۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۸, شنبه

فلسفه حقوقی (12)


 پروفسور دکتر رایموند بایر
برگردان شین میم شین

III
جریانات مختلف فلسفه حقوقی

5
اکلکتیسیسم مدرن
 ادامه

3
آموزش های عدالتی فلسفه حقوقی

1

·       آموزش های عدالتی فلسفه حقوقی، حقوق را بمثابه تحقق عدالت می دانند و در مفهوم عدالت، متفاوت ترین کیفیات را می گنجانند.

2

 شیم پرلمان (1912 ـ 1984)
نفر دوم کنار موشه دایان، ژنرال اسرائیلی
فیلسوف حقوقی لهستانی ت بلژیکی

·       اثبات راسیونالی در این زمینه را بمثابه اجتناب از هر نوع داوری مبتنی بر حقوق، اخیرا شیم پرلمان در کتابی تحت عنوان «راجع به عدالت» (1967) ارائه داده است.

3

·       کلیه طرح های بنیادی فلسفه حقوقی را می توان تراوشاتی از «عدالت» محسوب داشت که در چارچوب این مفهوم صورت می گیرند.
4

·       در آموزش های عدالتی فلسفه حقوقی ـ اغلب ـ خطوط نیرومندی از ترادیسیونالیسم (سنتگرائی) اعتبار کسب می کنند.

·       مراجعه کنید به ترادیسیونالیسم (سنتگرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5

·       عدالت مادی بسته به نقطه نظر جهان بینانه فلاسفه بطرزی مه آلود و یا صریح بازگو می شود.

 3.1
آموزش لوئیس لگاز  لاکامبرا

 لوئیس لگاز  لاکامبرا (1912 ـ 1980)
استاد دانشگاه در رشته های زیر:
فلسفه حقوقی، سیاست، علم، ایدئولوژی اسپانیائی

·       این آموزش بسیاری از جریانات بورژوائی را در مفهوم عدالت مبتنی بر حقوق طبیعی می گنجاند.
·       اجتماعیت انسان (اجتماعیت یک «انسان» انتزاعی و نه اجتماعیت کارگر!) همراه با جنبه های حقوقی دیگر از قبیل هنجاریت حقوق به صورت یک تصویر تام در آورده می شود.
·        آن سان که در حقوق «ابعاد بنیادی» اجتماعی و اخلاقی هستی انسانی به کار می افتند.

3.2
آموزش مبتنی بر فلسفه خوزه اورتگا ی گاسه

 خوزه ارتگا گاسه (1883 ـ 1955)
فیلسوف، جامعه شناس، نویسنده اسپانیائی
نماینده اصلی تئوری فاشیستی موسوم به «تئوری نخبگان»
آثار:
تشکیل و تلاشی ملت
ایده نسل
قیام توده ها

·       در فلسفه حقوقی خوزه اورتگا گاسه کلیه تئوری های حقوقی ممکنه به صورت یک تئوری در آورده می شود که بظاهر مدرن جلوه می کند، ولی در باطن سرسپرده سنت است و می توان بدان نام تئوری حقوقی اونتو ـ تئولوژیکی داد. 

ادامه دارد


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر