویسم راجع به خود پرورده و پرورانده است.   

25
 دیوید هیوم (1711 ـ 1776)
فیلسوف، اقتصاددان و تاریخدان
از نمایندگان برجسته روشنگری انگلستان
از اقتصاددان ما قبل اقتصاد کلاسیک
معلم کانت و از دوستان و همفکران آدام اسمیث

·        خنثی وارگی پدیده ها (حقایق امور) در قاموس کومته چنان جلوه گر می شوند که انگار آن مقاومت بی سر و صدای از سوی خود مسائل معرفتی ـ نظری است و طفره رفتن از آن انگار خود، موضع معرفتی ـ نظری ئی محسوب می شود.
·        این اما حاوی موضعی ایدئالیستی است.
·        این به معنی جدا سازی پدیده ها از ماده است که در آثار کومته، جدال (پله میک) مستمر بر ضد ماتریالیسم را تشکیل می دهد، آنهم با استناد به هیوم و کانت.
·        (کومته، «کاته شیسم (قرآن) پوزیتیویسم»، ص 32،  1966)    

26
ارنست ترولچ (1865 ـ 1923)
تئولوگ، فیلسوف فرهنگ، سیاستمدار لیبرال
آثار:
آته ئیسم، تئولوژی، مسیحیت (2000)
لوتر و جهان مدرن (2000)
متد تاریخی و دگماتیکی در تئولوژی (1898)
هیستوریسم و مسائل آن (1922)
هیستوریسم و غلبه بر آن (1924)

·        «کل فلسفه کومته عبارت است از منطق تجربی ـ مثبت محض متشکل از حقایق امور حاصله، بدون کمترین اعتنائی به تئوری شناخت و به رابطه تفکر و وجود موجود در آن.
·        کومته بدین طریق، نهایتا به مسائل متافیزیکی برمی گردد.
·        در قاموس کومته، تئوری شناختی وجود ندارد.
·        تئوری شناخت کومته تا آنجا که می توان فهمید، با فیزیولوژی (علم روندهای حیاتی اندام) انطباق می یابد و تا آنجا که به امتناع از توضیح مسائل مربوط می شود، به عرصه غیرقابل شناخت قلمداد کردن چیزها تعلق دارد.»
·        (ترولچ، «هیستوریسم (تاریخگرائی) و مسائل مربوط بدان»، کتاب اول، «مسئله منطقی فلسفه تاریخ»، ص 392، 1922)

27
 گئورگ هربرت مید (1863 ـ 1931)  
فیلسوف، جامعه شناس، روانشناس امریکائی

·        گئورگ هربرت مید بر آن بوده که درک کومته از قانون، پدیده و دانش تجربی تداوم درک هیوم از آنها ست.
·        با این تفاوت که هیوم منشاء دانش تجربی را تأثیرات و افکار می دانست، ولی در پوزیتیویسم مورد نظر کومته، علاقه ای به تقلیل طبیعت و همگونی های طبیعی بر افکار مرکب وجود ندارد.
·        کومته به رابطه حوادث و نحوه حدوث آنها علاقه مند بوده است.

28
·        بنظر گئورگ هربرت مید، کومته راجع به نکات زیر حرفی بر زبان نمی راند:

الف
·        راجع به محل حدوث حوادث.
·        راجع به اینکه حوادث آیا در عالم روح رخ می دهند و یا در جهان.

ب
·        راجع به اینکه آیا چیزی وجود دارد؟

ت

·        راجع به اینکه اگر حوادث درعالم روح رخ می دهند، آیا چیزی با آنها انطباق دارد؟

پ

·        کومته بر آن بوده که حوادث همین جا حی و حاضرند و ما برخی از آنها را اوبژکتیف می نامیم و برخی دیگر را سوبژکتیف.
·        (گئورگ هربرت مید، «جنبش فکری در قرن نوزدهم»، جلد سوم، ص 254،  1957)

29
·        کومته پیر در رابطه با این موضع ایدئالیستی، تفسیر سوبژکتیویستی از نسبیت پدیده ها را مطرح می سازد:
·        «پیش شرط وجود هر پدیده، وجود شاهدی (تماشاگری)  است.
·        برای اینکه هر پدیده در میانه اوبژکت و سوبژکتی قرار دارد.»
·        (کومته، «سیستم سیاست مثبت»، جلد 1، ص 439)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر