۱۳۹۲ تیر ۸, شنبه

هماندیشی با برزویه طبیب (4)


چرخش به راست در سیاست ایران
گفتگوی اخبار روز با ف. تابان پیرامون انتخابات و نتایج آن
سرچشمه:  
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com

تحلیلی از یدالله سلطان پور
  

برزویه طبیب
نوشته اید :
«من کاملا می توانم بفهمم که مردم به جستجوی روزنه ای، با منطق خود پای صندوق انتخابات حاضر می شوند.
بلند کردن پرچم انتخابات آزاد بر عهده ی آن که در فلان شهر کوچک و روستا گرفتار نان شب است و روزنه ای می جوید، نیست.
بر عهده ی روشنفکر و حزب سیاسی چپ و دموکرات جامعه است.»

·       ما برای پی بردن به منظور فؤاد تابان به تجزیه و بعد تحلیل این بند از «تحلیل» ایشان می پردازیم:

 ف. تابان
من کاملا می توانم بفهمم که مردم به جستجوی روزنه ای، با منطق خود پای صندوق انتخابات حاضر می شوند.

1

·       یکی از صفات بارز رفرمیسم، بازی با واژه ها ست.
·       واژه «مردم» همه اقشار و طبقات اجتماعی را در برمی گیرد.
·       معلوم نیست که ف. تابان به چه ترفندی اولا از «منطق مردم» (؟) خبر دارند، ثانیا دلیل رفتن مردم به پای صندوق انتخابات را «جستجوی روزنه ای» می دانند.

2

·       چون در هر جامعه منقسم به طبقات اجتماعی، هر قشر و طبقه فلسفه (منطق) خاص خود را دارد، فلسفه ای که بیانگر منافع آن قشر و طبقه اجتماعی است.
·       به عنوان مثال، فلسفه طبقه کارگر با فلسفه بورژوازی و خرده بورژوازی از زمین تا کهکشان تفاوت و حتی تضاد دارد.

3
من کاملا می توانم بفهمم که مردم به جستجوی روزنه ای، با منطق خود پای صندوق انتخابات حاضر می شوند.

·       جویدن لقمه «روزنه جوئی» و گذاشتن آن در دهن مردم یکی از شگردهای دیرین عوامفریبی است و عوامفریبی یکی دیگر از کسب و کارهای اصلی رفرمیسم است.

4
·       کردوکار رفرمیسم اما تماشائی است:
·       رفرمیسم از سوئی تئوری «روزنه جوئی» را با هزاران ترفند و از هزاران طریق سر هم بندی می کند و به خورد مردم می دهد و بعد از گمراه سازی مردم و فرستادن آنان به دنبال «روزنه»، همان رهنمود ایدئولوژیکی خود را به عنوان «منطق مردم» قلمداد می کند و شعور رفرمیستی را به مقام شعور اجتماعی مردم (کل سکنه کشور و یا حتی بشریت) ارتقا می دهد.

5
بلند کردن پرچم انتخابات آزاد بر عهده ی آن که در فلان شهر کوچک و روستا گرفتار نان شب است و روزنه ای می جوید، نیست.

·       این ادعای ف. تابان به چه معنی است؟

·       این ادعای فاضلانه ی ف. تابان بیانگر طرز تلقی ایشان از توده های مولد، از «سکنه روستاها و شهرک ها ست که گرفتار نان شب اند.»
·       اکنون این سؤال ناقابل پیش می آید که اگر «اهتزاز پرچم انتخابات آزاد» به عهده توده های مولد و زحمتکش نیست، پس به عهده کیست؟

ف. تابان
بر عهده ی روشنفکر و حزب سیاسی چپ و دموکرات جامعه است.

·       این هم جواب دندانشکن سرتاپا نادرست ف. تابان به سؤال نابجا:
·       «اهتزاز پرچم انتخابات آزاد»، «بر عهده ی روشنفکر و حزب سیاسی چپ و دموکرات جامعه» است.

·       این اعلام نظر صریح از سوی ف. تابان اما به چه معنی است؟

1
بر عهده ی روشنفکر و حزب سیاسی چپ و دموکرات جامعه است.

·       این اولا به معنی انکار فهم و فراست و شعور توده مولد است.

·       توده مولد محتاج نان شب، بزعم رفرمیست ها اصلا نمی داند که « انتخابات آزاد»، به چه معنی است.
·       فهم و فراست و شعور مردم فقط زمانی تأیید و در بلندترین بلندگوهای رفرمیستی عوامفریبانه و ریاکارانه اعلام می شود که مردم به توصیه حضرات به دنبال نخود سیاه رفته اند و دست خالی برگشته اند.

2
بر عهده ی روشنفکر و حزب سیاسی چپ و دموکرات جامعه است.

·       این از سوی دیگر، اعلام نوع مدرنی از تقسیم کار در جامعه خیلی خیلی مدرن است:
·       توده مولد و زحمتکش به دنبال نان شب می رود و روشنفکر و حزب سیاسی چپ و دموکرات به «اهتزاز پرچم انتخابات آزاد» خطر می کند و ضمنا آزادی را بزعم خود تحریف می کند.

·       این اما بلحاظ سمتگیری فلسفی (جهان بینی) به چه معنی است؟

3

 خوزه ارتگا گاسه (1883 ـ 1955)
فیلسوف، جامعه شناس، نویسنده اسپانیائی
نماینده تئوری نخبگان
آثار:
تشکیل و تلاشی ملت
ایده نسل
قیام توده ها

·       این بلحاظ فلسفی به معنی تکرار ترهات «تئوری فاشیستی نخبگان» است:
·       در قاموس مرسسین، مبلغین و طرفداران این تئوری، توده های مولد و زحمتکش، مشتی زباله اند، رمه گاو و گوساله و گوسفند اند و فاقد کمترین فهم و فراست و شعور و نقش و رسالت و فونکسیون.

·       زباله که قاعدتا و منطقا نمی تواند و اصولا نباید «عهده دار اهتزاز پرچم شریف انتخابات آزاد» باشد.

4

 تدوین مانیفست حزب کمونیستی

·       چپ چند آتشه فروزان و تابان بی شک و تردید فرصت نگاهی حتی به اولین و مهمترین سند اصیل ترین «حزب سیاسی چپ» نداشته است و گرنه می دید که «روشنفکران» ارگانیک پرولتاریا یعنی مارکس و انگلس نخستین وظیفه پرولتاریای پیروزمند را  برقراری دموکراسی می دانند و پرولتاریا را همان توده های روستاها و شهرها و شهرک ها تشکیل می دهند که به دنبال نان شب اند، اگرچه خود تنها مولد نان شب اند:
·       «اولین گام در انقلاب کارگری عبارت است از ارتقای طبقه کارگر به درجه طبقه حاکمه و مبارزه برای برقراری دموکراسی.»
·       (مانیفست حزب کمونیستی، کلیات مارکس و انگلس، جلد 4، ص 481)

5

·       با تصاحب وسایل تولید توسط خلق، خلق به مالک تمامت دارائی مادی و فرهنگی جامعه بدل می شود و بدین طریق، بنیان عینی برای حاکمیت واقعی خلق پدید می آید.
·       دیکتاتوری پرولتاریا  دموکراسی کیفیتا نوینی است.
·       دموکراسی سوسیالیستی با کسب قدرت سیاسی توسط طبقه کارگر و با ساختمان سوسیالیستی کل جامعه در دوره دیکتاتوری پرولتاریا پدید می آید و توسعه و تکامل می یابد.
·        
·       مراجعه کنید به رفرمیسم، دموکراسی،  گروگانگیری واژه ها (سخن از کدامین دموکراسی است؟) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر