پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان شین میم شین
V
درک ماتریالیستی تاریخ
ادامه
8
·
درک ماتریالیستی تاریخ از
قرارهای زیر مورد تأیید کامل قرار گرفته است:
الف
·
هم
بمثابه تئوری و متدئولوژی عام تحلیل توسعه و یا تکامل تاریخی
ب
·
هم
بمثابه تئوری و متدئولوژی عام توضیح توسعه تاریخی
ت
·
هم
بمثابه تئوری و متدئولوژی عام پیش بینی توسعه تاریخی
پ
·
هم
بمثابه ابزار نظری تحول عملی سوسیالیستی جامعه
ث
·
هم
بمثابه خودآگاهی و آینده آگاهی طبقه انقلابی کارگر
VI
توسعه بعدی فلسفه بورژوائی تاریخ
·
مشخصه
توسعه بعدی فلسفه بورژوائی تاریخ به شرح زیر است:
الف
·
موضعگیری
ارتجاعی ـ جانبدارانه در مقابل طبقه کارگر
ب
·
موضعگیری
ارتجاعی ـ جانبدارانه در مقابل پیشرفت اجتماعی
ت
·
و بدین
طریق بازپس ستانی کلیه دستاوردهای راستین فلسفه کلاسیک بورژوائی در عرصه تئوری
عمومی تاریخ.
·
به قول مارکس
و انگلس، «با انقلاب 1848 میلادی، آلمان "تحصیلکرده" (روشنفکریت آلمان) نامه
ردیه به تئوری نگاشته است.....
الف
·
و در
عرصه علوم تاریخی، بانضمام فلسفه، همراه با فلسفه کلاسیک، روح تئوریکی ـ سلحشور
کهن نیز بکلی ناپدید شده است.
ب
·
نمایندگان
رسمی این علم به ایدئولوگ های آشکار بورژوازی و دولت موجود بدل گشته اند، آنهم در
زمانی که هر دو در تضاد آشکار با طبقه کارگر قرار دارند.»
·
(کلیات مارکس و انگلس، جلد
21، ص 306)
1
·
گرایش
یاد شده فلسفه بورژوائی ـ واپسین تاریخ خود را ـ قبل از همه ـ در انکار اندیشه
قانونمندی و پیشرفت در تاریخ نشان همگان می دهد.
2
ویلهلم
ویندلباند (1848 ـ 1915)
فیلسوف،
استاد دانشگاه آلمانی
نماینده
نئوکانتیانیسم و فلسفه ارزش
·
انکار اندیشه
قانونمندی و پیشرفت در تاریخ، هدف اصلی نئوکانتیانیسم به نمایندگی ویندل
باند و ریکرت بوده است.
هاینریش ریکرت (1863 ـ 1936)
فیلسوف و استاد دانشگاه آلمانی
نئوکانتیانیست، فیلسوف ارزش
3
هانس روتفلز
(1891 ـ 1976)
مورخ آلمانی ـ
امریکائی
منادی تز تز «غیرقابل تحقیق بودن آماج»
·
به قول ریتر و روتفلز طرح نئوکانتیانیسم به نمایندگی ویندل
باند و ریکرت تا امروز همچنان مؤثر واقع می شود.
الف
·
این درک
نئوکانتیستی فلسفه تاریخ در تز موسوم به «بی معنائی مطلق تمام حوادث تاریخی» عرضه
می شود.
ب
·
این درک
نئوکانتیستی فلسفه تاریخ، قانونمندی و پیشرفت روند تاریخی را مورد انکار قرار می دهد.
ت
·
این درک
نئوکانتیستی فلسفه تاریخ، امکان توضیح و پیش بینی عقلی تاریخ را نیز مورد انکار
قرار می دهد.
4
·
ضمنا در
فلسفه بورژوائی ـ واپسین تاریخ، آموزش شفای مسیحی در آن دنیا دوباره احیا می شود و
به قول ریهیر و لویت، برای تاریخ آماج نهائی ئی جز چیزی ماورای تاریخی و خارج از
دسترس عقل باقی نمی ماند.
5
·
در سال های
اخیر تفاسیر عقلی کاذب راجع به
روند تاریخ سرهم بندی می شوند که هدف شان فراهم کردن زمینه تئوریکی برای استراتژی تمام ـ ارضی امپریالیستی است:
·
از آن
جمله اند:
الف
·
تئوری جامعه صنعتی
ب
·
تئوری همگرائی
مراجعه کنید به تئوری امپریالیستی موسوم به جامعه
صنعتی، تئوری همگرائی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر