سعدی شیرازی
( ۵۶۸ - ۶۷۱ هجری شمسی)
حکایت سوم
(گلستان با ب اول، ص 18
ـ 21)
شین
میم شین
نه هرچه به قامت مهتر، به قیمت بهتر.
·
معنی تحت اللفظی:
·
معیار ارزیابی چیزها، اندازه آنها نیست.
·
سعدی در این حکم، دیالک تیک کمیت و
کیفیت را بطور ضمنی و کاملا مسکوت به خدمت می گیرد و نقش تعیین کننده را با صراحت
و روشنی تام و تمام از آن کیفیت می داند.
·
عظمت تفکر فلسفی در همین خصوصیت بی
همتای آن است.
·
سعدی در همین جمله چند کلمه ای به
خواننده دنیائی می آموزد:
·
در قاموس دیالک تیسین بزرگ
قرون وسطی، معیار ارزیابی چیزها و آدم ها نه کمیت آنها، نه اندازه آنها، نه دارائی
و ملک و مستغلات و حساب بانکی و پست و مقام آنها، بلکه کیفیت آنها ست.
·
و کیفیت به قول درست لنین، همیشه
با ماهیت در رابطه است.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک نمود و
بود (پدیده و ماهیت)، دیالک تیک کمیت و کیفیت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
گوسفند نظیف است و فیل کثیف
·
سعدی برای اثبات صحت ادعای عقلی و نظری
(راسیونال و تئوریکی) خویش، به شناخت حسی و تجربی (سنسوئال و امپیریکی) توسل می
جوید:
·
گوسفند علیرغم اندازه حقیر خویش،
تمیزتر از فیل است که چندین صد برابر او ست.
·
بنابرین، در دیالک تیک کمیت و
کیفیت (در دیالک تیک عظمت و نظافت)، کمیت نمی تواند نقش تعیین کننده داشته باشد.
·
شکی نیست که مثال سعدی متناسب با سطح
توسعه نازل نیروهای مولده در آن زمان است.
·
این اما از عظمت تفکر دیالک تیکی
شیخ شیراز نمی کاهد.
کوه طور کوچکترین کوه ها ست، ولی در نظر خدا ارزشمندترین کوه ها ست.
·
سعدی برای اثبات حکم خود مثالی هم
از عالم تئولوژی (فقه، شریعت) پیدا و عرضه
می کند:
·
کوه طور علیرغم کمیت ناچیز خود، در
نظر خدا ارزشمندترین کوه ها ست.
·
چون کوه کوچک طور، محل راز و نیاز کلیم
الله با الله است.
·
اگر کمیت بنظر خدا مهمتر از کیفیت
می بود، می بایستی در قله اورست با کلیم خویش ملاقات کند.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر