۱۳۹۲ اردیبهشت ۲, دوشنبه

ارزش (7) (بخش آخر)

 
 
پروفسور دکتر ولفگانگ ایشهورن
پروفسور دکتر راین هولد میلر
برگردان شین میم شین

6
خودویژگی های ارزش های اخلاقی

·        ارزش های اخلاقی در مقایسه با ارزش های دیگر ـ قبل از همه ـ بوسیله خودویژگی های زیر مشخص می شوند:

1
خودویژگی اول

·        ارزش های اخلاقی به پدیده ها، روندها و مشخصات اجتماعی ئی مربوط می شوند که برای تنظیم رابطه شخصیت با همبود (و یا جامعه) از اهمیت چشمگیری برخوردارند و تصمیم گیری آگاهانه و مسئولانه ای را طلب می کنند.

·        مراجعه کنید به شخصیت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری و مجله هفته

·        نسبت دادن ارزش های اخلاقی به سیستم های مختصات طبیعی و یا ماورای اجتماعی ناگزیر به ایدئالیسم و طبیعت نگری آنتروپومورفی (انسان واره انگاری طبیعت) منجر می شود.  

2
خودویژگی دوم

·        ارزش های اخلاقی به عمل، تفکر و احساس انسان اجتماعی نسبت داده می شوند.

·        هدف ارزش های اخلاقی به شرح زیر است:

1
·        سمتدهی به انسان

2
·        فعال سازی انسان

3

·        سازگارسازی عمل و رفتار افراد و همبودها با منافع اساسی حیاتی آنها.

4

·        ارزش های اخلاقی قطب نمای عمل و رفتار فردی و اجتماعی انسان اند.

5

·         ارزش های اخلاقی به همین دلیل، بر عمل انسانی تأثیرات زیر را اعمال می کنند:

الف

·        ارزش های اخلاقی تأثیر شعورساز بر رفتار عملی انسان ها اعمال می کنند.

 ب

·        ارزش های اخلاقی تأثیر راهنما بر رفتار عملی انسان اعمال می کنند.

ت

·        ارزش های اخلاقی تأثیر برانگیزنده و مشوق بر رفتار عملی انسان اعمال می کنند.

پ

·        ارزش های اخلاقی تأثیر تنظیمگر بر رفتار عملی انسان اعمال می کنند.

ث

·        ارزش های اخلاقی بطرز خود ویژه ای به انسان ها آماج و سمت تأثیرگذاری اجتماعی شان را نشان می دهند.
ج

·        ارزش های اخلاقی انسان ها را به تشکیل رابطه آگاهانه با محیط زیست و الزامات حیاتی جاری در همبود وامی دارند.

3
خودویژگی سوم

·        مشخصه ارزش های اخلاقی قاعدتا به شرح زیر است:

1

·        ارزش های اخلاقی تخمین های مبتنی بر ارزشگذاری را با الزامات هنجاری پیوند می دهند.  

2

·        ارزش های اخلاقی تخمین های مبتنی بر ارزشگذاری را با فراخوان انسان به اتخاذ تصمیم آگاهانه پیوند می دهند.  

3

·        ارزش های اخلاقی تخمین های مبتنی بر ارزشگذاری را با فراخوان انسان به اتخاذ تصمیم در وابستگی متقابل فرد و همبود (جامعه) و یا بر اساس منافع فردی، دسته جمعی (کلکتیف) و اجتماعی پیوند می دهند.  
4
خودویژگی چهارم

1

·        ارزش های اخلاقی پدیده های مجزا از جامعه و یا طبقه ـ بمثابه سوبژکت ارزش ساز ـ نیستند.

2

·        شدت و ضعف تأثیر ارزش های اخلاقی ـ بمثابه عوامل تنظیمگر ایدئولوژیکی ـ در شعور اجتماعی و شعور طبقاتی بواسطه عناصر مختلف ساختار شعور اخلاقی فردی تعیین می شود.

3

·        ارزش های اخلاقی بسته به درجه نفوذ در تفکر و احساس افراد و بسته به درجه اعتقاد، اقناع، وجدان، انگیزش و غیره افراد، به محرکه های درونی انسان تبدیل می شوند.

4

·        ترویج درست ارزش های اخلاقی سوسیالیستی ـ بویژه برای تربیت سیاسی و اخلاقی جوانان ـ از اهمیت بزرگی برخوردار است. 

·        مراجعه کنید به اتیک، اخلاق در تارنمای دایرة المعارف روشنگری و مجله هفته

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر