پروفسور دکتر
الفرد کوزینگ
برگردان شین
میم شین
21
·
هگل در تعالیم خود جوانب ماهوی دیالک تیک روند شناخت را ـ
اگرچه که در فرم ایدئالیستی مخدوش آن ـ مطرح ساخت.
22
·
علاوه بر پیاده کردن اندیشه توسعه بر شناخت، یکی دیگر از خدمات بزرگ هگل، وارد
کردن زندگی و پراتیک در منطق و تئوری شناخت بود.
23
·
به نظر هگل، مفهوم در آخرین مرحله توسعه و تکامل خود، بمثابه ایده، از سه پله می گذرد:
الف
·
پله حیات
ب
·
پله شناخت
ت
·
پله ایده مطلق.
24
·
هگل عمل را نیز در هیئت «ایده عملی» وارد شناخت می کند.
الف
·
کردوکار مفهوم
به تغییر واقعیت عینی می انجامد.
·
آن سان که شناخت با «ایده عملی» به وحدت می رسد و به
«ایده مطلق» اعتلا می یابد که هویت (یکسانی) نظری
و عملی است.
·
(هگل، «منطق»، فصل سوم، ص 2، 3)
ب
·
اگرچه پراتیک در سیستم هگل بصورت کردوکار مفهوم مطرح می
گردد، ولی برغم آن، به معانی زیرین است:
ت
·
«پراتیک بمثابه حلقه زنجیر تجزیه و تحلیل روند شناخت تلقی می شود.
پ
·
پراتیک بمثابه گذار به حقیقت عینی (و یا بقول هگل) به
حقیقت مطلق تلقی می شود.»
25
·
به قول لنین، مارکس وقتی که معیار پراتیک را در تئوری
شناخت وارد می کند، به هگل استناد می جوید.
·
مراجعه کنید به «تزهای راجع به فویرباخ.»
·
(کلیات لنین، جلد 38، ص 202)
26
·
توسعه تئوری
شناخت در چارچوب فلسفه بورژوائی در قالب فلسفه هگل به عالی ترین مرحله خود می رسد
و به یکی از مهمترین منابع نظری تئوری شناخت ماتریالیسم دیالک تیکی مبدل می گردد.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر