۱۳۹۲ مرداد ۱۱, جمعه

نئوکانتیانیسم (2)


پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین

دوره اول نئوکانتیانیسم

1

·       نئوکانتیانیسم بلحاظ تاریخی ـ فلسفی با انتشار دو کتاب زیر آغاز می شود:

الف

·       کتاب لیبمن تحت عنوان «کانت و اپیگه نون ها» (1865)

ب



فریدریش آلبرت لانگه (1828 ـ 1875)
فیلسوف آلمانی (نئوکانتیانیست، ماتریالیسم ستیز)، پداگوگ و سوسیالیست
آثار:
رابطه تربیت با جهان بینی حاکم در اعصار مختلف (1855)
اهمیت کارگر در حال و آینده (1865)
تاریخ ماتریالیسم و انتقاد از اهیمت آن در حال حاضر (1866)
 


·       کتاب لانگه تحت عنوان تاریخ ماتریالیسم (1866)

2

·       نقش تدارکی را در این زمینه آثار زیر بازی کرده اند:

الف

·       هلم هولتس، «راجع به دید انسانی» (1855)

ب

·       چلر، «معنی و وظیفه تئوری شناخت» (1862)

3

·       توسعه نئوکانتیانیسم در سه دوره زیر صورت گرفته است:

الف
نئوکانتیانیسم فیزیولوژیکی


ایمانوئل کانت (1724 ـ 1804)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت عنوان «نقد خرد محض» نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه های زیر دورنمای فراگیر نوینی به روی فلسفه گشوده است:
اتیک (انتقاد از عقل عملی)
استه تیک (انتقاد از قوه قضاوت)
فلسفه مذهب
فلسفه حقوق
فلسفه تاریخ

·       مشخصه دوره اول عبارت بود ازمورد استفاده قراردادن کشفیات معینی از فیزیولوژی از سوی هلم هولتس، فشنر برای تشکیل آموزش اگنوستیسیستی.

·       مراجعه کنید به  اگنوستیسیسم (ندانم گرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

·       فلسفه کانت چارچوب عام بحث و استدلال را در این زمینه عرضه می کند.

1

·       البته کانتی که از نوسانات ماتریالیستی اش تطهیر شده باشد.

2

·       کانتی که در آموزش معرفتی «انتقادی» خلاصه شده باشد.

3

·       کانتی که تا درجه هیوم و برکلی تنزل داده شده باشد. 

4

·       چیز در خود بمثابه گشتاور ماتریالیستی فلسفه کانت قلمداد می شود و برخلاف نظریه رایج در فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان، منفی ارزیابی شده و حذف می شود:

الف

·       از سوی لانگه بمثابه «مفهوم مرزی» تعریف می شود.

ب

·       از سوی لیبمن بمثابه «معمای لاینحل» تعریف می شود.


·       مراجعه کنید به مفهوم «چیز در خود» در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5

·       فلسفه عملی کانت دور انداخته می شود، اما عناصر سوبژکتیویستی آموزش معرفتی او عمده و برجسته می شوند و دانش تجربی (شناخت) بمثابه «هدیه فهم»، بدون کمترین تأمل اشاعه داده می شود. 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر