سعدی
شیرازی
( ۵۶۸ -
۶۷۱ هجری شمسی)
حکایت چهارم
(گلستان با ب اول، ص 21 ـ 24)
تحلیلی از شین میم شین
باران که در
لطافت طبعش دریغ نیست
در باغ لاله
روید و در شوره زار خس
·
معنی تحت اللفظی بیت:
·
باران که در طبیعت لطیفش تردیدی نیست، بر باغ و شوره زار به
یکسان می بارد، ولی در باغ لاله می روید و در شوره زار خس.
1
·
ملک (و یا در حقیقت سعدی) در این حکم بظاهر درست، اشتباه اسلوبی
و نظری جدی دیگری مرتکب می شود.
·
او رویش لاله و خس را تنها و تنها وابسته به آب می داند.
2
·
البته او تقصیری ندارد.
·
شعور انسانی نتیجه انعکاس واقعیت عینی در ضمیر او ست و
اسباب انعکاس اوبژکت در سوبژکت، کار نام دارد و ملک و همه درباریان کار را همانقدر
خوش دارند که جذام و وبا و حصبه و طاعون را.
·
در روند کار و ببرکت کار است که اوبژکت در ضمیر سوبژکت
منعکس می شود.
·
کار حلقه واسط و ضرور میان پراتیک و تئوری است.
·
اگر ملک به جای سعدی، باغبانی دم دستش می بود، می توانست
دریابد که علاوه بر آب، جنس و ترکیب زمین و تخم لاله و خس در رویش این یا آن گیاه
نقش تعیین کننده و بی چون و چرا دارند.
3
·
آنگاه به این نتیجه می رسید که برای ساختن «کس» از «ناکس»
باید شرایط زندگی مادی و معنوی انسان ها را چنان تحول بخشید که پیدایش و تکامل و
تکوین انسان نیکخواه و ایدئال فراهم آید.
·
مسئله مورد بحث در این حکایت سعدی یکی از مسائل مهم در
تاریخ تفکر بشری بوده است.
4
·
همین مسئله پانصد سال بعد، در مشاجره نظری میان شیللر و کانت شعله ور خواهد شد، بی آنکه آن دو خردمند
بورژوائی قادر به حل آن باشند.
الف
فریدریش شیللر (1759
ـ 1805)
شاعر، نمایشنامه
نویس، مورخ، فیلسوف آلمانی
ویلند، گوته،
هردر و شیللر ستاره های چهارگانه جمهوری وایمار محسوب می شوند.
·
شیللر بر آن بوده که برای بنای جامعه ای مطلوب باید هنر و ادبیات
به تربیت روحی و اخلاقی انسان ها بپردازد.
·
سوبژکت تاریخساز باید اول خودش بطور بی عیب و نقص ساخته
شود، تا بتواند جامعه ای مطلوب و ایدئال بسازد.
ب
ایمانوئل کانت (1724
ـ 1804)
برجسته ترین
نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت
عنوان «نقد خرد محض» نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه
های زیر دورنمای فراگیر نوینی به روی فلسفه گشوده است:
اتیک (انتقاد از
عقل عملی)
استه تیک
(انتقاد از قوه قضاوت)
فلسفه مذهب
فلسفه حقوق
فلسفه تاریخ
·
کانت، برعکس، بر آن بوده که باید شرایط سیاسی جامعه دگرگون شود،
تا زمینه عینی لازم برای پرورش انسان نیکخواه فراهم آید.
5
·
این بدان معنی است که هر دو خردمند بورژوائی دوره روشنگری، بعلل عینی (اوبژکتیف) و سوبژکتیف، یکجانبه می
اندیشند.
·
آندو هنوز به دیالک تیک اوبژکتیف
ـ سوبژکتیف پی نبرده اند.
·
شیللر یکی از عوامل سوبژکتیف را، عامل تربیتی را عمده می
کند و دیگری یکی از عوامل اوبژکتیف را، عامل شرایط سیاسی جامعه را.
6
·
راه حل ریشه ای و رادیکال برای این مسئله، یک قرن بعد، از
سوی مارکس و انگلس ارائه داده می شود.
·
آنها بر مبنای تز موسوم به «درک
ماتریالیستی تاریخ»، کشفی که همتراز کشف آتش بود، راه حل دیالک تیکی ـ
ماتریالیستی خود را ارائه می دهند.
·
برای تغییر انسان باید زیربنای اقتصادی (مناسبات تولیدی)
حاکم در هر جامعه و روبنای ایدئولوژیکی آن جامعه بطرزی رادیکال دگرگون شود:
·
دیالک اوبژکتیف و سوبژکتیف!
·
دیالک تیک مادی و معنوی!
·
طرز زیست و طرز تفکر هر دو باید تحول یابند و تعیین کننده در
تحلیل نهائی طرز زیست انسان ها ست.
7
·
برای رویاندن لاله، باید شوره زار را به باغ تبدیل کرد.
·
سعدی یک سال قبل در بوستان موضع فکری دیگری و بمراتب بهتری دارد.
·
او هنگام نگارش بوستان هنوز معروف نشده بود و لذا رادیکالتر
بود:
سعدی
(دکتر حسین رزمجو، «بوستان
سعدی»، ص 5)
همانا که در
فارس، انشاء من
چو مشک است بی
قیمت، اندر ختن.
·
سعدی در دوره ای که هنوز کیسه های زر خوانین و پادشاهان
حواله اش نشده بود و موضعگیر هومانیستی تر و به خلق نزدیک تری داشت، خطاب به
پادشاه می نویسد:
سعدی
(دکتر حسین رزمجو، «بوستان
سعدی»، ص 21)
که را شرع فتوی
دهد بر هلاک
الا تا نداری ز
کشتنش باک
و گر باشد اندر
تبارش کسان
پریشان، ببخشای
و راحت رسان
گنه بود مرد
ستمکاره را
چه تاوان، زن و
طفل بیچاره را
·
معنی تحت اللفظی:
·
اگر شریعت بر اعدام کسی فتوا دهد، باکی از قتل او نداشته
باش!
·
ولی اگر در خانواده او افراد آشفته حال و پریشانی باشند،
آنها را مورد ترحم قرار بده و اسباب آسایش آنها را فراهم آور.
·
اگر مرد ظالم گناهکار بوده، زن و بچه بیچاره اش که گناهی
نداشته اند تا به بازخواست کشیده شوند.
·
ظاهرا یک سال قبل از نگارش گلستان، در سال 655 هجری قمری،
هنوز از تئوری گوهر و بنیاد خبری نبوده تا حکم
اعدام زن و بچه راهزنان صادر شود و «گرگ زاده های» کذائی جان سالم از مهلکه
فئودالی بدر می برند.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر