پروفسور مانفرد بور
برگردان شین میم شین
· نئوافلاطونیسم به جریان فلسفی مذهبی ـ عرفانی و شدیدا گمانورز
در آنتیک واپسین (قرن 3 تا 6 میلادی) اطلاق می شود که با رجعت به افلاطون تدوین شده است.
1
· مارکس و انگلس نئوافلاطونیسم را بمثابه جمعبندی غیرواقعگرایانه
(تخیلی) نظرات استوئیستی، اپیکوریستی و اسکپتیکی (تردیدآمیز) با محتوای فلسفه افلاطون و ارسطو تلقی می کنند.
·
(کلیات مارکس و انگلس، جلد 3، ص 126)
2
· نئوافلاطونیسم بنا بر ماهیت اجتماعی خویش محصول ایدئولوژیکی
زوال نظام برده داری دستخوش تجزیه و تلاشی آنتیک بوده است.
3
· نئوافلاطونیسم در مکاتب زیر رونق می یابد:
الف
· در مکتب اسکندریه ـ روم
1
· به نمایندگی آموسیوس
2
· به نمایندگی ساکاس
3
پلوتین و یا فلوطین (205 ـ 270 ق. م.)
اهل مصر
مؤسس نئوافلاطونیسم
· به نمایندگی پلوتین
4
پورفیریوس (233 ـ 305)
فیلسوف اسکولاستیک آغازین
او بر خلاف پلوتین یا فلوطین ـ مؤسس
نئوافلاطونیسم ـ بر ضد ارغنون ـ مجموعه آثار ارسطو در زمینه منطق ـ موضع نگرفت،
بلکه به هماهنگ سازی ارسطوئیسم با افلاطونیسم پرداخت که برای نئوافلاطونیسم ارزش
رهنما داشت.
او به مثابه مخالف مسیحیت و منتقد انجیل شهرت
داشته است.
· به نمایندگی پورفوریوس
ب
· در مکتب سوریه ای به نمایندگی یامبلیشوس
ت
پروکلوس (412 ـ
485)
فیلسوف انتیک
واپسین (یونان کلاسیک واپسین)
از نمایندگان
مهم نئو افلاطونیسم
آموزش
ایماناسیون او با ساختار تثلیثس (تریاد) «ماندن در علت ـ خروج از علت ـ تبدیل
دوباره به علت» برای هگل در تفسیر تاریخ نقش رهنما داشته است.
· در مکتب آتنی به نمایندگی پروکلوس
پ
· در مکتب پرگامون به نمایندگی آیدسروس، سالوستیوس
5
· یکی از آخرین نمایندگان نئوافلاطونیسم بوتیوس نام
داشت.
6
· نئوافلاطونیسم می کوشید تا برمبنای آموزش های
اصلی افلاطون و با استفاده از اندیشه های مذهبی ـ
عرفانی شرق، فلسفه یونانی را به صورت سیستم گمانورزی در آورد.
7
· در کانون فلسفه نئوافلاطونیستی، آموزش مربوط به «یگانه
ازلی» (خدای واحد) قرار دارد که از آن از طریق اماناسیون نوع
مرحله به مرحله جهان صورت می گیرد.
·
(اماناسیون
یعنی تشکیل همه چیزها از موجود واحد
تغییرناپذیر. مترجم)
8
· تأثیر و پیامد نئوافلاطونیسم خصلتی دوگانه داشته
است:
الف
· نئوافلاطونیسم از آنجا که بر فلسفه یونانی ـ رومی
به میراث مانده مبتنی بوده و آخرین سیستم فلسفی آن محسوب می شده، به دشمن مسیحیت آغازین
بدل می شود و به مبارزه ای سرسختانه بر ضد آن می پردازد.
ب
آگوستین (354 ـ 430)
اهل الجزایر
از فقهای مهم
مسیحیت
فیلسوف دوره
گذار از آنتیک به قرون وسطی
مؤلف آثار
تئولوژیکی بیشمار
پدر علم
تئولوژیکی و فلسفی مسیحیت
تحت تأثیر
افلاطون واقعیت را سه شقه کرده است:
جهان عالی ترین
وجود که فقط برای روح قابل دسترسی است.
جان ـ روح
انسانی
جهان شونده که
برای حواس قابل دسترسی است.
او ایمان مسیحی
را بمثابه بنیان شناخت تلقی می کرد.
· اما در جریان توسعه ی خود به حلقه واسط میان سنت
فلسفی یونانی ـ رومی، پاتریستیک (آگوستین)، اسکولاستیک و عرفان مسیحی قرون وسطی بدل می شود.
· مراجعه کنید به پاتریستیک در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری.
9
· پیامدهای نئوافلاطونیسم تا فلسفه رنسانس و سیستم
های پانته ئیستی عصرجدید می رسند.
· مراجعه کنید به پانته ئیسم (همه خدائی) در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر