سعدی
( گلستان با ب اول، ص 29)
هر آن، که تخم بدی کشت و چشم نیکی
داشت
دماغ بیهده پخت و خیال باطل بست
·
معنی تحت اللفظی این بیت:
·
کسی که به ازای بدی در حق کسی، از او انتظار نیکی داشته باشد،
در اشتباه است.
·
سعدی مثل همه معملین اخلاق در جوامع طبقاتی با مفاهیم انتزاعی
کار می کند.
·
معلوم نیست که بدی و نیکی به چه معنی است.
1
·
سعدی بطور دوئالیستی (مانیگرایانه) نیکی و بدی را به مثابه
دو کردوکار بی ربط به یکدیگر در برابر هم قرار می دهد.
·
این همان دوئالیسم خیر و شر است که در کتب مقدس در هیئت دو
پسر حوا و آدم به نام های هابیل و قابیل تجسم مادی یافته است.
2
·
ادیان بزرگ بدین طریق مبارزه طبقاتی را تئوریزه می کنند:
الف
·
بزعم ادیان آسمانی، مبارزه میان خیر و شر با اخراج حوا و
آدم از بهشت آغاز می شود.
ب
·
اگر منظور از بهشت برین همان جامعه اشتراکی اولیه باشد، می
توان به ادیان آسمانی حق داد.
·
مبارزه طبقاتی و بزعم ادیان بزرگ مبارزه میان میان خیر و شر
با ورود جامعه بشری به جامعه طبقاتی (برده داری) آغاز می شود.
ت
·
این مبارزه میان خیر و شر با ظهور منجی موعود (مسیح برای
مسیحیان و مهدی برای شیعیان) پایان می یابد.
·
این همان قانون نفی نفی است که در تئولوژی بطرزی ایدئالیزه
گشته ولی ماهیتا درست نمایندگی می شود:
نفی
·
جامعه اشتراکی اولیه بوسیله جامعه طبقاتی نفی دیالک تیکی می
شود:
·
اخراج حوا و آدم از بهشت برین، بزعم ادیان بزرگ، به دلیل
نافرمانی از قوانین الهی و یا طبیعی.
·
بدین طریق مبارزه طبقاتی میان برده و برده دار، رعیت و فئودال،
کارگر و سرمایه دار (بزعم ادیان بزرگ میان هابیل و قابیل به مثابه تجسم مادی خیر و شر) آغاز می
شود.
نفی نفی
·
جامعه طبقاتی نیز به نوبه خود در مرحله معینی از توسعه نیروهای
مولده بوسیله جامعه اشتراکی متعالی نفی می شود و با نفی جامعه طبقاتی مبارزه طبقاتی
و بزعم ادیان بزرگ مبارزه میان خیر و شر، خواهر با خواهر، برادر با برادر، هابیل
با قابیل پایان می یابد و جامعه هماهنگ مبتنی بر برابری و خواهری ـ برادری تشکیل
می گردد:
·
بزعم ادیان بزرگ بهشت بر باد رفته دوباره بر زمین برپا می
شود.
·
·
وقتی می گوییم که دین فرمی از شعور اجتماعی است، منظور همین
است.
·
دین شعور اجتماعی وارونه است:
·
دین تحولات هستی مادی را با توسل به روح و شعور توضیح می
دهد، روح و شعوری که خود ـ در تحلیل نهائی ـ انعکاس ماده و وجود است، ثانوی است.
·
جنگ خواهر با خواهر و برادر با برادر وقتی آغاز می شود که
شالوده مادی جامعه، ساختار جامعه، مناسبات تولیدی جامعه دستخوش تحول بنیادی می
گردد.
·
مرزبندی انسان ها به خیر و شر بعد از تقسیم جامعه به طبقات
متخاصم صورت می گیرد و نه برعکس.
·
وارونگی دین به مثابه شعور اجتماعی همین جا ست.
3
هر آن، که تخم بدی کشت و چشم نیکی
داشت
·
·
سعدی دیالک تیک داد و ستد را در این بیت به شکل دیالک تیک
کشت و زرع بسط و تعمیم می دهد.
·
اگر کسی بذر نیکی بکارد، سنبل نیکی درو می کند و اگر کسی
بذر بدی بکارد، سنبل بدی.
4
·
قانون دیالک تیکی داد و ستد در فلسفه اجتماعی سعدی قانونی
یونیورسال است.
·
سعدی برای این قانون ارزش مطلق و بی چون و چرا قائل می شود.
·
بزعم سعدی خدا هم حتی همین قانون بورژوائی ـ تجاری را رعایت
می کند:
·
دستخالی رفتن به صحرای محشر همان و با کله افتادن به قهقرای
دوزخ همان!
5
·
به نظر
سعدی، جهان کشتزار بزرگ و پهناوری است، با قانونمندی لایزال :
·
هرچه
بکاری، همان را درو خواهی کرد.
·
کسی که
تخم بدی می کارد، بیهوده در صدد چیدن سنبل نیکی است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر