موانع
فکری و فرهنگی بر سر راه وحدت نیروهای چپ در ایران
(بیژن
بیقرار)
«چپ های ایران،
همواره ترجیح داده اند به جای بحث بر سر جزییات، به کلیات
بپردازند.
این که جامعه ما در حال حاضر گرفتار چه
معضلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است و راه حل چپ برای غلبه بر این
مشکلات، به طور مشخص چیست، در مقابل مسئله تصرف قدرت سیاسی برای گروه کثیری
از ما، امر ثانوی و فرعی بوده است.»
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
مسعود
بهبودی
چپ و راست
به چه معنی است؟
·
بعد از حمله مریدان بن لادن به برج
های دوقلو کتابی با عنوان «بیان حقیقت عریان» (نقل به مضمون) منتشر شد.
·
شاد و شنگول رفتیم و کتاب را تهیه
کردیم.
·
فاجعه وقتی بر سرمان آوار شد که به
خواندن آن شروع کردیم.
·
هرچه خواندیم تلاشی جز عوامفریبی و
پرده پوشی حقیقت در آن نیافتیم.
·
عنوان این مطلب خیلی فریبا ست.
·
ولی لب مطلب از فاجعه خبر می دهد،
چه برسد به کل مطلب.
1
·
تفرقه نیروها بیشک علت نظری دارد:
·
بدون وحدت نظر نمی توان به وحدت
تشکیلاتی و وحدت عمل نایل آمد.
·
بدون وحدت نظر حتی نمی توان تشکیل
خانواده داد و یا در سرپناهی به همزیستی پرداخت:
·
چون اگر یکی به هر دلیلی بخواهد در
و پنجره کلبه را باز گذارد و دیگر بخواهد که ببندد، همزیستی می تواند مختل شود.
·
تو خود حدیث مفصل بخوان از این
مجمل.
2
·
تفاوت اندیشه و نظر اما علت مادی
دارد:
·
طرز تأمین نان سفره (علت مادی)
تعیین کننده ی طرز تفکر (اختلاف نظر) است.
·
تعیین کننده ی اختلاف نظر میان
احزاب و سازمان های مختلف، تعلقات طبقاتی محتلف آنها ست.
·
تضاد طبقاتی، تضاد در خاستگاه و
پایگاه طبقاتی همیشه در تفاوت و تضاد اندیشه ها (موانع فکری و فرهنگی) منعکس می
شود.
3
·
از نویسنده لب مطلب چه پنهان که
بدون حل مسئله در قلمرو عام و کلی نمی توان به حل حقیقی آن در قلمرو منفرد (خاص) و
جزء نایل آمد:
·
دیالک تیک منفرد (خاص) و عام
·
دیالک تیک جزء و کل
·
کسی که از منفرد و جزئی شروع به
کار کند، سرش دیر یا زود به سنگ می خورد و اگر ساده لوح و عوامفریب نباشد، به
قلمرو عام و کلی برمی گردد تا از صفر شروع کند.
4
·
مثال:
·
بی توجهی به حکم فلسفی فوق الذکر
(وجود اجتماعی تعیین کننده شعور اجتماعی است!) یعنی شروع نکردن از قلمرو عام و کلی
به اتلاف انرژی و نیروی بنی بشر منجر می شود و به شکست فجیع.
5
·
چپ و یا راست قبل از هر کاری بهتر
است که هنر خوداندیشی را تمرین کند و بیاموزد.
·
هنر تفکر دیالک تیکی را.
·
تا اولا بداند که چپ و راست یعنی
چی و بعد بتواند به کشف معضلات و بعد به کشف راه حل ریشه ای برای آنها نایل آید.
6
·
مسئله تصرف قدرت برای تحول جامعه
هم همین جا ست:
·
بدون تصرف قدرت، بدون تشکیل دولت
انقلابی نمی توان وسایل تولید را از مالکیت خصوصی مشتی انگل بدر آورد و تحت مالکیت
مولدین مادی و معنوی قرار داد و موانع مادی و فکری و فرهنگی را از بین برد.
·
دیالک تیک حکومت و حاکمیت
·
بدون کسب قدرت سیاسی، کسب حاکمیت
طبقاتی محال است.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر