بیژن باران
شعر و فکر
سرچشمه :
اخبار روز
میم حجری
شعر تبلور فکر کلامی است.
فکر و بیان از کودکی تا میانسالی در حال گسترش اند.
(دکتر بیژن باران)
·
ما فقط همین دو جمله دکتر را مورد
تأمل قرار می دهیم تا نظرمان به محک همنوعی بخورد و تصحیح شود.
1
·
اولا مگر نثر «تبلور فکر کلامی» کذائی نیست؟
2
·
ثانیا فکر غیر کلامی هم وجود دارد؟
3
·
ثالثا منظور از مفهوم «فکر کلامی» چیست؟
4
·
بگذارید از خود بپرسیم فکر چیست؟
5
·
فکر مثل هر چیز دیگر، دیالک تیکی
از فرم و محتوا ست.
·
به عبارت روشنتر دیالک تیک جمله و
حکم است.
·
جمله از واژه تشکیل می یابد.
·
واژه چیست؟
6
·
واژه نیز فرم است و حاوی محتوائی
است:
·
ظرفی است و حاوی مظروفی است.
·
محتوای واژه ـ به مثابه فرم ـ
چیست؟
7
·
محتوای واژه را مفهوم می نامند.
·
مفهوم چگونه تشکیل می شود؟
8
·
مفهوم در نتیجه عمل فکری انتزاع
(تجرید) ساخته می شود:
·
بنی بشر سرو و صنوبر و سپیدار و
غیره را می بیند، خواص خود ویژه آنها را جدا (انتزاع) می کند و مورد صرفنظر قرار می دهد و خاصیت
مشترک آنها را عمده می کند.
·
بدین طریق مفهوم «درخت» تشکیل می
یابد.
·
بعد بلافاصله بدان نام می دهد.
·
یعنی بدان جامه کلام می پوشاند:
·
درخت، شجر، آغاج، تری، باوم و غیره
نام های مفهوم درخت اند.
·
واژه های مادی اند که نوشته می
شوند، سینه به سینه منتقل می شوند:
9
·
اگر مفهوم را در سنت هگل، روح
بنامیم که فقط در کله وجود دارد، واژه را می توانیم ماده بنامیم.
10
·
دیالک تیک واژه و مفهوم در حقیقت
بسط و تعمیم دیالک تیک ماده و روح است.
·
به همین دلیل هم بوده که مارکس می
گوید:
·
روح همواره سایه ماده را بالای سر
خود دارد.
·
یادش به یاد باد، حکیم توده های بی
همه چیز مولد همه چیز!
11
·
به هر صورت، بدین طریق دیالک تیک
واژه و مفهوم قوام می یابد:
·
درخت دیالک تیکی از فرم و محتوا
ست:
·
درخت دیالک تیکی از واژه درخت و
مفهوم درخت است.
12
·
تولد و یا تشکیل مفهوم در ذهن،
همان و پوشیدن جامه واژه همان:
·
نه واژه بی مفهوم وجود دارد و نه
مفهوم ناب بی واژه.
·
به همان سان که نه فرم بی محتوا
وجود دارد و نه محتوای بی فرم.
·
پیون دیالک تیکی میان فرم و محتوا
و واژه و مفهوم را حتی نمی توان با بمب اتم پاره کرد.
·
هر پیوند دیالک تیکی دیگر نیز به
همین سان است.
13
·
مفهوم عملا چگونه ساخته می شود؟
14
·
مفهوم در روند کار و ببرکت کار
تشکیل می شود:
·
دهقان با تبری ضربه ای بر تنه
درختی می زند.
·
در نتیجه این کار، سیگنال هائی
بوسیله حواس بشری به مغز ارسال می شوند.
·
سیگنال ها در مغز مورد حلاجی قرار
می گیرند و مفهوم مثلا پوکی تنه، سفتی تنه، خشکی تنه، تری تنه، درازی دسته تبر،
کوتاهی دسته تبر، کندی تیغه تبر و غیره تشکیل می یابند و جامه واژه می پوشند تا
منتقل شوند.
15
·
فکر نیز دیالک تیکی از جمله و حکم
است:
·
از به هم پیوستن واژه ها جمله و از
ترکیب مفاهیم حکم تشکیل می شود:
·
فکر هم دیالک تیکی از فرم و محتوا،
دیالک تیکی از جمله و حکم است.
·
حالا به ادعای دکتر بیژن باران نظر
می افکنیم:
16
شعر تبلور فکر کلامی است.
·
این ادعای ایشان، دقیق فرمولبندی
نشده است:
·
چون فکری یافت نمی شود که دیالک
تیکی از حکم و کلام و یا جمله نباشد.
·
فکر ناب و محض و عریان بی فرم و بی
جمله همانقدر یافت می شود که مفهوم ناب و محض و عریان بی واژه، محتوای بی فرم،
پدیده بی ماهیت، کمیت بی کیفیت و الی آخر.
17
فکر و بیان از کودکی تا میانسالی در حال گسترش اند.
·
این ادعای دکتر هم قابل تأمل است:
·
هم بلحاظ تجربی و هم بلحاظ نظری.
·
حتی بدتر.
·
ما به تجربه می توانیم اعلام داریم
که تفکر و تبیین به معنی واقعی کلمه، پس از پشت سر نهادن دوره میانسالی شروع می
شود و می تواند شروع شود.
·
به همین دلیل است که پیری معیاری
برای تجربه مندی و خردمندی محسوب می شود.
18
·
این پدیده را می توان با قانون
دیالک تیکی موسوم به گذار از تغییرات کمی به کیفی توضیح داد.
·
دلیلش شاید این باشد که برای تشکیل
خرد و تسلط به تفکر مفهومی (به قول کانت، تنها فرم تفکر به معنی حقیقی کلمه)، به
زمان بمراتب بیشتر و فزونتر از میانسالی نیاز است.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر