۱۳۹۱ دی ۲۴, یکشنبه

فلسفه تاریخ (7) (بخش آخر)

پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان شین میم شین

 V
درک ماتریالیستی تاریخ
ادامه

8
·        درک ماتریالیستی تاریخ از قرارهای زیر مورد تأیید کامل قرار گرفته است:

الف
·        هم بمثابه تئوری و متدئولوژی عام تحلیل توسعه و یا تکامل تاریخی

ب
·        هم بمثابه تئوری و متدئولوژی عام توضیح توسعه تاریخی

ت
·        هم بمثابه تئوری و متدئولوژی عام پیش بینی توسعه تاریخی

پ
·        هم بمثابه ابزار نظری تحول عملی سوسیالیستی جامعه

ث
·        هم بمثابه خودآگاهی و آینده آگاهی طبقه انقلابی کارگر

VI
توسعه بعدی فلسفه بورژوائی تاریخ

·        مشخصه توسعه بعدی فلسفه بورژوائی تاریخ به شرح زیر است:

الف
·        موضعگیری ارتجاعی ـ جانبدارانه در مقابل طبقه کارگر

ب
·        موضعگیری ارتجاعی ـ جانبدارانه در مقابل پیشرفت اجتماعی

ت
·        و بدین طریق بازپس ستانی کلیه دستاوردهای راستین فلسفه کلاسیک بورژوائی در عرصه تئوری عمومی تاریخ.


·        به قول مارکس و انگلس، «با انقلاب 1848 میلادی، آلمان "تحصیلکرده" (روشنفکریت آلمان) نامه ردیه به تئوری نگاشته است.....

الف
·        و در عرصه علوم تاریخی، بانضمام فلسفه، همراه با فلسفه کلاسیک، روح تئوریکی ـ سلحشور کهن نیز بکلی ناپدید شده است.

ب
·        نمایندگان رسمی این علم به ایدئولوگ های آشکار بورژوازی و دولت موجود بدل گشته اند، آنهم در زمانی که هر دو در تضاد آشکار با طبقه کارگر قرار دارند.»
·        (کلیات مارکس و انگلس، جلد 21، ص 306)

1
·        گرایش یاد شده فلسفه بورژوائی ـ واپسین تاریخ خود را ـ قبل از همه ـ در انکار اندیشه قانونمندی و پیشرفت در تاریخ نشان همگان می دهد.

2

 ویلهلم ویندلباند (1848 ـ 1915)
فیلسوف، استاد دانشگاه آلمانی
نماینده نئوکانتیانیسم و فلسفه ارزش

·        انکار اندیشه قانونمندی و پیشرفت در تاریخ، هدف اصلی نئوکانتیانیسم به نمایندگی ویندل باند و ریکرت بوده است.

 هاینریش ریکرت (1863 ـ 1936)
فیلسوف و استاد دانشگاه آلمانی
نئوکانتیانیست، فیلسوف ارزش

3

هانس روتفلز (1891 ـ 1976)
مورخ آلمانی ـ امریکائی
منادی تز تز «غیرقابل تحقیق بودن آماج»

·        به قول ریتر و روتفلز طرح نئوکانتیانیسم به نمایندگی ویندل باند و ریکرت تا امروز همچنان مؤثر واقع می شود.

الف
·        این درک نئوکانتیستی فلسفه تاریخ در تز موسوم به «بی معنائی مطلق تمام حوادث تاریخی» عرضه می شود.

ب
·         این درک نئوکانتیستی فلسفه تاریخ، قانونمندی و پیشرفت روند تاریخی را مورد انکار قرار می دهد.

ت
·        این درک نئوکانتیستی فلسفه تاریخ، امکان توضیح و پیش بینی عقلی تاریخ را نیز مورد انکار قرار می دهد.

4
·        ضمنا در فلسفه بورژوائی ـ واپسین تاریخ، آموزش شفای مسیحی در آن دنیا دوباره احیا می شود و به قول ریهیر و لویت، برای تاریخ آماج نهائی ئی جز چیزی ماورای تاریخی و خارج از دسترس عقل باقی نمی ماند.

5
·        در سال های اخیر تفاسیر عقلی کاذب راجع به روند تاریخ سرهم بندی می شوند که هدف شان فراهم کردن زمینه  تئوریکی برای استراتژی تمام ـ ارضی امپریالیستی است:
·        از آن جمله اند:

الف
·        تئوری جامعه صنعتی

ب
·        تئوری همگرائی

مراجعه کنید به تئوری امپریالیستی موسوم به جامعه صنعتی، تئوری همگرائی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری


پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر