مانا نیستانی (زادهٔ ۱۳۵۲ در تهران)
سرچشمه
صفحه فیس
بوک
هواداران
مانا نیستانی
Mana Neyestani Fan Page
عاشورای آقای سرکوبمنش.
قسمت ۳۷۱
از مجموعه درگیرها
·
عنوان این اثر مانا، «عاشورای آقای سرکوبمنش» نام دارد.
·
اولین سؤال که به ذهن
بیننده خطور می کند، این است که چرا سرکوبمنش و نه سرکوبگر؟
·
برای پاسخ به این پرسش باید
پرسید که چه فرقی میان سرکوبگر و سرکوبمنش وجود دارد؟
·
می توان گفت که میان رژیم سرکوبمنش
و رژیم سرکوبگر تفاوت جدی وجود دارد:
الف
·
رژیم سرکوبمنش رژیمی است که
سرکوب سرشت و ماهیت آن را تشکیل می دهد.
·
یعنی ماهیتا سرکوبگر است.
ب
·
رژیم سرکوبگر اما رژیمی است
که سرکوب را به عنوان وسیله حل تضادهای جامعه به خدمت می گیرد.
·
چنین رژیمی قاعدتا می تواند
برای حل تضادها بسته به شرایط راه حل های مختلف را در نظر گیرد و عملی سازد.
1
·
مانا در این اثر اما به جای
مفهوم سرکوبگر از سرکوبمنش استفاده می کند.
·
فرق هم نمی کند که این
گزینش از سوی ایشان آگاهانه باشد و یا خودپو.
·
برداشت ما از مفهوم «سرکوبمنش»
این است که سوبژکت مورد نظر مانا، ماهیتا تنها شیوه برخوردی که می شناسد، سرکوب
عریان است و بس.
2
·
یکی از سران سازمان فدائیان
خلق نیز همین برداشت از رژیم حاکم را نمایندگی کرده است:
ف. تابان
در حکومت اسلامی هر خواسته ی مسالمت آمیز با خشونت سرکوب شده است و
ربطی به «ساختار شکنی» نداشته است.
·
منظور ف. تابان نیز این است
که هر اعتراض مسالمت آمیز که کمترین خطری برای ساختار حاکمیت نداشته، با خشونت
سرکوب شده است.
·
می توان گفت که ایشان نیز
رژیم حاکم را سرکوبمنش تلقی می کنند.
·
این اما به چه معنی است؟
3
·
این بدان معنی است که ما با
حکومت از سر تا پا خردستیزی سر و کار داریم.
·
حکومت های خردستیز برای همه
مسائل راه حل واحد دارند و آن سرکوب است.
الف
·
در جنگ خلیج، صدام حسین دستور
آتش زدن به لوله های نفت کویت را صادر کرد.
·
ژنرال امریکائی تنها راهی
که برای خاموش کردن آتش به کله اش خطور کرد، بمباران لوله های نفت بود که به فاجعه
زیست محیطی انجامید.
ب
·
ما باین شیوه رفتار خردستیز،
در رژیم های فاشیستی و نازیستی نیز روبرو بوده ایم.
·
هیتلر در ماه های آخر جنگ
جهانی دوم، کودکان آلمان را نیز برای شرکت در جنگ بسیج کرد و تصمیم گرفت که ضمن
سقوط رژیم خونخوار خویش همه مردم آلمان را به مسلخ ببرد.
ت
·
خامنه ای مصاحبه ای در
زمینه قتل احمد کسروی دارد و از ترور دگراندیش روشنگر دفاع می کند.
·
اشتباه نخواهد بود، اگر
فوندامنتالیسم در همه فرم های آن را همشیره فاشیسم تلقی کنیم، که همه پرنسیپ های
مدنی را زیر پا می نهد و به ترور عریان روی می آورد.
·
ستون عملیاتی حزب الله،
سازمان تروریستی فدائیان اسلام بوده است که اعضایش احتمالا پست های حساس را در
اختیار دارند.
·
از این رو نمی توان به مانا
در این زمینه حق نداد.
·
اکنون این سؤال پیش می آید
که چرا و به چه دلیل چنین است؟
4
علت طبقاتی
·
علت طبقاتی پیشه کردن این
شیوه عمل، بی فردائی و بی دورنمائی طبقه حاکمه مربوطه است.
·
همه طبقات واپسین ـ چه فئودالی
و چه بورژوائی ـ ماهیتا خردستیزند و به قول مانا سرکوبمنش.
5
علت نظری
·
علت نظری آن را هم می توان
در آئین تشیع یافت، هم در فلسفه اجتماعی سعدی و حافظ، هم در مکاتب فلسفی مختلف امپریالیسم
از فلسفه حیات تا پراگماتیسم و غیره.
الف
·
تئوری بنیاد نیک و بد در فلسفه
اجتماعی سعدی و حافظ و آئین تسنن و تشیع، بشریت را به دو طبقه اصلی تقسیم می کند:
·
انسان های نیک بنیاد
·
انسان های بد بنیاد
ب
·
طرز تلقی سعدی و روحانیت
سنی و شیعه بر دوئالیسم خشک و دگماتیک استوار است:
·
میان طبقه نیک بنیاد و بد
بنیاد دیوار نفوذ ناپذیری کشیده شده است که گذر از یکی به دیگری محال است.
·
از این رو، راه حلی جز نابودی
جسمی بد بنیاد کذائی باقی نمی ماند.
·
بد بنیاد در قاموس تسنن و
تشیع، اصلاح ناپذیر است و باید به قتل رسد، قبل از آنکه بتواند آزار رساند:
·
قتل الموذی قبل عن یوزی
·
موذی را قبل از آزار بکشید!
ت
سعدی
(گلستان
با ب اول، ص 21 ـ 24.)
پرتو نیکان نگیرد، هر که بنیادش بد است
تربیت نا اهل را چون گردکان بر گنبد است.
·
هرکس که بدبنیاد باشد، تحت تأثیر
پرتو نیکان قرار نمی گیرد.
·
زیرا تربیت در حق نااهل به
نگه داشتن گردو بر گنبد شبیه است.
پ
سعدی
(گلستان
با ب اول، ص 21 ـ 24.)
ابر اگر آب زندگی بارد
هرگز از شاخ بید، بر نخوری
با فرومایه روزگار مبر!
کز نی بوریا، شکر نخوری
·
سعدی در این دو بیت برای
اثبات تئوری اجتماعی فاشیستی خود از نباتات مثال می آورد:
·
همانطور که درخت بید بی ثمر
است، فرومایه نیز قابل همزیستی نیست.
·
سعدی بسان فلاسفه امپریالیسم
مسائل طبیعی را سوسیالیزه و هومانیزه می کند.
·
کردوکاری که اصولا ممنوع
است.
·
چون روندهای اجتماعی ربط
تعیین کننده ای به روندهای طبیعی ندارند.
ث
سعدی
(گلستان
با ب اول، ص 21 ـ 24.)
عاقبت گرگ زاده، گرگ شود
گرچه با آدمی بزرگ شود
·
سعدی در این بیت برای اثبات
تئوری اجتماعی فاشیستی خویش از جانوران مثال می اورد:
·
بچه گرگ حتی اگر با آدمیان
بزرگ شود، ماهیتش عوض نمی شود.
ج
سعدی
(گلستان
با ب اول، ص 21 ـ 24.)
شمشیر نیک، از آهن بد، چون
کند کسی؟
ناکس به تربیت نشود، ای
حکیم، کس
باران که در لطافت طبعش
دریغ نیست
در باغ لاله روید و در شوره
زار خس.
·
سعدی در این دو بیت برای
اثبات تئوری بنیاد سنگ تمام می گذارد و علاوه بر نباتات و جانوران، از جمادات
مثال می آورد:
·
همانطور که از آهن بد نمی
توان شمشیر خوبی ساخت، از ناکس هم نمی توان ببرکت تربیت کسی ساخت.
·
باران در لطافت طبیعی اش
تردیدی نیست، اما لاله فقط در باغ می روید و خس در شوره زار.
·
نتیجه اینکه فرومایگان کذائی
را باید پیدا کرد و بلافاصله گردن زد.
ح
·
همین تئوری سعدی را قرن ها
بعد فریدریش نیچه و دیگر فلاسفه امپریالیسم به انحای مختلف تکرار خواهند کرد:
·
نیچه
« چنین
گفت زرتشت»
زندگی
چشمه ی لذت است، اما آنجا که فرو مایه نیز آب می نوشد، چاه ها همه زهر آگین اند.
·
در فلسفه نیچه نیز بشریت به
دو طبقه عالی و پست، ابربشر و اشغالبشر طبقه بندی می شود و جهان ایدئال، جهان تحت
سیطره ددان درنده مو بور قسی القلب ضد توده ای و ضد پرولتری است.
·
بر پایه همین تئوری فاشیستی
است که به سادگی آب خوردن، گردن می زنند.
·
6 میلیون کودک و
جوان و پیر را زنده زنده به کوره می فرستند و خاکستر می کنند.
·
60 میلیون انسان
به اصلاح پست را به گلوله می بندند و دار و ندارشان را به آتش می کشند.
·
ژنرال های بازنشسته میلیتاریسم
ژاپن هنوز هم با لذت بهیمی از تجاوز جنسی ارتش ژاپن به دهها هزار کودک چینی و سپس قتل عام کلکتیف
آنها گزارش می دهند.
·
رژیم های سرکوبمنش علاوه بر
پایگاه طبقاتی ارتجاعی، بر زمینه های نظری دیرینی تشکیل می شوند و فاجعه می
آفرینند.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر