سیاوش کسرائی (1305
ـ 1374)
(اصفهان ـ وین)
تحلیلی از شین میم شین
·
در فاصله زمانی 700 سال، دو شاعر کلاسیک، خر ـ خادم دیرین
بنی بشر ـ را مورد بررسی قرار داده اند.
·
موجود دیرآشنای واحدی در آئینه شفاف ضمیر دو شاعر کلاسیک و
فراموش ناشدنی انعکاس یافته است.
·
انعکاس واقعیت عینی در آئینه ضمیر انسان ها اما نه انعکاسی
آئینه وار، نه انعکاسی مکانیکی، بلکه انعکاسی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی است.
·
ما برای آشنائی با قانونمندی های اوبژکتیف و سوبژکتیف
روند انعکاس به تحلیل هر دو شعر مبادرت می
ورزیم تا ضمنا با جهان بینی هر دو شاعر کلاسیک آشنا شویم.
·
شعر اول از شیخ شیراز بود که مورد تحلیل قرار گرفت.
·
اکنون به تحلیل شعر دوم از شاعر توده های مولد و زحمتکش،
سیاوش کسرائی می پردازیم:
خر در چمن
سیاوش کسرائی
نقل از نوید نو
·
دریای دشت را
·
شاداب کرده شبنم و عطر گیاه خام
·
بر دیدگاه دامنه ی او لمیده است
·
چون زورقی سپید بر امواج سبزفام.
·
قوس ز سر رمیده ی گوش دراز او
·
چونان دو بادبان
·
پهلو به باد داده و در راه هر نوا ست
·
اما درون دشت
·
هر چیز بی صدا ست.
·
از یاد برده محنت دشنام و رنج بار
·
ـ آزاد از گزند ـ
·
دل داده بر نوازش گرمای آفتاب
·
خمیازه می کشد
·
با چشم نیمخواب.
·
دم را چو بادبیزن ابریشمین کلاف
·
بر ساق و بر سرین و دل و دست می کشد
·
و آنگاه عرعری
·
با هرچه اش که قوت و جان هست، می کشد.
·
نیشی به آسمان
·
وامی کند به خنده و یکباره از شعف
·
گسترده بستر علفی زرد می کند
·
هی غلت می زند
·
واغلت می زند
·
تا خستگی خواب ز تن طرد می کند.
·
شاداب از برآمدن آفتاب و روز
·
می ایستد به پا
·
آنگه به سوی بیشه ی بالای تپه ها
·
رومی نهد به راه
·
آهسته گام می زند و می کند چرا.
·
مشتاق و نازکانه لب چشمه می مکد
·
سیراب می شود
·
می بیند عکس خویش در آیینه های آب
·
محو نگه در آینه ی آب میشود:
·
«بهبه
چه قامتی!
·
چه زلف و کاکلی!
·
چه سینه ای، سری، نگه پرصلابتی!»
·
رم می کند ز جا
·
ورمی جهد به پا
·
از خش خشی که باد در آن بیشه می کند
·
تصویرهای آینه آشفته می شوند.
·
بعد از کمی درنگ
·
اندیشه می کند:
·
«ترسم
چه نابجا ست
·
کس نیست در کمین
·
این پچپچ نسیم به انبوه برگ ها ست.
·
گرگان بی حیا
·
دیری است کز قلمرو بی انتهای ما
·
یا کوچ کردهاند
·
یا با تفنگ سر پُر ارباب، یک به یک
·
در خون تپیده اند.
·
در بیشه گرگ نیست.
·
یک گرگ در تمامی دشت بزرگ نیست.»
·
رو می کند به دشت
·
ـ در بادبان گوشدرازش، همه غرور ـ
·
دل می زند به سینه ی امواج عطربیز
·
سنگین و پرنمود
·
ـ بالا گرفته پوزه و دُم را شکوهمند ـ
·
سر می دهد سرود.
·
«در
دشت گرگ پرور بی انتها روا ست
·
کاو را رها کنیم به آوازهای خویش
·
و اندر درازنای شب سرد دیرپا
·
پُر گل کنیم، آتش پژمرده ی اجاق.»
·
این گفت و برگرفت لب از قصه پیر ما
پایان
تلاش در جهت تحلیل شعر
«خر در چمن»
·
سیاوش نه ـ بسان شیخ شیراز ـ سودای صدور غیرمستقیم پند و
اندرز بر سر دارد و نه سودای استفاده از خر به مثابه سمبل حماقت.
·
به چه دلیل و مدرکی ما قبل از تحلیل شعر چنین ادعا می کنیم؟
1
·
دلیل ما این است که عنوان شعر سعدی، «مواعظ» بوده است.
·
سعدی پیشاپیش خاطرنشان می شود که قصد موعظه دارد و خواننده
درمی یابد که خر تنها وسیله ای برای تفهیم اندرز است.
2
·
خواننده اما از عنوان شعر سیاوش، یعنی «خر در چمن» در می یابد که موضوع شعر شاعر، خر دیرآشنا ست.
·
اصطلاح «خر در چمن» در فرهنگ طبقاتی جامعه بشری و بویژه در
فرهنگ فئودالی، حاوی ضمنی تحقیر و توهین است:
·
کسی که خارج از دستگاه بخواند و صدایش ناهنجار باشد، بلافاصله
با صفت مذموم «آواز خر در چمن» تحقیر و به سکوت واداشته می شود.
·
اکنون اما این سؤال پیش می آید که چرا سیاوش از همین صفت
مذموم و خرستیز استفاده می کند؟
3
·
شاید بتوان گفت که سیاوش آگاهانه و عمدی از همین اصطلاح
بهره برمی گیرد.
·
چون در جامعه طبقاتی از دیرباز، همه واژه هائی که بطور
مستقیم و یا بطور غیر مستقیم با کار و زحمت و خدمت در رابطه اند، خواه فاعل باشند
و خواه فعل، خواه فعال باشند و خواه منفعل، به عنوان دشنام واژه و تحقیرواژه مورد
استفاده قرار می گیرند.
·
واژه های زیر از آن جمله اند:
الف
·
خر
·
گاو
·
قاطر
·
سگ
·
مترسک
ب
·
حمال
·
کلفت
·
نوکر
·
چاکر
·
رقاص
·
عمله
·
چارپادار
·
دهاتی
ت
·
پابرهنه
·
علاف
·
بی همه چیز
·
بی سر و پا
پ
·
جنده
·
خودفروش
·
گدا
·
و غیره
·
سیاوش احتمالا قصد اعاده حیثیت به موجودات و واژه هائی دارد
که از سوی طبقه حاکمه ـ خردستیزانه و بی
رحمانه ـ بی حرمت گشته اند.
·
وقتی انقلابیون کوبا را طبقه حاکمه «خرابکار» نامید، کاسترو
و گوارا نام خود را عوض کردند و همان صفتی را برسمیت شناختند که طبقه حاکمه به آنها
نسبت می داد.
·
در قاموس سیاوش بی تردید، کمترین تفاوتی میان عمله و مهندس،
خر و اسب، سگ و گربه و گوسفند وجود ندارد.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر