۱۳۹۱ دی ۱۱, دوشنبه

توضیح مکاتب مهم مربوط به «تئوری شناخت» (58)

اسپینوزیسم (2)

پروفسور دکتر مانفرد بور

پروفسور دکتر مانفرد اشتارک

برگردان شین میم شین

  

6

رنه دکارت (1596 ـ 1650)
فیلسوف، ریاضی دان و عالم علوم طبیعی.

مؤسس راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین

تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.

·        اسپینوزا در اتیک خود، انسانها را بمثابه موجودات طبیعی در نظر می گیرد و نه بمثابه موجوداتی که به قول دکارت، بوسیله خرد معنوی رهبری می شوند.
·         
·        مراجعه کنید به اتیک (اخلاق) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری . 

الف

·        عرصه های تأثیر اتیک بنظر اسپینوزا امیال و علایق  بشری اند.

ب

·        اسپینوزا سه حس اساسی را فرضیه بندی می کند:

ت

·        عشق، هوس و درد، که هر سه در غریزه حفظ نفس ریشه دارند.

پ

·        عمل خیر، بنظر او، عملی است که طبیعت انسانی ما، ما را به انجامش وامی دارد.

ث

·        بنظر اسپینوزا عشق و عقل، تا زمانی که از قدرت برابر برخوردار باشند، برابرحقوق اند.

ج

·        زیرا اگر آندو قدرت تحقق بخشیدن به خود را داشته باشند، واقعی می شوند، طبیعی می شوند، از دیدگاه اسپینوزا الهی، مقدس و بی چون و چرا می شوند.

7

·        معنای بکلی غیرمذهبی پانته ئیسم اسپینوزا همین جا بوضوح عیان می گردد.

الف

·        در اتیک اسپینوزا، خرد خادم علایق و امیال بشری است.

ب

·         زیرا خرد خود تنها بشرط شکوفائی همگون علایق و امیال می تواند بطور کامل قوام یابد.

ت

·        انسان اما بدون نقش انتظام بخش خرد، تحت سلطه خطرناک امیال قرار می گیرد.

پ

·        خرد به شناخت امیال نایل می آید و آنها را مهارپذیر می سازد.

ث

·        شناخت قوانین طبیعی هرچه روشنتر و واضحتر و درک انسان از قوانین طبیعی هرچه ژرفتر باشد، بهمان اندازه آزادی او برای تحقق ماهیت خویش وسیعتر خواهد شد.

8

·        اسپینوزا به تعین مندی علی (علت و معلولی) بی چون و چرای اراده باور دارد.

9

·        او در متافیزیک خود، مبارزه بر ضد ایدئولوژی فئودالی ـ روحانی را ادامه می دهد.

10

·        در آموزش جوهر و دترمینیسم اسپینوزا، خدمات ماهیتا ماتریالیستی و آته ئیستی او نمایان می گردد.

الف

·        دکارت سه جوهر را برسمیت می شناسد:

1

·        جوهر الهی



2

·        جوهر روحی (معنوی)



3

·         جوهر مادی

ب
·        اسپینوزا فقط جوهر واحدی را قبول دارد:
·        خدا و یا طبیعت

·        مراجعه کنید به پانته ئیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ت

·        طبیعت خداواره ابدی و همیشه همان که در عین حال بمعنی ماده است که در جامه تئولوژیکی ـ پانته ئیستی عرضه می شود.

پ

·        جوهر در قاموس اسپینوزا، شالوده و اساس مشترک کلیه پدیده ها ست:


1

·        جوهر، مادی و انبساط یابنده است.



2

·        جوهر بطور عینی وجود دارد.  



3

·        جوهر در زمان و مکان و در نحوه بود خود، لایتناهی و بی پایان است.

4

·        جوهر نمی تواند علتی غیر از خود داشته باشد.

5
·        جوهر، خود علت خویشتن است.

6

·        بدین طریق وجود خدای خالق ماورای جهانی مردود شمرده می شود.

7

·        اسپینوزا ـ به پیروی از دکارت ـ خواص ماهوی (نحوه های بود) جوهر را که بی حد و حصرند، اتریبوت (صفات ممیزه) آن می نامد. 

8

·        بنظر او، ما از تعداد بیشمار صفات ممیزه جوهر، فقط تفکر و انبساط را می شناسیم، اما این بدان معنی نیست که جوهر نا شناختنی است:

9

·        بی پایانی صفات ممیزه جوهر به معانی زیر است:

الف

·        به معنی به معنی کمال جوهر است.



ب

·        دلیل واقعیت جوهر است.



ت

·        دلیل استقلال و عدم وابستگی جوهر به خدای خالق است.


ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر