خواجه
نظامالدین عبیدالله زاکانی معروف به عبید زاکانی
(701 ـ
772 هجری قمری)
رساله دلگشا
اهمیت گیوه
درويشي ـ
گيوه در پا ـ نماز خواند.
دزدي طمع در گيوه او بست.
گفت:
« با گيوه نماز درست نباشد. »
درويش دريافت و گفت:
« اگر نماز نباشد، گيوه باشد.»
پایان
تحلیل از یدالله سلطان پور
عنوان حکایت
اهمیت
گیوه
·
منظور عبید از اهمیت گیوه چیست؟
·
به عبارت دیگر، گیوه مهمتر از چیست؟
·
برای پاسخ به این پرسش باید به درک محتوای این قصه عبید
نایل آییم.
حکم اول
درويشي ـ گيوه در پا ـ نماز خواند.
·
شخصیت اصلی حکایت عبید درویش است.
·
درویش ضمنا به معنی تهیدست است.
·
درویش بر خلاف معمول، بدون عذر موجه از قبیل بیماری و سفر و
غیره، گیوه در پا نماز می خواند.
·
درویش بینوا بیشک برای عبادت غیر عادی خود دلیلی و برای
اثبات صحت کار خود استدلالی منطقی دارد.
حکم دوم
دزدي طمع در گيوه او بست.
·
عبید بلافاصله دلیل عبادت غیر عادی درویش را بر زبان می
راند، بی آنکه بر زبان راند.
·
خواننده و شنونده حکایت عبید، اکنون دلیل عبادت غیر عادی
درویش را در می یابند:
·
حضور دزد در خانه خدا، حتی.
·
عبید ضمنا ـ بی سخنی حتی ـ از سطح نازل توسعه نیروهای مولده
در جامعه خویش پرده برمی دارد.
·
آن سان که خیلی ها حتی به گیوه مندرس و مستعمل همنوع خویش
به چشم طمع می نگرند.
·
دزدی یکی از پیامدهای سطح نازل توسعه نیروهای مولده است.
·
میان دزدی و سطح توسعه نیروهای مولده، دیالک تیک غریبی برقرار
است:
الف
·
سطح نازل توسعه نیروهای مولده از سوئی به بیکاری و علافی توده
ای جامعه منجر می شود.
·
اگر تولید نباشد، کجا باید کار کرد.
ب
·
علافی و بیکاری توده ای در اثر سطح نازل توسعه نیروهای
مولده به کمبود و حتی قحط نعمات مادی در جامعه منجر می شود.
ت
·
تنها راهی که در این شرایط نکبت بار برای رفع نیازمندی ها
باقی می ماند، دزدی از یکدیگر است.
پ
·
دزدی اما نه راه حل این معضل اجتماعی، بلکه درست برعکس، خود
معضلی اجتماعی است.
ث
·
دزدی به تخریب روند تولید و در نتیجه به تنزل سطح توسعه نیروهای
مولده منجر می شود.
1
·
باغبان به عنوان مثال یک سال آزگار جان می کند تا درختانش به
بار بنشینند.
·
دزد درست به هنگام میوه چینی شبانه دست بکار می شود و حاصل
زحمت یکساله باعبان را به غارت می برد.
2
·
دزد اما فقط حاصل کار یک ساله باغبان را به غارت نمی برد،
بلکه سرمایه لازم برای استمرار تولید را و حتی سرمایه لازم برای سیر کردن شکم خود باغبان
و خانواده او را به غارت می برد و به عبارت دیگر، امید باغبان را تارمار می سازد.
3
به همین دلیل است که ما از دیالک
تیک دزدی و نیروهای مولده سخن می گوییم.
·
دزدی بسان جنگ، منفی ترین و مخرب ترین طریق برای تخریب نیروهای
مولده هر جامعه است.
·
دزدی هم نتیجه ضعف نیروهای مولده است و هم به تضعیف نیروهای
مولده کمک می کند.
·
و لذا می توان از دیالک تیک دزدی و نیروهای مولده سخن گفت.
حکم سوم
دزد گفت:
« با گيوه نماز درست نباشد. »
·
دزد برای رسیدن به هدف خویش دست به نهی از منکر می زند و
درویش را از عبادت غیرعادی منع می کند.
حکم
چهارم
درويش دريافت و گفت:
« اگر نماز نباشد، گيوه باشد.»
·
درویش اما مجربتر و با هوش تر از آن است که دزد می پندارد.
·
پاسخ درویش هم ردیه ای قطعی بر نهی از منکر دزد است و هم توضیح
ماتریالیستی ـ تاریخی پدیده های اجتماعی است:
·
نماز با گیوه ممکن است که به درست بودن نماز لطمه زند.
·
نماز با گیوه اما به حفظ گیوه لطمه نمی زند.
·
این بدان معنی است که حوایج مادی بر حوایج معنوی تقدم
دارند:
·
گیوه بر نماز تقدم دارد.
·
نماز را می توان قضا کرد، ولی گیوه از دست رفته را نمی توان
بدست آورد.
·
درک ماتریالیستی تاریخ همین است.
·
شیوه مادی زیست تعیین کننده شیوه معنوی زیست است.
·
قبل از عبادت و حضور در مجلس وعظ باید نیازهای اولیه زیست
از قبیل خوراک و پوشاک و مسکن و بهداشت رفع شوند.
·
انسان گرسنه و برهنه و بی سرپناه و بیمار ایمان ندارد.
·
گیوه مهمتر از نماز است.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر