اثری از فرج الله میزانی (جوانشیر)
سرچشمه: راه
توده
تحلیلی از شین میم شین
چگونگی تحريف
شاهنامه
ب
شیوه محیط سازی
ادامه
·
اما محيط
سازی حول شاهنامه و بر ضد شاهنامه تنها به اين محدود نبوده است.
1
·
«انديشمندان»
بورژوايی نيز که خود با نظام خودکامگی و انديشه های فاشيستی بيگانه نيستند و يا به
هر دليلی، سود خود را در سود حکام وقت می بينند، با آثار «علمی» و فعاليت های
«هنری» خويش، آب به آسياب دشمنان شاهنامه می ريزند و محيط ضد شاهنامه را با نوشته
های خود رنگ آميزی می کنند.
مثال
·
مراسم
تاجگذاری شاه و فرح پيش می آيد که توهين آشکار به جامعه ايران و تمدن خلق های
ايران است.
·
مردم بر
ضد آن برمی خيزند.
الف
پرویز ناتل خانلری (۱۲۹۲ ـ ۱۳۶۹)
ادیب، سیاست مدار، زبانشناس،
نویسنده و شاعر
·
اما در همين
زمان، کتاب مستطاب «تاج نامه» گرد آورده آقای خانلری منتشر می شود که خود را از ستون
های ادب فارسی می داند.
ب
·
اين کتاب با هزينه دولت و چاپ
بسيار گرانقيمت، از روی نسخه خانواده اعلم و با تشريفات ويژه چاپ شده و در آن
سخنرانی های شاهان به هنگام تاجگذاری از جاهای مختلف شاهنامه جدا شده و به هم
چسبانده شده است.
ت
·
تازه
دراين کار نيز صداقت علمی به کار نرفته و هرجا که بيتی خلاف ميل «رهبر خردمند»
تصور شده، با شيوه «خود سانسوری» حذف شده است.
پ
·
در پايان
کتاب نيز ابيات گسيخته ای از ساير جاهای شاهنامه که کمترين ربطی به سخنرانی های
شاهان در تاجگذاری هم ندارند، به چاپ رسيده است.
·
در این
ابیات گسیخته، دشمنان شاه به کيفر سخت تهديد شده اند.
2
·
البته
آقای خانلری می داند که اين کار تبهکاری عليه فردوسی و به طورکلی، عليه تمدن و
فرهنگ مردم ايران است.
3
·
او می
داند و نمی تواند نداند که در سرتاسر شاهنامه هرگز از مراسمی نظير مراسمی که محمد رضا
شاه به راه انداخته، تجليل نشده و سخنرانی های شاهان در شاهنامه به هنگام تاجگذاری
شيوه ويژه ای برای اعلام برنامه دولت يا زمامدار به هنگام آغاز حکومت بوده است.
4
·
اگر اين
سخنرانی ها مورد تجزيه و تحليل علمی قرار گيرند، معلوم همگان خواهد شد که فردوسی
حتی در اينجا می کوشد که روی ضرورت استقرار حکومت عدل، پرهیز از بيداد و خود
کامگی، توجه به زندگی توده مردم تکيه کند و خود کامگی شاهانه را بکوبد.
5
·
گرد آوری
اينگونه مطالب و بستن آن به دم تاج گذاری محمد رضا شاه چیزی جز بند بازی پليد ادبی - سياسی نبوده است.
6
·
هنگامی
که کسانی چون خانلری به دلايلی که خود بايد توضيح بدهند به چنين بندبازی تن در می
دهند، هزاران نفربه دام می افتند و از آنجا که امکان و فرصت غور و بررسی ندارند،
باورمی کنند که گويا فردوسی مطالب مبتذلی در حد تاجگذاری محمد رضا شاه سروده است.
7
ذبیحاللّه صفا (۱۲۹۰-۱۳۷۸ هـ.
ش)
پژوهشگر، مترجم، استاد ممتاز دانشگاه تهران و
شخصیت برجستهٔ ادبی
مؤلف «تاریخ ادبیات در ایران» و «حماسهسرایی در ایران»
·
استاد دانشگاه
ديگری به نام ذبيح الله صفا، اثری پيرامون حماسه سرايی در ايران نگاشته و درباره
مسائل ادبی و فنی حماسه ها، پژوهشی در خور توجه انجام داده است.
·
ولی همين
استاد، زمانی که به بررسی جوانب سياسی حماسه سرايی در ايران رسيده، کمترين نيازی
به کار پژوهشی احساس نکرده و به تکرار مغلطه های مشهور و مطالب کاملا بی اساس
اکتفا نموده و نوشته:
الف
·
«همه
صفات خوب ملی يعنی شاهپرستی، ايران دوستی، اطاعت، مردانگی، شجاعت... درپهلوانان
ايران يافت می شود.»
ب
·
پهلوانان
ایران «شاه را بی نهايت دوست دارند و سرپيچی از فرمان او را گناه می دانند و چنين
می پندارند که برای حفظ تخت سلطنت جان و مال و آرام و قرار و زن و فرزند را ارجی
نيست.»
ت
·
«شاهان و
شاهزادگان ايران نيز به تمام معنا صاحب فضايل و صفات پهلونان ايرانند و کمتر از طريق
انصاف و داد منحرف می شوند...
·
وظيفه
هرايرانی وفاداری نسبت به شخص شاه و اطاعت از او ست.»
8
·
همه اين
ادعا ها دروغ اند.
9
·
تکرار مکرر
دروغ های بزرگ ضد شاهنامه برای گرم نگاهداشتن محيط مطلوب دربار بوده است.
10
·
فردوسی
به هيچوجه سرپيچی از فرامین هشاهان را گناه نمی داند.
11
·
بلکه بر عکس!
·
حماسه
شاهنامه حماسه همين سرپيچی ها و قيام های پهلوانان عليه شاهان ستمگر بوده است.
12
·
شاهان و
شاهزادگان نيز «صاحب فضايل پهلوانان نيستند و بطور عمده از راه داد و انصاف منحرف می شوند.
13
·
شاه
پرستی عميقا ضد معتقدات فردوسی است.
14
·
هر پژوهشگری
که کمترين اعتباری برای خود قايل بوده و لااقل يک بار شاهنامه را خوانده باشد، نمی
تواند چنين ستمی به فردوسی روا دارد.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر