عمر خیام
(427 ـ 510) (1048 ـ 1131)
تحلیلی از شین میم شین
تحلیل رباعی سی و هشتم
عمری است مرا تیره و کاری است نه راست
محنت همه افزوده و راحت کم و کاست
شکر ایزد را که آنچه اسباب بلا ست
ما را ز کس دگر نمی باید خواست
(427 ـ 510) (1048 ـ 1131)
تحلیلی از شین میم شین
تحلیل رباعی سی و هشتم
عمری است مرا تیره و کاری است نه راست
محنت همه افزوده و راحت کم و کاست
شکر ایزد را که آنچه اسباب بلا ست
ما را ز کس دگر نمی باید خواست
·
معنی تحت اللفظی:
·
زندگانی من تیره و تار است و کارهای من نا راست است.
·
رنج رو به افزایش بوده است و راحت رو به کاهش.
·
خدا را شکر که همه ساز و برگ بلا را ارزانی مان داشته و از
منت این و آن بی نیازمان ساخته است.
·
این رباعی خیام هم طنزآمیز است و هم با جهان بینی
ماتریالیستی او در تناقض قرار دارد:
1
عمری است مرا تیره و کاری است نه راست
محنت همه افزوده و راحت کم و کاست
·
خیام در این بیت، اولا دیالک تیک لحظه و روند را به شکل
دیالک تیک دم و عمر بسط و تعمیم می دهد.
·
کسی که کاری جز تبلیغ غنیمت دانی دم نداشته، عمری تیره و
تار و تباه داشته است.
·
عمر از جمع دم تشکیل می یابد، به همان سان که کل از جمع
جزء.
·
خیامی که دم را حسابی غنیمت دانسته و حد اکثر استفاده از آن
را به عمل آورده، به نتیجه مطلوب نرسیده است.
·
داشتن عمری تیره و تار و تباه دلالت بر شکست استراتژیکی ـ
تئوریکی خیام دارد.
2
·
ما زیر رگبار توهین و تحقیر این و آن گفتیم که در دیالک تیک
جزء و کل و یا لحظه و روند و یا دم و عمر نقش تعیین کننده همیشه و همه جا بدون
کمترین استثناء، از آن کل (روند، عمر) است و با غنیمت دانی دم فقط می توان در حال
حاضر مداوم در جا زد، ولی نمی توان گامی به جلو برداشت.
·
بی اعتنائی به دیالک تیک عینی هستی فقط فاجعه به بار می
آورد و نه رهائی.
·
اکنون خود شاعر در عمل، در پراتیک به همان نتیجه می رسد که
ما در نظر، در تئوری رسیده بودیم.
3
عمری است مرا تیره و کاری است نه راست
·
خیام
ثانیا دیالک تیک پراتیک و تئوری را به شکل دیالک تیک کار و اندیشه بسط و تعمیم می
دهد و پراتیک (کار) مادام العمر خود را
ناراست ارزیابی می کند.
·
منظور او
از مفهوم «کار ناراست» احتمالا عدم موفقیت
عملی است.
·
دلیل عدم
موفقیت عملی ـ قبل از همه ـ در اختیار
نداشتن تئوری درست است:
·
دیالک
تیک پراتیک و تئوری
·
دیالک
تیک عمل و اندیشه
·
·
بدون
تئوری درست نمی توان به پراتیک درست دست زد.
·
بدون
اندیشه درست نمی توان درست عمل کرد.
·
دلیل
ناراست بودن کردوکار خیام ها، نادرستی تئوری آنها ست.
·
دلیل شکست عملی خیام ها جهان بینی و اسلوب فکری نادرست آنها
ست.
4
محنت ـ همه
ـ افزوده و راحت کم و کاست
·
خیام در این مصراع رباعی، دیالک تیک لذت و ریاضت را به شکل
دیالک تیک راحت و محنت بسط و تعمیم می دهد
و از افزایش دم افزون ریاضت (محنت)
و کاهش لذت (راحت) در سراسر زندگی
خود پرده برمی دارد.
5
·
طنز زندگانی خیام ها هم همیشه و همه جا همین است:
·
خلاصه کردن زندگی در خوشگذرانی (میخواری، عیاشی، دم غنیمت
دانی) و رسیدن به پوچی و در صورت داشتن صداقت و پیگیری، اقدام به خودکشی.
·
اگر منظور خیام در این سه مصراع واقعا همین باشد، این به
معنی اعتراف صریح به ورشکستگی تئوری اجتماعی خود و دیگر نمایندگان طبقات اجتماعی
واپسین است.
6
شکر ایزد
را که آنچه اسباب بلا ست
ما را ز کس دگر نمی باید خواست
ما را ز کس دگر نمی باید خواست
·
طنز خیام در همین بیت گنجانده شده است:
·
همه این بلاها را خود خدا ارزانی خیام ها کرده و آنها را از
منت این و آن بی نیاز ساخته است.
·
خیام از این بابت باید سپاسگزار خدا باشد.
7
آگوستین (354 ـ 430)
اهل الجزایر
از فقهای مهم مسیحیت
فیلسوف دوره گذار از آنتیک به قرون وسطی
مؤلف آثار تئولوژیکی بیشمار
پدر علم تئولوژیکی و فلسفی مسیحیت
تحت تأثیر افلاطون واقعیت را سه شقه کرده است:
جهان عالی ترین وجود که فقط برای روح قابل دسترسی است.
جهان شونده که برای حواس قابل دسترسی است.
اهل الجزایر
از فقهای مهم مسیحیت
فیلسوف دوره گذار از آنتیک به قرون وسطی
مؤلف آثار تئولوژیکی بیشمار
پدر علم تئولوژیکی و فلسفی مسیحیت
تحت تأثیر افلاطون واقعیت را سه شقه کرده است:
جهان عالی ترین وجود که فقط برای روح قابل دسترسی است.
جهان شونده که برای حواس قابل دسترسی است.
او ایمان مسیحی
را بمثابه بنیان شناخت تلقی می کرد.
·
توجیه الهی شر در جامعه و جهان (تئودیزی) یکی از اختراعات
آگوستین و توماس فون اکوین در قرون وسطی اروپا و در تعالیم مسیحیت بوده است:
·
در قاموس حضرات، باعث و بانی شر در جهان شخص شخیص خدا تلقی
می شد تا در همچنان بر همان لولا بچرخد و کسی در صدد پایان دادن به ذلت اجتماعی
برنیاید.
·
تئودیزی هیمشه دست در دست با تئولوژی (فقه) رفته است.
توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل و یکی از متنفذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.
ایتالیائی الاصل و یکی از متنفذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.
·
در قاموس کاتولیسیسم، همه جلادان تاریخ از چنگیز تا هیتلر و
موسولینی و برلسکونی و سازکوزی و بوش و پینوچه و غیره واسطه های الهی برای تداوم
شر بوده اند و بی دلیل نیست که کلیسای کاتولیک به همکاری با هیتلرها، موسولینی ها
و پینوچه ها و بوش ها و ریگان ها می پردازند.
8
·
خیام هم در این مصراع، ایدئولوژی طبقه حاکمه را نمایندگی می
کند و اسباب بلایا را از خدا می داند و شکرگزاری به او را توصیه می کند.
·
البته می توان در صورت داشتن حسن نیت به خیام، گفت که منظور
او انتقاد از تبلیغات تئولویکی در زمینه مصلحت الهی بودن شر است.
·
حتی می توان گفت که خیام قصد اشاعه آته ئیسم داشته است و
تخم طغیان بر ضد خدا را با این رباعی در مزرع دل ها افشانده است.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر