پروفسور دکتر
هاینتس پپرله
برگردان شین میم
شین
آگوستین استویکو
(1496 ـ 1548)
فیلسوف، استاد
دانشگاه، کشیش ایتالیائی
مؤلف فلسفه
همیشه همان
· اصطلاح فلسفه «همیشه همان» را آگوستین استویکو برای اولین
بار رواج می دهد.
1
· او در کتاب خویش
تحت همین عنوان در سال 1540 می کوشد تا ثابت کند که اندیشه های فلسفی بنیادی همه
خلق ها یکسان اند و با اندیشه های فلسفه مسیحیتگرا انطباق دارند.
2
گوتفرید ویلهلم
لایب نیتس (1646 ـ 1716)
فیلسوف،
دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ، سیاستمدار، کتاب شناس و دکتر در
حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)
ایدئالیست عینی
روح یونیورسال
زمانه خویش
· بعدها، این اصطلاح را لایب
نیتس کار می برد تا تداوم و خصلت پیشرونده شناخت فلسفی را مورد تأکید قرار دهد.
· او در نامه ای می نویسد:
الف
·
«حقیقت
ـ بر خلاف تصور رایج ـ وسیعا اشاعه یافته است.
ب
· اما ـ اغلب ـ بصورت آراسته و یا نقاب بر چهره،
یعنی تضعیف شده، دست و پا شکسته، آلوده به اضافه جات دیگر نمودار می گردد.
ت
·
بدین
طریق، از ارزش و فایده آن کاسته می شود و بصورت مخدوش به دست ما می رسد.
پ
· اگر کسی آثار حقیقت را در قدما ـ و به عبارت دیگر
ـ در پیشینیان می جست، آنگاه می توانست زر از لجن، الماس از معدن و نور از ظلمت
بیرون کشد و عملا به فلسفه همیشه همان دست یابد.
ث
· آنگاه پیشرفت معین شناخت ما نیز بوضوح تمام آشکار
می گشت.»
·
(کلیات
لایب نیتس، ب. 1714، «نامه به ریموند»، 26)
3
· پس از احیای اسکولاستیک
قرون وسطی، این اصطلاح ـ قبل از همه ـ از
طرف نمایندگان نئواسکولاستیک مورد استفاده
قرار می گیرد.
· مراجعه کنید به اسکولاستیک، نئواسکولاستیک در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری.
4
· آنها فلسفه خود را علنا بمثابه فلسفه ای در سنت
فلسفه همیشه همان جا می زنند.
5
· فلسفه همیشه همان ـ اینجا ـ به دو معنی بکار می
رود:
معنی اول
1
· اولا به معنی مردود دانستن رلاتیویسم و اسکپتیسیسم در رابطه با تاریخ فلسفه.
· مراجعه کنید به رلاتیویسم
(نسبیت گرائی)، اسکپتیسیسم (تردیدگرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.
2
· از دیدگاه نئواسکولاستیک، تاریخ فلسفه تسلسل تصادفی و بی معنی سیستم های نافی یکدیگر
نیست.
3
· بلکه مثل همه علوم، تاریخ یک علم است:
الف
·
«فلسفه
بمثابه علم، زمانی همیشه همان است که بتواند معارف عام الاعتبار و حقایق بی زمان
راجع به موضوعات فلسفی را به چنگ آورد.
ب
· دارائی مطمئنی از دانش بطور درونی به هم پیوسته عرضه
کند که همیشه نباید بدان افزوده شود، بلکه شالوده تضمین شده ای در رشد ارگانیک و
در توسعه مستمر بالنده داشته باشد که سنگ بر سنگ نهاده شده است.»
·
(ه.
مایر، 1936)
4
· این درک نسبتا درست، بلافاصله با اعلام معنی دوم فلسفه
همیشه همان، بی اعتبار می گردد، به عبارت دیگر نفی می شود.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر