7 سال پس از خاموشی به
آذین
به قلم رضا
نافعی
سرچشمه:
صفحه فیس بوک
رضا نافعی
تحلیلی از
شین میم شین
اما «می توان از خود پرسید:
«آیا با جا به جائی برخی مفاهیم و بردن برخی دیگر
در قالب های امروزین ، عرفان- و بویژه مثنوی..- می تواند همچون اندوخته بزرگ
و گرانقدر یک تجربۀ ممتد و پر توان در روند تاریخی تکامل ذهن آدمی، در پرورش
همگانی انسان های آزاده و اندیشمند و آرمانخواه، بدور از خود بینی و خود خواهی و
تعصب به کار آید؟»
من خود
از ته دل آمادۀ آنم که بگویم:
«آری»
·
به آذین برای «پرورش
همگانی انسان های آزاده و اندیشمند و آرمانخواه، بدور از خود بینی و خود خواهی و
تعصب»، مثنوی مولوی را و به
عبارت دقیقتر «جا به جائی برخی مفاهیم عرفان- و بویژه مثنوی..-
و بردن برخی دیگر در قالب های امروزین» را پیشنهاد می کند.
·
·
این شیوه تفکر اما حاکی از چیست؟
1
·
این اولا بدان معنی است که بزعم به آذین برای تغییر جامعه (تربیت
و پرورش توده ها) باید به عرفانی کردن طرز تفکر آنها مبادرت ورزید.
·
به عبارت دقیقتر باید اندرزهای مولانا را در رگ توده تزریق
کرد تا در طرفة العینی به «انسان
های آزاده و اندیشمند و آرمانخواه، بدور از خود بینی و خود خواهی و تعصب» بدل گردند.
2
·
تبدیل توده به «انسان
های آزاده و آرمانخواه، بدور از خود بینی و خود خواهی و تعصب» بکمک پند و اندرز را می
توان به زور شلاق پذیرفت، ولی تبدیل آنها به «انسان
های اندیشمند» را نمی توان حتی تصور کرد.
·
با پند و
اندرز که کسی متفکر نمی شود.
3
·
این شیوه تفکر به آذین در هر صورت حاکی از باور ایشان به تقدم
روح بر ماده و یا به تقدم شعور بر وجود است.
·
این بدان معنی است که جهان بینی ایشان ایدئالیستی است.
4
·
این شیوه تفکر از سوی دیگر بدان معنی است که ایشان به تز
موسوم به «درک ایدئالیستی تاریخ» باور دارند.
·
چون در غیر اینصورت، یعنی اگر ایشان به تز موسوم به «درک
ماتریالیستی تاریخ» باور داشتند، می بایستی بر تقدم وجود اجتماعی بر شعور اجتماعی پافشاری
کنند و تحول زیربنای جامعه را بر تحولات روبنائی (اخلاقی ـ رفتاری ـ منشی) مقدم بدانند.
·
یعنی تحول مناسبات تولیدی را و بویژه مناسبات مالکیت بر
وسایل تولید را بر تحول اخلاقی مردم مقدم بدانند.
·
برای اینکه در جهنم طبقاتی نمی توان «آزاده و اندیشمند و آرمانخواه، بدور از خود بینی
و خود خواهی و تعصب» بود.
·
جهنم نشینی خوی و خصال درخور در آدمی پدید می آورد.
5
·
رهنمود به آذین کمترین فرق ماهوی با رهنمودهای «علمای» حوزه
علمیه قم ندارد.
·
شاید آنها به جای مثنوی مولوی، قرآن و مفاتیح الجنان را
ترجیح دهند.
·
ولی در زمنیه تقدم قائل شدن به روح وحدت نظر خواهند داشت.
رضا نافعی
گفتم آخر امروز عصر پرواز به فضا ست، مثنوی را با
بینش و دانشی که دارد چگونه بنگریم؟
·
این واکنش رضا به رهنمود ایدئالیستی به آذین نشاندهنده فقر
فلسفی خود ایشان نیز است.
·
ایشان اصلا کاری به جهان بینی ایدئالیستی استاد ندارند و
نمی پرسند که چگونه می توان با تزریق مثنوی در رگ توده «انسان های آزاده و اندیشمند و آرمانخواه، بدور از خود بینی
و خود خواهی و تعصب» پدید آورد.
·
ایرادی که بنظر رضا می رسد، نه محتوای جهان بینانه عرفان،
بلکه فاصله ی زمانی مولوی و به آذین است.
·
باز هم هرچه باشد، بهتر از هیچ است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر