جمهوری اسلامی،
گذار از «تمامیت خواهی استالینیستی» به «تمامیت
خواهی نازیستی»
بهزاد خوشحالی
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
مسعود بهبودی
شعبده بازی از طریق واژه
بازی
·
جمهوری اسلامی
چه ربطی به استالینیسم دارد؟
·
این
ادعای هادی غفاری بود:
·
«ما همه استالینیست بوده
ایم!»
·
تمامیت
خواهی به چه معنی است؟
·
استاد
معظم ظاهرا واژه توتالیتاریسم را به تمامیت خواهی ترجمه فرموده اند.
·
توتالیتاریسم
اما معنی بکلی دیگری دارد و اصولا ربطی به استالینیسم ندارد.
·
در فرهنگ
لغات:
·
توتالیتاریسم
عبارت است از فرم حاکمیتی که با استفاده از متدهای دیکتاتوری، به سرکوب دموکراسی
می پردازد و مجموعه حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را (بنا بر اصل رهبریت، کیش شخصیت) تابع خود می سازد
و قلدرمنشانه به صدور دستور العمل های دقیق و واجب الاجرا می پردازد.
·
جامعه
شناسی استالینیسم که پای بند به معنای تفاوت تاریخی باشد، هرگز نمی تواند
استالینیسم را بمثابه آموزش توتالیتاریسم قلمداد کند، توتالیتاریسمی که مشخصه نظام
حاکمیتی از نوع ناسیونال ـ سوسیالیسم (فاشیسم آلمان هیتلری) است.
·
کسی که
ادعا می کند که «سیستم های فاشیستی و کمونیستی، سیستم های توتالیتر هستند، که
اساسا یکسان اند و فرقی با هم ندارند» و برای اثبات ادعای خود، از وجود «یک
ایدئولوژی واحد، یک حزب واحد زیر رهبری یک شخص واحد، پلیس تروریستی واحد، در
انحصار داشتن کومونیکاسیون و تسلیحات و اقتصاد واحدی، که بطور سانترالیستی اداره
می شود» (س. ج. فریدریش، «ماهیت حاکمیت توتالیتر»، ۱۹۶۶، ص ۲۰، ۴۶، ۴۷ ) سخن
می گوید، چنین کسی با مطلق کردن تشابهات صوری (فرمال)، جوانب محتوائی، پایگاه
اجتماعی خاص، تفاوت میان مالکیت خصوصی و مالکیت اشتراکی بر وسایل اقتصادی و هدف
اجتماعی قدرتمداری هر کدام از آندو را نادیده می گیرد.
·
فقط با
توسل به این ترفند است، که می توان نوعی از دیکتاتوری پرورشی تاریخی را (فاشیسم و
نازیسم را) با فرمی از دیکتاتوری استقامت تاریخی یکسان قلمداد کرد و افراطی را در
«دیکتاتوری پرولتاریا» قابل مقایسه با مظهر «دیکتاتوری بورژوازی» تلقی نمود.
·
منحرف
کردن موذیانه و فاشیسم گرایانه سیل تنفر موجود نسبت به فرم های نمودین حاکمیت
فاشیستی در گذشته ای نه چندان دور ـ در لفافه انتقاد از «توتالیتاریسم» ـ به سوی
نظام بلحاظ محتوا، ماهیتا دیگر، کوچکترین ربطی به علم ندارد.
·
استالینیسم
موضوع جامعه شناسی «توتالیتاریسم» نیست، بلکه برعکس، موضوع جامعه شناسی «دیکتاتوری
پرولتاریا» است.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر