۱۳۹۲ دی ۲۴, سه‌شنبه

نقل قول هائی از این و آن (58)


امید تفاله چایی است، که به دور خود می گردد.
 صبا  
گاف سنگزاد

1
·        شاید حق با صبا باشد:
·        امید چنین باشد و  تفاله چائی باشد.

·        این ولی به چه معنی است، اگر ژرف بیاندیشیم؟

2
·        این بدان معنی است که چائی که می خوریم تا تشنگی مان را بنشاند، یعنی نیاز حیاتی به آب حیاتبخش را بی هراس از مسمومیت میکروبیولوژیکی برآورده سازد، نتیجه آن است که امید در فرم چای نصیب مان ساخته است.
·        بنابرین امید تفاله گشته بهترین یار مددکار ما بوده است:
·        امید در فرم چای، تفاله شده تا بنی بشر بتواند مصون از مسمومیت تشنگی بنشاند و ادامه حیات دهد.

·        چای اما چیست که امید تفاله آن است؟

3

·        چای گیاهی است که نیاکان ما در فرم های مختلف کشف و بازتولید کرده اند و توسعه داده اند تا با تیر آن چند نشان بزنند:

الف
·        اولا آب را پاستوریزه و ضد عفونی کنند و بی دلهره و هراس بیاشامند.

ب
·        ثانیا بکمک تئین آن (کافئین پای در زنجیر) روان پریشان خود را تسکین دهند، رفع خستگی جسمی و روحی و روانی کنند و به آرامش نسبی دست یابند.  

ت
·        چای ـ بر خلاف قهوه ـ ماده مخدر خود را نه فی الفور، بلکه بتدریج آزاد می سازد و تأثیر درازمدتی به جا می گذارد.
·        تخدیر و آرامش حاصله از چای، نتیجتا هم تدریجی صورت می گیرد، هم معتدل است و هم درازمدت.

4

·        چای محصول کار زحمتکشان چایکار است.
·        چای عرق جبین توده های چایکار است و در روندی عرقریز و توانفرسا تولید و توزیع می شود.
·        اگر امید، تفاله چای است، بنابرین ریشه در کار انسانی دارد که ماهیت نوعی انسان را تشکیل می دهد.
·        از این رو، آرامش حاصله در اثر آشامیدن چای در تحلیل نهائی ثمره کار و شیره جسم و جان چایکاران است.

5
·        امید اما صرفنظر از بیان سمبولیک صبا، به دو معنی است:

الف
·        امید در فرهنگ ما چه بسا به معنی انتظار منفعل معنی می شود که در حقیقت آنتی امید است.
·        چرا که یاوه و خرافه است و عوامفریب است.
·        با این امید منفعل در اشعار سعدی و حافظ و گاهی سایه برخورد می کنیم.
·        امید در این صورت یعنی دل خوش کردن به هیچ و عاطل و باطل لمیدن و ماندن و فروشدن.

ب

·        امید علمی و انقلابی اما به معنی خوش بینی (اوپتیمیسم) انقلابی و علمی است:
·        امید علمی و انقلابی بر قانونمندی های عینی هستی استوار می شود و عمل فعال انسانی را پیش شرط قرار می دهد.
·        شاعری به نام برزین آذرمهر، آن را امید پویا نامیده است تا از امید واره منفعل متمایزش سازد.

·        امید پویا به تسلیح روح آدمی کمک می کند، به تقویت روحیه مقاومت و پیکار او.
·        چنین امیدی را نمی توان و نباید دستکم گرفت.

·        امید پویا یکی از تسلیحات روحی صرفنظرناپذیر سوبژکت انسانی و اجتماعی است و همتراز با شمشیر و سپر و سنان و تفنگ و تانک و توپ و هواپیما ست.
  
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر