۱۳۹۱ اسفند ۲۳, چهارشنبه

علم (1)

پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان شین میم شین

·        علم عبارت است از سیستم معارف دمبدم توسعه یابنده که از پراتیک اجتماعی سرچشمه می گیرد.

1

·        معارف علمی به خواص ماهوی، پیوندهای علی (علت و معلولی) و قانونمندی های طبیعت، جامعه و تفکر مربوط می شوند و در فرم مفاهیم، مقوله ها، تعاریف مقداری، قوانین، تئوری ها و فرضیه ها تثبیت می شوند.

2

·        سیستم معارف علمی ـ بمثابه بنیان کردوکار انسانی ـ امکان تسلط روز افزون انسان ها بر محیط طبیعی ـ و پس از محو جامعه طبقاتی آنتاگونیستی ـ  بر محیط اجتماعی را فراهم می آورد و در کوره پراتیک مرتب به محک می خورد.

3

·        علم مدرن ـ در مقایسه با زمان های سابق ـ هیئت غول آسائی به خود گرفته است.

الف

·        پیشرفت دانش بشری به تمایز روز افزون و لاینقطع علم و به تقسیم بندی آن به رشته های بیشمار منجر شده است.
ب

·        اما علیرغم آن، پراکندگی پر هرج و مرجی در علم پدید نیامده است.

ت

·        برای اینکه میان کلیه علوم، پیوند درونی و انتظام و نظام وجود دارد و این امر بر مبانی علمی استوار است. 
پ

·        مبنای علمی برای وحدت کلیه علوم را باید در وحدت مادی جهان دید.

ث

·        چون علوم، ضمن پژوهش در عرصه های معین خاص خود، به بررسی فرم های حرکت، جوانب و پیوندهای واقعیت عینی و یا انعکاس واقعیت عینی در ضمیر بشری می پردازند، توسعه آنها نیز در نهایت امر باید به نزدیکتر شدن رشته های منفرد علمی منجر شود.

ج

·        برای اینکه واقعیت عینی، نه کائوس (هرج و مرج) بی پیوند، بلکه کل منظم قانونمندی است.

·        (کائوس ضد دیالک تیکی کاینات است.
·        کائوس بی نظمی و هرج و مرج مطلق است و کاینات درست برعکس. مترجم)

ح

·        بنیان عینی برای طبقه بندی علوم، کشف روابط متقابل میان آنها و نظم درونی سیستم دانش بشری را ـ قبل از همه ـ فرم های مختلف حرکت ماده تشکیل می دهند.

·        مراجعه کنید به طبقه بندی، طبقه بندی علوم  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

4

·        فرم های مختلف حرکت ماده موضوع علوم اصلی اند.
·         
·        مراجعه کنید به فرم های حرکت ماده در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

الف

·        پژوهش گذار از یک فرم حرکت واقعیت عینی به فرم حرکت دیگر به پیدایش «علوم سرحدی» و یا «علوم گذارین» زیر به عنوان مثال، منجر شده است:

1
·        بیوشیمی
2
·        بیوفیزیک

3
·        شیمی فیزیکی
ب

·        روند تمایز علوم اما آنها را هرچه بیشتر به هم پیوند می دهد و به انتگراسیون (همپیوندی)  دانش منجر می شود.

ت

·        علومی از قبیل فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی، ریاضیات و یا سیبرنتیک برای انتگراسیون دانش اهمیت بزرگی دارند. 
پ

·        برای اینکه نتایج این علوم، خصلت عام دارند و شامل حال کلیه فرم های حرکت ماده می شوند.

5

·        علم به معنی مدرن آن، پدیده فوق العاده بغرنج و چند لایه ای است.

الف

·        علم به معنی مدرن آن، فرم خاص شعور اجتماعی است.

ب

·        علم به معنی مدرن آن، حلقه خاصی در تقسیم اجتماعی کار است.

ت
·        علم به معنی مدرن آن،  نهاد اجتماعی ئی است.

پ

·        علم به معنی مدرن آن، نیروی مولده بیواسطه جامعه بشری است.

ث

·        علم به معنی مدرن آن، مبنای نظری (تئوریکی) اداره جامعه است.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر