پروفسور دکتر
هاینتس پپرله
برگردان شین میم
شین
تعلیمات اجتماعی نئوتومیسم
· تعلیمات اجتماعی نئوتومیستی که مبانی آن در رساله های پاپ های مختلف (1891، 1931، 1961 میلادی) ماهیتا به
مبارزه بر ضد سوسیالیسم اختصاص یافته، بمثابه علم وجود و متافیزیک اجتماعی تلقی می
شود که به تحقیق در زمینه ی ساختارهای
نظام همزیستی اجتماعی همیشه همان می پردازد.
1
· تعلیمات اجتماعی نئوتومیستی اعلام می دارد که از
قانون اساسی نئوتومیستی معروف به «عمل بدنبال وجود» حرکت می کند.
2
· قانون اساسی نئوتومیستی حاکی از این است که در
وجود انسانی و در طبیعت انسانی مقرر شده از سوی خدا، فراخوانی (چگونه بودنی) نهفته
است که انسان باید بمثابه حقوق طبیعی مراعات کند، اگر به سلامت وجود انسانی خویش
علاقه مند باشد.
3
· از این رو می توان گفت که تعلیمات اجتماعی
نئوتومیستی علم هنجاری است که به وضع قوانین اساسی عام، راهنما و همیشه معتبر می
پردازد که زندگی و جامعه باید بر مبنای آن سازمان یابد.
4
· محتوای
تعلیمات اجتماعی نئوتومیستی را می توان در سه اصل اجتماعی زیر جمعبندی کرد:
الف
· اصل شخصی
ب
· اصل همبستگی
ت
·
اصل احساس
مسئولیت
الف
اصل شخصی
1
· بنا بر اصل شخصی ـ بمثابه «عالی ترین قانون اساسی
تعلیمات اجتماعی نئوتومیستی ـ انسان باید حامل، بانی و آماج نهادهای اجتماعی باشد،
انسانی که طبیعتا باید در همبود با دیگران زندگی کند.»
·
(«ماتر
ماگسترا» (رساله پاپ)، ص 219)
2
· این بدان معنی است که انسان بمثابه شخص، بلحاظ وجود برتر از همبود (اجتماع) تلقی می شود و
مجموعه عرصه های حیات همبود باید بواسطه ی شخص بنا و تنظیم شود.
3
· شخص انسانی دلیل و آماج جامعه محسوب می شود.
4
· شخص انسانی بمثابه موجودی تلقی می شود که دارای طبیعت
دوگانه فردی و اجتماعی است:
·
«هستی
(بود) شخص انسانی مبتنی است بر دو قطبی بودن طبیعت فردی و اجتماعی آن، مبتنی است بر
وحدت متعارض فردیت و اجتماعیت بمثابه عناصر سازنده شخصیت او.
5
· شخص انسانی بمثابه فرد از قانونمندی طبیعی بقیه
موجودات آزاد است.
6
· شخص انسانی بمثابه فرد از استقلال و آزادی نظر و
ابتکار عمل برخوردار است.
7
· فردیت شخص انسانی در تعلیمات
اجتماعی نئوتومیستی اما فردیتی خودکفا نیست، بلکه او با اجتماعیتی (همبودیتی)
همبستر است تا بتواند ببرکت همبود به شکوفائی زندگی و حفظ آن نایل آید.
8
·
فردیت و
اجتماعیت درانتظام و وابستگی متقابل با هم قرار دارند و کل واقعیت انسانی را تشکیل
می دهند.»
· («فرهنگ لغات تئولوژی و کلیسا»، جلد 9، ص
918، 1964)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر