۳۷ ویژگی ایرانیان از دید صادق هدایت در کتاب بوف کور
دکتر احمد ب
تحلیلی از گاف سنگزاد
ویژگی چهارم
به بدبینی بیش
از خوش بینی تمایل داریم.
·
معلوم نیست که منظور صادق هدایت و یا احمد ب از
مفاهیم «بد بینی» و «خوش بینی» چیست.
·
اگر این استنباط صادق هدایت باشد، می توان گفت که قیاس به نفس می
فرمایند.
·
چرا و به چه دلیل؟
1
·
برای اینکه پسیمیسم و اوپتیمیسم (بدبینی و خوش
بینی فلسفی) نه گرایشی دلبخواهی، تصادفی و سوبژکتیف، بلکه در تحلیل نهائی، گرایشی
طبقاتی، ضرور و قانونمند است.
·
اصلا دست بنی بشر نیست که
خوش بین و یا بدبین باشد.
·
پایگاه طبقاتی هر کس و هر
طبقه و گروه اجتماعی، اراده آهنین خود را در این زمینه، به او دیکته می کند.
·
از این رو، این ادعا که اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران
تمایل به پسیمیسم دارند، یاوه ای بیش نیست.
·
اگر چنین می بود، تعداد صادق هدایت ها می بایستی به میلیون ها
برسد.
2
·
پسیمیسم نتیجه ضرور و قانونمند تعلق به طبقات
اجتماعی واپسین است.
·
طبقات واپسین فاقد دورنمای تاریخی اند.
·
فونکسیون اجتماعی آنها به پایان رسید است.
·
بر لب گور ایستاده اند.
·
به ددان درنده ای می مانند
که آب می بردشان و فریاد وامصیبتای شان بلند است، مبنی بر اینکه جهان را سراسر آب می برد.
·
پسیمیسم ریشه در تعلق طبقاتی دارد و در فلسفه
(جهان بینی)، اثار هنری و غیره روشنفکران این طبقات نیز انعکاس می یابد.
3
·
برای درک و توضیح پدیده پسیمیسم و اوپتیمیسم،
ماتریالیسم تاریخی شاهکلیدی به نام دیالک تیک وجود اجتماعی ـ شعور اجتماعی در
اختیار بنی بشر قرار داده است:
·
وجود اجتماعی طبقاتی که
فاقد دورنمای تاریخی اند، شعور اجتماعی درخور خود را در آنها پدید می
آورد.
·
از این رو با تحلیل دیالک تیکی اثار هنری و یا
فلسفی می توان به پایگاه طبقاتی هنرمند و یا فیلسوف مورد نظر پی برد.
·
عکس اینهم صادق است.
·
قاعده همین است.
·
استثنائی تک و توک و اینجا و آنجا می تواند همیشه
وجود داشته باشد.
·
نقش تعیین کننده در دیالک تیک استثناء و قاعده
اما همیشه و همه جا از آن قاعده است.
4
·
در پرتو این شناخت افزار ماتریالیستی ـ تاریخی می
توان گفت که قضیه درست بر عکس ادعای صادق هدایت و یا احمد ب است.
·
تمایل به پسیمیسم و یا حتی تبلیغ فلسفی و یا استه
تیکی ـ هنری پسیمیسم کسب و کار اقلیت انگل و فلاسفه و هنرمندان وابسته بدان است که
فونکسیون تاریخی اش ته کشیده و عمر طبقاتی اش به سر رسیده است.
·
نمایندگان پسیمسم در تاریخ فلاسفه و هنرمندان برده
درای واپسین، فئودایلسم واپسین و سرمایه داری واپسین (امپریالیسم) بوده اند و
هستند.
·
آنها وقتی که جنبش توده ای اوج بگیرد، در دفاع علنی و
هار از فاشیسم وارد عرصه شده اند، می شوند و خواهند شد.
5
·
گرایشات موسوم به فلسفه حیات، اگزیستانسیالیسم، ایراسیونالیسم
(خردستیزی)، نیهلیسم، اگنوستیسیسم (ندانمگرائی)، اسکپتیسیسم (تردید گرائی) و غیره نیز مبلغ و
مدافع پسیمیسم هستند.
مارتین هایدگر (1889 ـ 1976)
فیلسوف آلمانی در سنت فنومنولوژی هاسرل، فلسفه
حیات ویلهلم دیلتی، اگزیستانسیالیسم کیرکگارد
منتقد فلسفه غرب و توسعه درک جدیدی از انسان و
جهان
از ایدئولوگ های سینه چاک فاشیسم آلمان
·
نمایندگان اصلی آنها به
عنوان مثال عبارتند از نیچه، هایدگر، یاسپرس، کافکا، کامو و غیره.
·
در ایران بورژوازی بزرگ، دربار،
صادق هدایت، آل احمد، احمد شاملو و غیره بوده اند.
6
فرج الله میزانی
(جوانشیر) (1305 ـ 1367) و رحمان هاتفی (حیدر مهرگان)
تاریخ
اعدام: شهریور ۱۳۶۷در زندان اوین
آثار جوانشیر:
اقتصاد سیاسی
صفحاتی از تاریخ جنبش جهانی کارگری ـ کمونیستی
مائوئیسم و بازتاب آن در ایران
حماسه 23 تیر
افسانه طلاهای ایران
تجربه 28 مرداد
سیمای مردمی حزب توده ایران
انتقاد و انتقاد از خود
حماسه داد
چریک های فدائی خلق چه می گویند؟
·
توده های زحمتکش و بویژه
طبقه کارگر اما به دلیل داشتن دورنمای تاریخی، نماینده و مداقع سرسخت اوپتیمیسم (خوش
بینی تاریخی) بوده، است و خواهد بود.
·
خوش بینی تاریخی ـ فلسفی
توده های مولد و زحمتکش و نمایندگان ایدئولوژیکی آنها بطرزی قانونمندی از پایگاه
طبقاتی آنها، از دورنمای انقلابی آنها نشئت می گیرد.
·
·
نمایندگان این گرایش در
مقیاس جهانی کارل مارکس، انگلس، لنین و دیگر علما و اندیشمندان توده ای، گورکی،
ژان لافیت، برتولت برشت و غیره بوده اند.
·
در ایران می توان از احسان
طبری، سیاوش کسرائی، هوشنگ ابتهاج، فرج الله میزانی (جوانشیر)، برزین آذرمهر، حیدر
مهرگان و غیره نام برد.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر